پشت پرده بازی‌های رایانه‌ای غربی؛ تلاش سازماندهی شده برای وارونه نمایی ارزش‌ها
کد خبر: 3931770
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
مسلم معین تشریح کرد؛

پشت پرده بازی‌های رایانه‌ای غربی؛ تلاش سازماندهی شده برای وارونه نمایی ارزش‌ها

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، با اشاره به اینکه اکثر بازی‌های رایانه‌ای در خارج از کشور با هدف وارونه‌نمایی ارزش‌ها و گزاره‌های زندگی سالم تولید می‌شوند تا الگوریتم سبک زندگی‌ها را تغییر دهند، گفت: تمامی این اقدامات سازماندهی شده و با برنامه‌ریزی قبلی است و فضای موجود در بازی‌های رایانه‌ای غربی، می‌تواند محیط مناسبی برای تغییر سبک زندگی اسلامی یا همان نظام ادراکات و رفتار‌های خاص در این عرصه باشد.

مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین کارکرد‌های فناوری اطلاعات و فضای مجازی بعد تربیتی آن است، اظهار کرد: امروز اگر در حوزه‌های مختلف این عرصه دقت نظر داشته باشید، اثر تربیتی آن‌ها را مشاهده خواهید کرد؛ بازی‌های رایانه‌ای در حقیقت یک نوع سرگرمی تعاملی هستند و هدف اولیه از ساخت آن سرگرمی است؛ اما نظر به قابلیت‌های موجود، این سرگرمی امروزه تبدیل به ابزار در جنگ نرم علیه کودکان و نوجوانان با هدف تخریب اسلام و تشیع و تغییر سبک زندگی اسلامی شده است.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، بیان کرد: در بسیاری از این بازی‌ها ارزش‌های ایرانی و اسلامی زیر سؤال می‌رود و فرهنگ غربی در ذهن کودکان و نوجوانان جایگزین می‌شود. نکته قابل توجه این است که تعدادی از بازی‌های رایانه‌ای که در کشور‌های غربی با محدودیت و ممنوعیت مواجه هستند، در کشور ما به راحتی و با قیمت پایین در دسترس کاربران است و فضای موجود در بازی‌های رایانه‌ای غربی، می‌تواند محیط مناسبی برای تغییر سبک زندگی اسلامی یا همان نظام ادراکات و رفتار‌های صحیح و روابط ویژه باشد و فضایی مناسب برای انتقال رفتار‌های فرهنگی و کنش و واکنش‌هایی که سبک زندگی خاصی را به نمایش می‌گذارند، فراهم کند.

معین با ذکر مثالی گفت: در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی، محصولاتی که از سوی کمپانی‌های مختلف در خارج از کشور تولید می‌شوند دارای یک الگوریتم و مدل خاصی از سبک زندگی بینش‌ها و نگرش‌هاست که تماماً سازماندهی شده و با برنامه‌ریزی است؛ تمام این الگوریتم‌ها در بازی‌های مختلف تولید شده از سوی خارجی‌ها با یکدیگر ارتباط دارند. زمانی که شما چند بازی رایانه‌ای و ویدئویی را از چند کمپانی مختلف در دنیا تهیه کرده و آن‌ها را بازی می‌کنید، متوجه الگوی خاص بین تمامی این بازی‌ها خواهید شد و به‌نوعی هر کدام تکمیل‌کننده دیگری است.

وی با اشاره به اینکه وارونه‌نمایی و وارونه‌کردن ارزش‌ها و گزاره‌های مورد توافق همه دنیا از جمله، راستگویی، زندگی سالم، محبت کردن و مهرورزی و... هدف این بازی‌هاست، افزود: این در حالی است که تمامی گزاره‌های اخلاقی از خوب و بد و زندگی سالم در تمام دنیا مورد پذیرش و مقبولیت است، اما جا‌به‌جا کردن و در واقع تغییر ارزش‌ها یکی از اهداف مهم تولید بازی‌های رایانه‌ای در غرب است. برای مثال در یکی از بازی‌های رایانه‌ای که امروز تولید شده و در کشورمان نیز مورد استقبال قرار گرفته است، بازیکن را در نقش یک سارق حرفه‌ای قرار می‌گیرد که حتماً باید امرار معاش و زندگی خود را از طریق دزدی و یکسری چهارچوب‌های ساختارشکن انجام دهد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، ادامه داد: این رفتار‌ها تبدیل به گزاره‌های ذهنی بچه‌ها و کسانی که این بازی را انجام می‌دهند می‌شود. متأسفانه رنج سنی این بازی نیز بسیار پایین است، به همین دلیل به راحتی در ذهن کودک جای خود را باز می‌کند و به قانون در ذهن فرد تبدیل می‌شود که برای امرار معاش باید رفتار‌های ساختارشکن داشت، دزدی کرد و در مقابل پلیس ایستاد.

معین تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی نیز این گزاره‌ها را شاهد هستیم و بازی‌هایی در این عرصه تولید شده‌اند که به نوعی رفتار‌های سالم و پاک را دچار چالش می‌کنند. جالب اینجاست که تمامی این بازی‌ها مکمل نیز دارند؛ لذا امروز اگر در حوزه شناختی و فضای بیرونی و رسانه‌ای بخواهید یک سارق که به اموال عمومی و بیت‌المال دست درازی کرده است را مجازات کنید، رسانه‌های مختلف دنیا مقابل این اقدام ایستادگی می‌کنند و از فرد سارق حمایت کرده و دم از انسانیت و آزادگی می‌زنند؛ لذا تمامی بازی‌ها مکمل‌های رسانه‌ای این‌چنین نیز دارند.

وی با تأکید بر اینکه کشور ما و فعالان عرصه فضای مجازی و بسیج کار سنگینی را در بحث تولید محصولاتی که بتوانند فضا‌های تربیتی را به دنبال داشته باشند و نظام خانواده را تحکیم کنند، دارند، گفت: در اقدامات رسانه‌ای نیز وظیفه سنگینی را برگردن داریم و تلاش می‌کنیم بتوانیم در این عرصه عملکرد خوبی داشته باشیم. البته در این عرصه نقش هوشیاری خانواده‌ها و رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها نیز بی‌بدیل و مهم است.
انتهای پیام
captcha