دفاع از پروژه فرهنگی که 10 سال بر زمین ماند / این باغ، موزه نمی‌شود
کد خبر: 3930940
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

دفاع از پروژه فرهنگی که 10 سال بر زمین ماند / این باغ، موزه نمی‌شود

۱۰ سال از مدت زمان آغاز پروژه مرکز فرهنگی و پارک موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی می‌گذرد، اما هنوز پیشرفته قابل توجهی نداشته است. براساس گفته مسئولان از 25 استان کشور مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس خود را افتتاح کرده‌اند، اما خراسان‌جنوبی هنوز یک زمین خالی در دست دارد.

باغ موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در پیچ و خم مشکلات/ این باغ، موزه نمی‌شودمرکز فرهنگی و پارک موزه دفاع مقدس که چند سالی است مردم در انتظار افتتاح شدن آن هستند، در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار احداث می‌شود که از این میزان ۱۸ هکتار به احداث فضای سبز، ۱۲ هکتار برای ابنیه و فضاهای کاری اختصاص یافته و بر اساس اولویت فاز بندی و اجرا خواهد شد.

۱۰ سال از مدت زمان آغاز این پروژه می‌گذرد اما هنوز پیشرفته قابل توجهی نداشته است. براساس گفته مسئولان از 25 استان کشور مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس خود را افتتاح کرده‌اند، اما خراسان‌جنوبی هنوز یک زمین خالی در دست دارد.

بر اساس طرح اولیه این پروژه، مکان‌هایی از جمله پارک کودک و دفاع مقدس، نمایشگاه‌های فصلی، آمفی تئاتر روباز، زمین بازی پینت بال، نمایشگاه دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران، یادمان شهدای عملیات های خیبر، بدر، والفجر ۸، شهدای گمنام و ۲ هزار شهید استان، نمایشگاه بازسازی مناطق عملیاتی و... در این فضا احداث خواهند شد. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه، بیش از ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

10 مهرماه امسال بود که عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی در بیرجند آغاز شد.

نیاز به اعتبار داریم

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی از اولین استان‌هایی است که اعتبار مصوب و زمین برای احداث موزه دفاع مقدس در اختیار گرفته و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تا امروز ۳۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه نیاز است.

وی با بیان اینکه هدف از ساخت موزه‌های دفاع مقدس ایجاد بستر و تهیه ‌زیرساخت‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، تصریح کرد: تالارهای فرهنگی، اداری، فنی، یادمان‌های شهدا، مسجد خرمشهر و دیگر ابنیه مورد نیاز طبق نقشه‌های طراحی شده در هفت هزار متر مربع ساخته خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۲ هکتار فضا برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است که با تکمیل این پروژه جزء پنج استانی خواهیم بود که بزرگترین موزه دفاع مقدس را داریم و همت تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

فلاحی با اشاره به رفع مشکلات تملک زمین این پروژه، یادآور شد: این پروژه در چهار فاز اجرا می‌شود که برای فاز اول در سال ۹۸ یک میلیارد تومان اعتبار ملی تصویب شد و تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است که امیدواریم تا هفته دفاع مقدس سال آینده این فاز به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه آنچه که این پروژه را طولانی‌مدت کرده است تخصیص نیافتن اعتبارات کافی است، افزود: استاندار خراسان‌جنوبی یک میلیارد تومان برای شروع این پروژه اختصاص داد و یک میلیارد تومان نیز در سال جاری از محل اعتبارات ملی به این پروژه اختصاص یافته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با تاکید بر تعامل و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط با این پروژه، اظهار کرد: در طی سال‌های گذشته آثاری از دوران مقدس دفاع مقدس که قرار است در این باغ موزه به نمایش گذاشته شود، با همکاری خانواده شهدا و ایثارگران و رزمندگان انجام شده که این روند ادامه خواهد داشت.

فلاحی یادآور شد: مراکز فرهنگی که در برخی استان‌ها احداث شده، با بودجه ملی احداث نشده و منابع آن مستقیما از طریق شهرداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه استان‌ها عمدتا تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه با این میزان اعتبار به پایان نخواهد رسید و استمرار عملیات اجرایی این مرکز نیاز به کارسازی بعدی دارد، براین اساس مسئولان استانی باید در نشست‌ها از عملیات اجرایی این پروژه دفاع کنند تا این مرکز نیز در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری برسد.

این پروژه فرهنگی قرار است جزء پنج باغ موزه برتر دفاع مقدس کشور شود، پروژه‌ای که تکمیل آن نیازمند همت مسئولان در دفاع از این پروژه است، اما هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

انتهای پیام
captcha