مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به اینکه یکی از اصلیترین کارکردهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی بعد تربیتی آن است، اظهار کرد: امروز اگر در حوزههای مختلف این عرصه دقت نظر داشته باشید، اثر تربیتی آنها را مشاهده خواهید کرد؛ بازیهای رایانهای در حقیقت یک نوع سرگرمی تعاملی هستند و هدف اولیه از ساخت آن سرگرمی است؛ اما نظر به قابلیتهای موجود، این سرگرمی امروزه تبدیل به ابزار در جنگ نرم علیه کودکان و نوجوانان با هدف تخریب اسلام و تشیع و تغییر سبک زندگی اسلامی شده است.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، بیان کرد: در بسیاری از این بازیها ارزشهای ایرانی و اسلامی زیر سؤال میرود و فرهنگ غربی در ذهن کودکان و نوجوانان جایگزین میشود. نکته قابل توجه این است که تعدادی از بازیهای رایانهای که در کشورهای غربی با محدودیت و ممنوعیت مواجه هستند، در کشور ما به راحتی و با قیمت پایین در دسترس کاربران است و فضای موجود در بازیهای رایانهای غربی، میتواند محیط مناسبی برای تغییر سبک زندگی اسلامی یا همان نظام ادراکات و رفتارهای صحیح و روابط ویژه باشد و فضایی مناسب برای انتقال رفتارهای فرهنگی و کنش و واکنشهایی که سبک زندگی خاصی را به نمایش میگذارند، فراهم کند.
معین با ذکر مثالی گفت: در عرصه بازیهای رایانهای و ویدئویی، محصولاتی که از سوی کمپانیهای مختلف در خارج از کشور تولید میشوند دارای یک الگوریتم و مدل خاصی از سبک زندگی بینشها و نگرشهاست که تماماً سازماندهی شده و با برنامهریزی است؛ تمام این الگوریتمها در بازیهای مختلف تولید شده از سوی خارجیها با یکدیگر ارتباط دارند. زمانی که شما چند بازی رایانهای و ویدئویی را از چند کمپانی مختلف در دنیا تهیه کرده و آنها را بازی میکنید، متوجه الگوی خاص بین تمامی این بازیها خواهید شد و بهنوعی هر کدام تکمیلکننده دیگری است.
وی با اشاره به اینکه وارونهنمایی و وارونهکردن ارزشها و گزارههای مورد توافق همه دنیا از جمله، راستگویی، زندگی سالم، محبت کردن و مهرورزی و... هدف این بازیهاست، افزود: این در حالی است که تمامی گزارههای اخلاقی از خوب و بد و زندگی سالم در تمام دنیا مورد پذیرش و مقبولیت است، اما جابهجا کردن و در واقع تغییر ارزشها یکی از اهداف مهم تولید بازیهای رایانهای در غرب است. برای مثال در یکی از بازیهای رایانهای که امروز تولید شده و در کشورمان نیز مورد استقبال قرار گرفته است، بازیکن را در نقش یک سارق حرفهای قرار میگیرد که حتماً باید امرار معاش و زندگی خود را از طریق دزدی و یکسری چهارچوبهای ساختارشکن انجام دهد.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، ادامه داد: این رفتارها تبدیل به گزارههای ذهنی بچهها و کسانی که این بازی را انجام میدهند میشود. متأسفانه رنج سنی این بازی نیز بسیار پایین است، به همین دلیل به راحتی در ذهن کودک جای خود را باز میکند و به قانون در ذهن فرد تبدیل میشود که برای امرار معاش باید رفتارهای ساختارشکن داشت، دزدی کرد و در مقابل پلیس ایستاد.
معین تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی نیز این گزارهها را شاهد هستیم و بازیهایی در این عرصه تولید شدهاند که به نوعی رفتارهای سالم و پاک را دچار چالش میکنند. جالب اینجاست که تمامی این بازیها مکمل نیز دارند؛ لذا امروز اگر در حوزه شناختی و فضای بیرونی و رسانهای بخواهید یک سارق که به اموال عمومی و بیتالمال دست درازی کرده است را مجازات کنید، رسانههای مختلف دنیا مقابل این اقدام ایستادگی میکنند و از فرد سارق حمایت کرده و دم از انسانیت و آزادگی میزنند؛ لذا تمامی بازیها مکملهای رسانهای اینچنین نیز دارند.
وی با تأکید بر اینکه کشور ما و فعالان عرصه فضای مجازی و بسیج کار سنگینی را در بحث تولید محصولاتی که بتوانند فضاهای تربیتی را به دنبال داشته باشند و نظام خانواده را تحکیم کنند، دارند، گفت: در اقدامات رسانهای نیز وظیفه سنگینی را برگردن داریم و تلاش میکنیم بتوانیم در این عرصه عملکرد خوبی داشته باشیم. البته در این عرصه نقش هوشیاری خانوادهها و رسانه ملی و دیگر رسانهها نیز بیبدیل و مهم است.
انتهای پیام