آن روزها به روایت هنر / هنرمندانی که دغدغه معرفی قهرمانان دارند
کد خبر: 3925622
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

آن روزها به روایت هنر / هنرمندانی که دغدغه معرفی قهرمانان دارند

هنر شاید تمام آن ابزاری باشد که می‌توان به خوبی تمام ابعاد دفاع مقدس را به خصوص برای نسلی که بسیار از آن روزها فاصله گرفته‌اند، بیان کرد.

آن روزها به روایت هنر / هنرمندانی که دغدغه معرفی قهرمانان دارنددفاع مقدس، صحنه‌ای از ایثار و شهادت و فرهنگ ایرانی است که هنوز هم می‌توان آثار آن را در گوشه و کنار شهر دید، از مادرانی که هر روز منتظر فرزند خود هستند تا فرزندی که درد یتیمی را هر روز بیش از روز گذشته به دوش می‌کشد.

انتقال این فرهنگ و گفتن از آن روزها باعث می‌شود تا نه تنها آن حال و هوا و آن انسان‌ها فراموش نشوند، بلکه باعث می‌شود این فرهنگ در جان جامعه رسوخ کند.

هنر شاید تمام آن ابزاری باشد که می‌توان به خوبی تمام ابعاد دفاع مقدس را به خصوص برای نسلی که بسیار از آن روزها فاصله گرفته‌اند، بیان کرد.

جشنواره تئاتر خیابانی که برگزاری آن در خراسان‌جنوبی پیش بینی شده، با همین هدف و برای ارائه محتواهایی از دفاع مقدس که نمی‌توان در قالب کتاب آن‌ها را بیان کرد، قرار است در این ماه برگزار شود.

هنر؛ راهی مؤثرتر برای انتقال مفاهیم و فرهنگ دفاع مقدس

شهرام قاسمی، کارگردان نمایش «حبیب» از شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: هنر برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس موثرتر از بقیه راه‌ها است چرا که حس و ماندگاری بیشتری دارد، برای مثال اثر اجرای تعزیه، در ذهن ماندگار تر و یکی از قوی ترین راه‌های ارتباط با مخاطب است.

وی با بیان اینکه انتخاب تئاتر خیابانی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس در شرایط موجود اقدام ارزنده‌ای است که هنرمندان و مردم را از رکود خارج می‌کند، تصریح کرد: تئاتر خیابانی بیشتر از سایر شیوه‌های هنری با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند چرا که در بطن مردم است و نحوه برگزاری آن در جمع آزاد مردم است.

این هنرمند، پرداختن به موضوع دفاع مقدس را ضروری خواند و با اشاره به قرار داشتن در آستانه چهل سالگی دفاع مقدس افزود: یادآوری خاطرات رشادت و فداکاری افرادی که برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور از جان خود مایه گذاشتند ضرورت دارد و هر فرد باید به شیوه‌ای که می‌تواند در هر قالبی از نقاشی، خط، تئاتر و ... فرهنگ و پیام دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی از قوی‌ترین شیوه‌های ارتباط با مخاطب است، گفت: این قالب از هنر ویژگی زنده و پویایی دارد و از آن جا که نسل جوان وقایع و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، هنرمندان وظیفه دارند در کنار کارهای دیگر مانند نمایش‌های فاخر و... حق این مطلب را هم ادا کنند.

قاسمی ادامه داد: از آن جا که تئاتر خیابانی به مردم نزدیک تر است و در بطن آن‌ها اجرا می‌شود و مخاطبان بیشتر و امکانات کمتری نیاز دارد از رغبت و اقبال عمومی بیشتری برخوردار است.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی باعث آشنایی هنرمندان با یکدیگر و معرفی استعدادهای مناطق استان می‌شود.

ضرورت معرفی هنرمندان حماسی

معصومه نجفی، کارگردان تئاتر «مین‌های خنثی شده» نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی به معرفی و شناساندن هنرمندان شهرستان‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: حضور هنرمندان در این جشنواره باعث شناساندن آن‌ها و برقراری ارتباط بین منطقه ای و استفاده از تجارب یکدیگر می شود و به نفع همه هنرمندان تئاتر استان است.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان، در شرایطی که بیماری کرونا فعالیت‌های هنری را محدود کرده است باعث خروج هنرمندان تئاتر از رکود و ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود.

