نقش نهادهای مذهبی در جلوگیری از اپیدمی کرونا/ علما نقش موثری در تشویق مردم به حفظ بهداشت دارند
کد خبر: 3932137
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان تبیین کرد؛

نقش نهادهای مذهبی در جلوگیری از اپیدمی کرونا/ علما نقش موثری در تشویق مردم به حفظ بهداشت دارند

معاون بین الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: مراجع عظام صریحاً فتوی دادہ‌اند که اگر شخصی با سهل‌انگاری خود موجب شیوع این بیماری شود در صورت جان دادن طرف، این شخص مقصر است.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، سید شفقت حسین شیرازی، معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در وبینار این کنفرانس درباره نقش نهادهای مذهبی در جلوگیری از اپیدمی کرونا گفت: در برابر اپیدمی و ویروس کرونا بیشتر کشورهای پیشرفته جهان که به پیشرفت علمی خود افتخار کرده و ابھت خود را در مقابل جهان نشان می‌دادند، در برابر این ویروس درمانده شدند.

وی افزود: این کشورها هیچ تدابیر امنیتی برای نجات بشریت نداشتند. آن‌ها پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را برای نابودی بشریت ساخته‌اند، چه سلاح‌های بیولوژیکی، چه سلاح‌های شیمیایی و چه سلاح‌های هسته‌ای، ولی هیچ راهی برای نجات بشریت نداشتند.

شیرازی با بیان این که اپیدمی کرونا همه جهان را به یک بحران مواجه کرده است، بیان داشت: امروز در همه جهان یک بحران اقتصادی وجود دارد، موسسات آموزشی جهان بسته شده‌اند، مردم شغل خود را از دست داده‌اند، مشاغل تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، روابط جمعی تحت تأثیر قرار گرفته است. همه جنبه‌های زندگی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است. بنابراین، برای مقابله با آن و جلوگیری از هرج و مرج، این وظیفه همه است که نقش خود را ایفا کنند.

وی تأکید کرد: نهادهای دینی همیشه نقش محوری در پیشرفت جامعه و نجات آن در دنیا و آخرت داشته‌اند، پیامبران برای رفاه و رستگاری بشریت مبعوث شده‌اند و علما وارث پیامبران هستند و مؤسسات و سازمان‌های دینی بر روی همان روش کار می‌کنند که روش پیامبران است.

معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان درباره وظایف علما و نهادهای دینی در وضعیت کنونی جهان تصریح کرد: مردم را باید به خدای متعال فراخوانیم تا بدانند که او می تواند بشریت را از هر بلایی نجات دهد. بنابراین این فرصتی است برای توبه مردم.

وی ادامه داد: وظیفه مهم دیگر علما این است که به مردم بگویند اصول سازمان بهداشت جهانی و نظر متخصصان پزشکی را رعایت کنند. حمایت و پشتیبانی از نظرات سازمان بهداشت جهانی وظیفه نهادهای مذهبی است.

شیرازی اظهار کرد: ما باید وظیفه معنوی خود را انجام دهیم تا ارزش‌های اخلاقی را برای مردم تلقین كنیم، مردم را به سمت تعالیم خداوند متعال و تعالیم قرآن و سیره انبیا متوجه کنیم. ما باید سهم خود را در برجسته‌سازی روح برادری و ارزش‌های انسانی ایفا کنیم، زیرا در این زمان یک وضعیت اضطراری در جهان وجود دارد.

وی افزود: نهادهای مذهبی ما باید سهم خود را در ارائه کمک عملی به مستضعفین، مستحقین و قربانیان داشته باشند. همچنین باید تجهیزات و ابزار لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری همه‌جانبه فراهم کنیم. باید روی تشکیل کادر تمرکز کنیم، باید کارگاه‌های آموزشی برای آن‌ها ترتیب دهیم که بتواند به افراد در این شرایط بحرانی کمک کند.

معاون بین‌الملل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان تأکید کرد: علاوه بر این، ما باید از طریق مساجد، منبرها، شبکه‌های اجتماعی با کمک  وسایل مختلف به مخاطبان عام بپردازیم، با عموم مردم ارتباط برقرار کنیم، از آخرین ابزارهای ارتباطی برای افزایش آگاهی در بین مردم استفاده کنیم. آگاهی باید در بین مردم افزایش یابد، باید روحیه همکاری متقابل برای پیشگیری از این بیماری تا حد ممکن ایجاد شود. ما باید با بخش‌های مختلف مردم ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: مراجع عظام صریحاً فتوا دادہ‌اند که اگر شخصی با سهل‌انگاری خود موجب شیوع این بیماری شود در صورت جان دادن طرف، این شخص مقصر است. او قاتل وی محسوب خواهد شد، یعنی بزرگان ما طبق شرع نقش خود را در بیداری وجدان مردم ایفا کرده‌اند. آن‌ھا بارها و بارها از طریق پیام‌های خود به مردم اصرار کرده‌اند. مرجعیت ما، علمای ما، رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در سخنرانی‌های مختلف خود بارها به مردم دستور داده‌اند که کاملاً از آموزه‌های پزشکان واجد شرایط پیروی کنند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha