دلایل گرایش قاریان جهان به سبک تلاوت «مصطفی اسماعیل»
کد خبر: 3926790
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
شاه‌میوه بیان کرد:

دلایل گرایش قاریان جهان به سبک تلاوت «مصطفی اسماعیل»

داور بین‌المللی کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود به بررسی دلایل گرایش قاریان به شیوه تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل پرداخت.

به گزارش ایکنا، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، از داوران بین‌المللی کشورمان، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، دلایل گرایش قاریان جهان را به شیوه تلاوت مرحوم مصطفی اسماعیل بررسی کرد.

شاه‌میوه در جدیدترین مطلب خود نوشت: «اگر بخواهیم جایگاه مرحوم مصطفی اسماعیل را از حیث تأثیرگذاری بر جریان هنر تلاوت قرآن کریم به درستی درک کنیم، کافی است نگاهی به شیوه بسیاری از قاریان مصری پس از ظهور وی در عالم قرائت و نیز الگوی تقلیدی بیش از شصت درصد قاریان ایرانی بعد از انقلاب و نزدیک به نود درصد قراء کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی، مالزی، تایلند و فیلیپین بیندازیم.

از مهمترین ویژگی‌های این شیوه که باعث گرایش قاریان جهان به آن می‌شود، می‌توان در سه موضوع اصلی دانست که نخستین موضوع، برخورداری از تنوع بسیار بالا در ردیف‌ها و الحان (مقامات) و نیز درجات صوتی مختلف است.

همچنین، دومین موضوعی که باعث گرایش قاریان به شیوه تلاوت مرحوم استاد مصطفی اسماعیل می‌شود، امکان وسیع‌تر سبک وی برای استفاده از ابزارهای القای مفاهیم به مخاطب است.

سومین دلیل اشتیاق قاریان به حرکت در مسیر شیوه تلاوت این استاد قرآن جهان اسلام، امکان فراگیری راحت‌تر این شیوه و چارچوب سبک آن از نظر آموزشی است.»

انتهای پیام
captcha