اخلاق و معنویت در راه‌پیمایی اربعین جلوه‌گر است / مقدمه‌ تمدن اسلامی
کد خبر: 3927997
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱

اخلاق و معنویت در راه‌پیمایی اربعین جلوه‌گر است / مقدمه‌ تمدن اسلامی

معاون پژوهش و تولید دانشگاه مجازی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: اربعین مقدمه‌ای برای تمدن اسلامی است و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها که اخلاق و معنویت باشد، در راه‌پیمایی اربعین نمود فراوان دارد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علوی‌مهر در نشست مجازی «بنیان‌های تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم» که امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم در بیانیه گام دوم، مباحث تمدنی است، به طوری که تمدن، از مهم‌ترین مقوله‌ها و فرهنگ شهری و شهرنشینی است و برای همه جوامع اهمیت دارد.

وی این موضوع را از بحث‌های کاربردی و قابل پیگیری دانست و بیان کرد: تمدن به پیشرفت انسان و گذر از وضعیت موجود گفته می‌شود. واژه تمدن در قرآن کریم به کار نرفته، بلکه در قرآن، به اصول و بنیان‌های تمدن و ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی اشاره شده و در برخی آیات به مباحثی از قبیل شاخصه‌ها و امثال آن و اصل تمدن اشاراتی شده است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه به فرارسیدن ایام تمدن‌ساز اربعین اشاره کرد و افزود: اربعین مقدمه‌ای برای تمدن اسلامی است و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها که اخلاق و معنویت باشد، در راه‌پیمایی اربعین نمود فراوان دارد.

وی ادامه داد: همه ویژگی‌هایی که مردم عاشق امام حسین (ع) از آن برخوردارند و رفتار‌هایی که در پذیرایی از زوار امام حسین (ع) از خود نشان می‌دهند، بر پایه اخلاق و معنویت است که از بنیان‌های تمدن نوین اسلامی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی‌مهر با اشاره به نظر ویل دورانت، نویسنده کتاب تاریخ تمدن، اظهار کرد: وی چهار مؤلفه اقتصاد، سیاست، اخلاق و علم را از مهمترین بنیان‌های تمدنی معرفی می‌کند.

وی افزود: تمدن زمانی ظهور می‌یابد که امنیت برقرار شود، آشوب‌ها فروکش کند، ترس جانی وجود نداشته و شرایط تولید علم و معرفت و زمینه برای پیشرفت فراهم شده باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ارائه تعریف از تمدن اسلامی مشکل است، تصریح کرد: نظر به نیاز‌های امروزی، براساس واقعیت‌ها، می‌توانیم بنیان‌هایی برای تمدن اسلامی تبیین کنیم. تمدن اسلامی چیزی جز فعلیت یافتن همه امکانات نهفته در نصوص دینی ما نیست. وقتی بتوانیم به همه آرمان‌های دینی فعلیت ببخشیم، تمدن اسلامی پدید می‌آید.

علوی‌مهر با اشاره به تمدن‌سازی اسلام، «تمدن» را در قرآن کریم مورد توجه قرار داد و بیان کرد: واژه «هزاره» در قرآن نیامده است و واژه‌های ملت، امت و... در قرآن دیده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: معظم له برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به هفت مؤلفه «علم و پژوهش»، «اخلاق و معنویت»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی در حوزه روابط خارجی و مرزبندی با دشمن»، «سبک زندگی» اشاره دارند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه ویل دورانت در چهار مؤلفه با رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) نظر مشترکی دارد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در کنار اخلاق، معنویت را مطرح می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه هر ملت متمدن مسلمان نباید زیر بار افکار و اندیشه‌های غیرمسلمانان برود، اظهار کرد: علم آن قدر قدرت دارد که می‌تواند بر سیاست و اقتصاد تأثیرگذار باشد و انسان‌ها را به استعمار خود در بیاورد. کشور‌های اسلامی عقب‌ماندگی‌هایی در زمینه علم و فناوری داشته‌اند و این نقیصه گریبان‌گیر جامعه اسلامی شد و به همین دلیل، عقب‌ماندگی‌هایی را تجربه کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha