این دست‌ها با رزق حلال عجین شده
کد خبر: 3928269
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

این دست‌ها با رزق حلال عجین شده

در باغ‌های عناب دستانی را می‌بینی که دیگر ظرافت‌ دست‌ زنانه را ندارند؛ دستانی که برای کسب رزق حلال قدم در این باغ گذاشته‌اند و زحمت و رنجی که می‌کشند در برابر مزد حلالی که از آن به عنوان برکت یاد می‌کنند، چیزی نیست.

این دست‌ها با رزق حلال عجین شدهدر دین اسلام بر تلاش برای کسب رزق حلال تأکید بسیاری شده و این امر همیشه بین مسلمانان به خصوص مردم ایران جزء دغدغه‌های همیشگی و مهم بوده است. در جامعه بسیاری از زنان برای امرار معاش به مشاغلی نظیر دست‌فروشی، فروشندگی، کارگری، رانندگی و مشاغل خانگی روی می‌آورند و با درآمد حاصل از آن گذران زندگی می‌کنند.

حرف از رزق حلال و دستمزد پاک که باشد، هنوز هم زنانی هستند که برای امرار معاش خود و خانواده‌‌شان به کارهای متعددی روی‌ می‌آورند؛ حتی اگر کارگری در فرسنگ‌ها دورتر از خانه‌شان باشد. طلب و کسب رزق حلال نه تنها عبادت، بلکه با فضیلت‌ترین آن به شمار آمده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «عبادت هفتاد جزء است و بافضیلت‌ترین آن تحصیل مال حلال است.»

براساس روایات، در روز قیامت انسان قدم از قدم برنمی‌دارد؛ مگر اینکه به چهار سؤال پاسخ دهد؛ عمرش را در چه راهی صرف کرده، جوانی‌اش را در چه راهی فرسوده است، کسبش را از کجا به دست آورده و در چه راهی مصرف کرده و درباره دوستی با اهل بیت(ع) سخن بگوید؛ این روایت نشانگر اهمیت رزق حلال در اسلام است.

صبح یک روز پاییزی راهی یکی از باغات عناب در روستای سیوجان در 23 کیلومتری مرکز استان می‌شویم و کارگران و زنانی را می‌بینیم که مشغول جمع کردن عناب از روی زمین‌‌اند، عناب‌هایی که برای آنها زحمت کشیده شده و اکنون زمان برداشت آن فرارسیده است. در این باغ دستانی را می‌بینی که دیگر ظرافت‌ دست زنانه را ندارند؛ دستانی که برای کسب رزق حلال قدم در این باغ گذاشته‌اند و زحمت و رنجی که می‌کشند در برابر مزد حلالی که از آن به عنوان برکت یاد می‌کنند، چیزی نیست.

این دست‌ها با رزق حلال عجین شده

برکتی حاصل زحمت

یکی از بانوان که مشغول جمع‌آوری عناب‌ها بود به ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در فصل برداشت روزی هشت ساعت کار می‌کنیم؛ کار سختی است، اما طعم شیرین رزق حلال برای زندگی‌هایمان برکت می‌آورد. از سال گذشته تا امسال تنها 10 هزار تومان به دستمزدمان اضافه شده و این کمی ناراحت‌کننده است. در فصل برداشت در باغ‌های مختلف مشغول عناب چینی می‌شویم و این امر را با جان و دل برای به دست آوردن رزق حلال ادامه می‌دهیم.

وی که از روستای حاجی‌آباد به روستای سیوجان برای برداشت می‌آید، گفت: طی کردن هر روزه این مسیر سخت است، اما می‌توان با کسب رزق حلال آن را به شیرینی بدل کرد.

چشمانش از سوزش آفتاب و دستانش از سردی زمین می‌سوزد، اما لب به گله باز نمی‌کند، می‌گوید پدر و مادرم من را با این مفاهیم تربیت کرده‌اند و محال است دست از کار حلال بکشم.

این دست‌ها با رزق حلال عجین شده

موانعی بر سر راه

سیدمحمدتقی موسوی‌نژاد، یکی از عناب‌کاران روستای سیوجان خوسف و صاحب این باغ به ایکنا گفت: امسال بازار فروش عناب بهتر است و با قیمت کمی بیشتر به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه نبود کارخانه فرآوری عناب از مشکلات است، افزود: حتی شرکت تعاونی وجود ندارد که عناب را از عناب‌کاران بخرد. متاسفانه خرید تضمینی در حوزه عناب وجود ندارد و برای فروش محصول خود را به شهرهایی مانند تهران می‌فرستیم، چراکه درخواست خوب وجود دارد.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه واسطه‌ها نیز عناب را خوب می‌خرند، اظهار کرد: وجود واسطه‌ها باعث ایجاد بازار رقابتی می‌شود که لازم است این بازار رقابتی نیز حمایت شود. اگر اتحادیه و تعاونی روستایی برای عناب وجود داشته باشد، قیمت و روند خرید و فروش مرتبا رصد می‌شود و این به نفع کشاورزان است، اما متاسفانه این اتحادیه وجود ندارد.

این عناب‌کار با بیان اینکه مکانی برای نگهداری عناب نداریم چراکه بودجه لازم برای ایجاد آن وجود ندارد، افزود: عناب را گاهی سریعا می‌فروشیم به خاطر اینکه جایگاهی برای نگهداری نداریم. در گذشته به روش سنتی برداشت عناب صورت می‌گرفت، اما اکنون مراحل برداشت و کاشت پیشرفت کرده است.

وی اظهار کرد: باید فکری به حال عناب شود تا کشاورزان بتوانند عناب را به صورت تازه به فروش برسانند که این امر کمک زیادی به سودآوری این محصول خواهد کرد. اگر دولت حمایت کند، کشاورزان که تنها راه درآمدشان از زمین است، می‌توانند با خیال راحت در پی رزق حلال باشند و این امر کمک بسزایی به تولید و تحقق شعار سال خواهد کرد.

این دست‌ها با رزق حلال عجین شده

نباید از یاد برد در دنیایی که جنگ و خون‌ریزی می‌شود تا پول بیشتری نصیب برخی آدم‌ها شود، نفس کشیدن انسان‌هایی که برای کسب رزق حلال عرق می‌ریزند، غنیمت است.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

 

گزارش تصویری را اینجا ببینید

انتهای پیام
captcha