طلاب از کتاب عیون اخبارالرضا(ع) بیشتر بهره‌مند شوند
کد خبر: 3930006
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
آیت‌الله اعرافی در پیامی به اختتامیه سوگواره امام رضا(ع):

طلاب از کتاب عیون اخبارالرضا(ع) بیشتر بهره‌مند شوند

آیت‌الله اعرافی در پیامی به اختتامیه اولین سوگواره علمی ـ فرهنگی امام رضا(ع) تأکید کرد: کتاب عیون اخبارالرضا(ع) یکی از جامع‌‌ترین کتب شیعی و حدیثی است که معارف بلندی در ابواب حکمی، کلامی، فقهی، اخلاقی، تربیتی، سیاست و مدیریت دارد و این کتاب از یادگارهای سدید و ماندگار شیخ صدوق است.

ارسال// کتاب عیون اخبارالرضا(ع)، یکی از جامع‌‌ترین کتب شیعی و حدیثی استبه گزارش ایکنا، اولین سوگواره علمی ـ فرهنگی امام رضا(ع) همزمان با دهه پایانی صفر از 19 مهرماه کار خود را آغاز کرد و آخرین نشست از سلسله‌نشست‌های این سوگواره نیز امشب، 28 مهرماه، در ساعت 20 برگزار می‌شود.

در طول این چند روز سوگواره که به همت دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، 16 نشست علمی با حضور صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف مرتبط با محوریت کتاب عیون اخبارالرضا(ع) برگزار و ارائه‌دهندگان از مناظر مختلف کلامی، تفسیری، امامت‌پژوهی و ساختاری و حدیثی به بررسی این اثر فاخر شیخ صدوق پرداختند. 

مراسم اختتامیه این سوگواره در حالی که یکی از نشست‌های آن امشب برگزار می‌شود، شامگاه یکشنبه با پیام آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه و سخنرانی حجج اسلام مرویان‌حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس و مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

متن پیام آیت‌الله اعرافی به این سوگواره به شرح زیر است:

با سلام و تحیت ضمن تسلیت اربعین حسینی و رحلت جانگداز پیامبر مکرم اسلام، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) از همه برگزارکنندگان اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا(ع) با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا(ع) صمیمانه قدردانی و تشکر می‌نمایم.

امام رضا(ع)، آفتاب درخشان امامت و ولایت که کشور و ملت عزیز ایران به ویژه از عنایت و انوار آن متنعم‌اند، رسالت و نقش ممتاز دارند، که شناخت، تأسی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی آن از اولویت‌های حوزه علمیه، نخبگان و اندیشمندان است. تبیین هوشمندانه و عالمانه معالم نورانی، توحیدی و قرآنی، مبارزه حکیمانه با حکومت‌های ظالم، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان و حفظ اتحاد درونی مسلمانان و صیانت و انسجام‌بخشی به کیان پیروان مکتب اهل بیت(ع)، رفتار و گفتار عالمانه با اصحاب ادیان و مذاهب مختلف، مقابله با جریانات انحرافی و گسترش معارف توحیدی و الهی با راهبرد مهاجرت، ارائه تراز فاخری از تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها، مدیریت بحران‌های سیاسی و اجتماعی، بهره‌گیری از روش‌های نوین تبلیغ اسلامی و الگوسازی سبک زندگی اسلامی و تنظیم ره‌توشه برای زیست مؤمنانه در یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین شرایط تاریخی در سیطره سیاست‌های مرموز دستگاه خلافت، گوشه‌هایی از پهنه بیکران ابعاد و اضلاع نقش‌آفرینی آن حضرت برای جامعه انسانی و اسلامی در طول تاریخ بوده است.

صدوق؛ شخصیتی ممتاز و جامع 

شیخ صدوق چهره تابناک آسمان فقاهت، کلام و حدیث به شمار می‌آید و محدثی کم‌نظیر است؛ با آنکه شیخ قمیین نامیده شده اما جامعیت و نقش‌آفرینی وی در مکتب‌های حدیثی، قم، ری و بغداد از  وی چهره‌‌ای ممتاز و جامع پدید آورده است و آثار ایشان از دقت، لطف، جامعیت، حسن تبویب[باب، باب قرار دادن کتاب]، جذابیت ویژه و پاسخگویی به نیازهای متنوع برخوردار است.

در شناخت آستان ملکوتی امام رضا(ع) بدون تردید، کتاب عیون اخبارالرضا(ع) از بهترین کتب به شمار می‌آید؛ عیون یکی از جامع‌‌ترین کتب شیعی و حدیثی است که معارف بلندی در ابواب حکمی، کلامی، فقهی، اخلاقی، تربیتی، سیاست و مدیریت دارد؛ این کتاب که از یادگارهای سدید و ماندگار شیخ صدوق است در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از عالمان، شارحان و مترجمان قرار گرفته و از نعمت‌های الهی برای شناخت سیرت و فکرت امام رضا(ع) است. رساله‌ها، نوشته‌ها، مناظرات و پاسخ‌ها و نکات ناب تفسیری و ادبی و هنری منسوب به امام رئوف این کتاب را به دایرة‌‌المعارفی مختصر درباره آن امام تبدیل کرده است.

امید است، برگزاری این همایش، گامی مختصر در جهت گفتمان‌سازی و جریان‌سازی کتاب شریف عیون در میان طلاب و فضلای حوز‌ه‌های علمیه و همه شیعیان و به خصوص جوانان باشد. از برنامه‌ریزان، مدیران و اساتید و همه طلاب به خصوص جوانان انقلابی می‌خواهم در این مسیر نورانی سهیم باشند و معرفت، اطاعت، ولایت و محبت آن امام همام را در دل‌ها و جان‌ها روزافزون کنند و در کنار گنجینه‌های ارزشمند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کتاب عیون را هم در زمره کتب بالینی خود قرار دهند.  

انتهای پیام
captcha