این هنرمنتد با بیان اینکه در شرایط موجود هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم مختلف و از جمله واژه‌های دفاع مقدس است، تصریح کرد: تئاتر خیابانی یکی از قالب‌های هنری است که مخاطبان کوچک و بزرگ بدون نیاز به زمان و هزینه تئاتر تماشا کرده و برخی مفاهیم دوران دفاع مقدس را تجزیه و تحلیل کنند چرا که دفاع مقدس یکی از مفاهیم ارزشمند نظام و بیانگر وقایع جنگی تحمیلی است که ضرورت دارد دوباره یادآوری شود چه افرادی و در چه سن‌هایی برای دفاع از انقلاب از جان و مال خود گذشتند.

هیچ اندیشه‌ای بدون هنر ماندگار نیست

بهروز رضایی، کارگردان نمایش «تمارضی برای شیرین» از شهرستان نهبندان نیز با بیان اینکه هر اندیشه‌ای در قالب هنر ماندگار می‌شود، اظهار کرد: چنان چه هنر در مورد آن موضوع کنار گذاشته شود باید آن اندیشه و فرهنگ را هم کنار گذاشت.

وی افزود: برای انتقال مفاهیم و فرهنگ دفاع مقدس نیز بهترین ابزار ورود به دنیای هنر است تا مانع از کم رنگ شدن این فرهنگ شود.

وی برگزاری جشنواره استان تئاتر خیابانی افلاکیان در بشرویه را گامی مثبت در شرایط موجود دانست که موجب امید، تحرک، پویایی و خروج مردم و هنرمندان از رخوت و توقف در چند ماه اخیر می شود چرا که بیشترین صدمه را افرادی متحمل شدند که با اجتماع سرو کار داشتند و به ویژه هنرمندان تئاتر نفس به نفس با مردم ارتباط داشتند.

وی بیان کرد: در این جشنواره، تئاتر و هنر به خیابان و جمع مردم عادی منتقل می‌شود و ابزاری سریع برای انتقال فرهنگ‌ها و از جمله مفاهیم دفاع مقدس است و همان طور که قیام امام حسین(ع) اسلام را زنده نگه داشته است انقلاب اسلامی نیز با دفاع مقدس ماندگار شد.

این هنرمند بیان کرد: اگر به مسائل و مشکلات امروز از زاویه دفاع مقدس توجه شود تهدیدها تبدیل به فرصت می‌شود و بسیاری از تحریم‌ها و تهدیدهای امروز را راحت‌تر می‌توان پشت سر گذاشت.

وی، هدایت جشنواره های استانی به شهرستان‌ها را اقدامی ارزشمند دانست که باعث دیده شدن و معرفی هنرمندان مناطق، ایجاد انگیزه، تولید اثر و... می‌شود و هنرمندان و مردم را پای کار می‌آورد؛ پس از این که تئاتر وارد زندگی مردم شد به آن علاقمند و طالب هنر می شوند.

اعلام آثار راه یافته به اولین جشنواره تئاتر خیابانی استان

سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز گفت: آثار راه یافته به اولین جشنواره تئاتر خیابانی استان به میزبانی شهرستان بشرویه مشخص شده‌اند.

وی بیان کرد: پس از بازبینی فیلم 10 اثر توسط داوران، هفت کار به جشنواره راه یافت که از این تعداد بیرجند دو اثر، بشرویه دو و  قاین، نهبندان و طبس هر کدام یک اثر داشتند.

زمزم با اشاره به اینکه جشنواره از 12 تا 15 مهرماه برگزار می‌شود، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال بررسی شرایط و نحوه برگزاری جشنواره هستیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در صورت مهیا بودن شرایط، گروه‌ها در بشرویه حاضر شده و جشنواره به صورت حضوری در این شهرستان برگزار خواهد شد، در غیر این صورت، گروه‌ها هر کدام در شهرستان خود اجرا کرده و مراسم اختتامیه با حضور سرپرستان گروه در بشرویه برگزار می‌شود.

زمزم ادامه داد: نمایش «حبیب» به نویسندگی محسن حسین زاده و کارگردانی شهرام قاسمی، «دلتنگی» به نویسندگی سید امیر حسنی زاده و کارگردانی زهرا الادری، «غواص خدا نیست» به نویسندگی و کارگردانی صابر رنجبر، «گزارش یک تابوت»  به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی رضا کاظم زاده، «تمارضی برای شیرین» به نویسندگی وحید هاشمی نسب و کارگردانی بهروز رضایی، «کاخ ریاست جمهوری» به نویسندگی مرتضی شاه کرم و کارگردانی حسین ابراهیمی و « روبیک»  به نویسندگی حسن ناصری و کارگردانی بهارعلی عباسی آثار راه یافته هستند.

انتهای پیام
captcha