وقف‌های جدید در حوزه‌های آموزشی و تربیتی تعریف شوند
کد خبر: 3930771
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸

وقف‌های جدید در حوزه‌های آموزشی و تربیتی تعریف شوند

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس استفاده از ظرفیت وقف در مسیر ایجاد منابع پایدار برای فعالیت بهتر و مطلوب‌تر حوزه‌های علمیه در استان را متذکر شد و گفت: وقف‌های جدید در حوزه‌های آموزشی و تربیتی تعریف شوند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، اول آبان در جلسه کمیته عالی موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه این استان که با حضور آیت‌الله اعرافی در شیراز برگزار شد، گفت: مسئله تعلیم و تربیت امری بسیار بسیار واجب و لازم است و این کار مهم در ابتدا کار نهاد دین بوده است.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که در طول تاریخ بشر، کار تعلیم و تربیت از نهاد دین فاصله داشته و در طول تاریخ نهادهایی مانند حوزه‌های علمیه به اشکال مختلف و متناسب با هر زمان و جامعه شکل گرفته، تعلیم و تربیت را انجام داده و به نتیجه رسانده است.

آیت‌الله دژكام با اشاره به اینکه تأمین هزینه‌های تعلیم و تربیت یکی از مباحث مهم هر کشوری بوده است، گفت: راه حل وقف که در اسلام بسیار مورد توجه قرار دارد یکی از راه‌ حل‌های تاثیرگذار به‌شمار می‌رود که در سایر کشورهای جهان هم به اشکالی اجرا و دنبال شده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه وقف تنها در کشورهای اسلامی مدنظر نیست، گفت: امروز بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان نیز با همین راهکار ایجاد و اداره می‌شود.

وی با تصریح اینکه در ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی باید برای گسترش و تعمیق وقف تلاش ویژه‌ای انجام شود، استفاده از ظرفیت وقف در مسیر ایجاد منابع پایدار برای فعالیت بهتر و مطلوب‌تر حوزه‌های علمیه در استان فارس را متذکر شد.

آیت‌الله دژكام با تأکید بر لزوم تعریف وقف‌های جدید در حوزه‌های آموزشی و تربیتی، گفت: البته این کار باید با دقت انجام شده و بعد از سبک و سنگین کردن، آن را تعریف کنیم؛ در بعضی وقف‌نامه‌ها نوشته شده درآمد صفر، یعنی یک ملک وجود دارد که شاید ارزشمند هم باشد اما درآمدی ندارد؛ چنین وقفی به کار تعلیم و تربیت نمی‌خورد.

وی، یکی از مسائل مهم را احیای موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه و حسن استفاده از آن برشمرد و با بیان اینکه ظرفیت‌های استان فارس در این زمینه قابل توجه است، گفت: استان فارس شاید بعد از تهران به لحاظ موقوفات اول باشد؛ با این تفاوت که تقریبا تمام ظرفیت‌ها در تهران استفاده شده و در استان فارس همچنان زمینه کار وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید براینکه در این زمینه در فارس هنوز کار بزرگی انجام نشده است، از مسؤلان دستگاه‌های مختلف، نمایندگان مردم در مجلس و دیگر مجموعه‌ها درخواست کرد که در این خصوص همراهی لازم را داشته باشند.

وی همچنین گفت: این جمله را از طرف مدیرکل اوقاف فارس می‌گویم؛ مدیرانی اگر انتظار دارند درآمد موقوفه غیر موقوفه‌الیه هزینه شود، از این کار دست بردارند که کار حرامی است.

انتهای پیام
captcha