برگزاری جشنواره المصطفی(ص) در ۱۸ رشته قرآنی و حدیثی
کد خبر: 3926576
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی:

برگزاری جشنواره المصطفی(ص) در ۱۸ رشته قرآنی و حدیثی

رئیس ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با بیان اینکه با توجه به شرایط بیماری و لزوم مجازی بودن آزمون‌ها، صرفه‌جویی قابل توجهی در جشنواره انجام شده است، گفت: مبلغ حاصل از صرفه‌جویی، برای افزایش رشته‌های جشنواره از ۱۰ رشته به ۱۸ رشته هزینه خواهد شد. البته تمام هزینه‌های این دوره از جشنواره از طریق خیرین تأمین خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، رئیس ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص این دوره از مسابقات اظهار کرد: این جشنواره با ۱۸ رشته قرآنی و حدیثی در حوزه‌های مهارتی و معارفی آغاز به کار کرد و رشته‌های جشنواره در دو بخش کلی کتبی و شفاهی طراحی شده که در هر حوزه‌ای رشته‌های متعدد با نوآوری‌هایی در حوزه کیفیت همراه است. نکته قابل توجه در رشته‌پردازی جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی، توجه همزمان به دو سطح عمومی و نخبگانی است. برخی از رشته‌ها یک‌مرحله‌ای است و برخی رشته‌ها چند مرحله‌ای. در رشته‌های چندمرحله‌ای، حضور همه مخاطبان با هر سطح علمی یا مهارتی امکان‌پذیر است و امکان موفقیت و دریافت جایزه نیز برای آنان وجود دارد، اما در مراحل بعدی، به تدریج فیلتر‌ها سخت‌تر شده و رقابت میان نخبگان اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: رشته‌های جشنواره به گونه‌ای طراحی شده است که در بعضی از مراحل عموم طلاب و مخاطبان این جشنواره، یعنی کارکنان و اساتید و خانواده طلاب، با هر سطح توان مهارتی یا معرفتی می‌توانند در آن شرکت کنند و امکان موفقیت و دریافت جایزه نیز برای آنان وجود دارد؛ لذا طراحی رشته‌ها و مراحل به گونه‌ای است که همه مخاطبان المصطفی(ص) را در حوزه عمومی دربرمی‌گیرد، در عین حال پرورش نخبگان قرآنی و حدیثی هم اهمیت دارد.

رفیعی در مورد انتخاب مسئولان برگزاری جشنواره و رئیس ستاد برگزاری بیان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی، از اعضای هیئت علمی به عنوان مدیر کمیته بخش کتبی مسابقات و جشنواره و حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی، از اعضای هیئت علمی  و پیشکسوت در فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیر بخش مهارتی جشنواره انتخاب شدند و بنده نیز به عنوان رئیس ستاد برگزاری جشنواره منصوب شدم. اعضای کمیته‌های بخش کتبی و مهارتی مشخص شده و فعالیتشان را آغاز کرده‌اند.

رئیس ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) اظهار کرد: شیوه اجرای مسابقات با توجه به اینکه در شرایط خاص بیماری قرار داریم، به صورت مجازی است و فقط برخی از مراحل آزمون‌های رشته‌های حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به صورت حضوری برگزار می‌شود. البته حضور مخاطبان به صورت محدود، مدیریت شده و انفرادی است. رشته‌های مختلف جشنواره عمدتاً به صورت سه مرحله‌ای اجرا می‌شود؛ در مرحله اول 3 الی ۴ آزمون در رشته‌های کتبی و شفاهی برگزار می‌شود و در صورتی که مخاطبان حد نصاب را دریافت کنند، به مرحله دوم راه می‌یابند که این مرحله از سطح کیفی بالاتری برخوردار است و بعد از برگزاری مرحله دوم، نخبگان قرآنی و حدیثی به مرحله نهایی و سوم راه می‌‌یابند.

رفیعی افزود: با توجه به شرایط بیماری و لزوم مجازی بودن آزمون‌ها، صرفه‌جویی قابل توجهی در جشنواره انجام شده است که مبلغ حاصل از صرفه‌جویی، برای افزایش رشته‌های جشنواره از ۱۰ رشته به ۱۸ رشته، هزینه خواهد شد. البته همه هزینه‌های این دوره از جشنواره از طریق خیرین تأمین خواهد شد و از این جهت، جشنواره سال جاری، هیچ‌گونه وابستگی مالی به بودجه‌های جامعةالمصطفی(ص) ندارد. گرچه با توجه به شرایط مالی نهاد‌هایی مانند المصطفی(ص)، عملاً هیچ بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) که بیش از دو دهه اجرا شده است، وجود ندارد و بودجه این برنامه صفر است. در جشنواره سال جاری با توجه به هماهنگی با معاونت آموزشی جامعةالمصطفی(ص) برای نخبگان قرآنی و حدیثی جشنواره معافیت‌های آموزشی در نظر گرفته شده و در صورتی که طلاب و مشارکت‌کنندگان جشنواره در رقابت‌های رشته‌های مختلف، رتبه‌های برتر را کسب کنند، تا سقف ۱۲ واحد درسی مشخص شده از دروس مرتبط با قرآن و حدیث در گرایش‌ها و رشته‌های مختلف، معاف می‌شوند.

وی تصریح کرد: در جشنواره امسال برخی از رشته‌ها برای بار اول طراحی شده است. رشته‌های همخوانی، دعاخوانی و ابتهال، مقتل‌خوانی و حفظ نهج‌البلاغه و حفظ صحیفه سجادیه از رشته‌های جدیدالتأسیس است که امیدواریم در این حوزه بتوانیم سرمایه‌گذاری ارزشمند و استعداد‌شناسی قابل توجهی داشته باشیم. با هماهنگی انجام شده با مسئولین عتبات عالیات عراق، قرار شد ۵۰ نفر از نفرات برتر جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) با هزینه عتبه حسینیه، در صورت وجود شرایط بهداشتی مناسب به سفر عتبات مشرف شوند و در کنار بهره‌مندی از زیارت ائمه اطهار در عراق، به اجرای فعالیت‌های قرآنی در مراکز مختلف علمی و فرهنگی عراق نیز بپردازند.

رفیعی بیان کرد: یکی از منابعی که امسال برای بخش کتبی جشنواره قرآن کریم برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته شده است، رشته تفسیر تسنیم است. با توجه به اینکه به صورت رسمی دروس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی مدظله به اتمام رسید، جامعةالمصطفی(ص) مطابق توصیه هیئت امنای المصطفی(ص) برای ترویج تفسیر تسنیم برنامه‌هایی را در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها انتخاب این کتاب به عنوان یکی از منابع جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) است. هدف از تعیین این منبع، این است طلاب و مخاطبان مقطع ارشد و دکتری المصطفی(ص) با این تفسیر آشنایی بیشتری پیدا کنند و بتوانند در آینده  برای ترویج این تفسیر ارزشمند با زبان‌ها و کشور‌های مختلف اقداماتی را انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود در مجموع رشته‌های مختلف جشنواره در داخل و خارج از کشور و نیز در همه بخش‌ها و مخاطبان، حدود ۱۵ هزار نفر (نفر رشته) مشارکت کنند.

انتهای پیام
captcha