خانه‌هایی با عطر عاشورا
کد خبر: 3925072
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

خانه‌هایی با عطر عاشورا

امسال که کرونا مهمان خانه‌هایمان شد، بسیاری سعی کردند عزاداری را در دل خانه خود برپا کنند. از دیدن محتواهای تصویری عاشورایی تا خواندن کتبی که سال‌ها بود در کتابخانه‌هایمان خاک می‌خورد.

خانه‌هایی با عطر عاشورابه گزارش ايكنا از خراسان جنوبي، امسال، عزاداری‌ها برای شهید دشت کربلا متفاوت بود. مردمی که هرسال در دسته جات بزرگ عزاداری و هیئات شرکت می‌کردند، حال نمی‌توانستند به خوبی در این مراسم شرکت کنند.

کودکان خردسال و افراد کهنسال به علت شیوع کرونا از حضور در مراسم عزاداری منع شده بودند و اینجا بود که شرایط اقتضایی دین بر همه هویدا شد؛ شرایطی که ایجاب می‌کرد در زمان امام حسن(ع) صلح شود و در زمان امام حسین(ع) جنگ و شهادت.

دین اسلام براساس شرایط زمان برای مسلمانان برنامه تعبیه کرده، برنامه‌ای که عمل به آن نه تنها سعادت دنیوی که سعادت اخروی نیز در پی دارد. امسال که کرونا مهمان خانه‌هایمان شد، بسیاری سعی کردند عزاداری را در دل خانه خود برپا کنند. از دیدن محتواهای تصویری عاشورایی تا خواندن کتبی که سال‌ها بود در کتابخانه‌هایمان خاک می‌خوردند.

آری شاید امسال این شرایط پیش آمد تا ما متوجه شویم چقدر به محتوای عاشورا واقفیم، آیا تنها عزاداری می‌کنتیم یا از عاشورا و مفهوم آن چیزی فهمیده‌ایم.

نام حسین(ع) هیچ‌گاه نباید از یاد برود

مهدوی، یک معلم بازنشسته در خراسان‌جنوبی است که معتقد است نام و یاد امام حسین(ع) و وقایعی که در عاشورا گذشت نباید هیچ گاه از خاطرها دور بماند.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی افزود: امسال که به دلیل شیوع کرونا توفیق عزاداری جمعی را نداشتیم، با خانواده تصمیم گرفتیم روضه‌ها و مداحی‌ها را از تلویزیون پخش کرده و همراه همسایه‌ها در عزای امام حسین(ع) بگرییم.

این شهروند بیان کرد: شیوع کرونا باعث نشد عزاداری‌هایمالن تعطیل شود، بلکه باعث شد این عزاداری‌ها به داخل خانه و در بین فرزندانمان کشیده شود و چه امری از این  والاتر که خانه‌ات به نام حسین(ع) مزین شود.

خانه‌ای که مامن دل‌های خسته می‌شود

اکبری، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که حدود 70 سال سن دارد، به دلیل شیوع کرونا از قرار گرفتن بین جمعیت منع شده بود، اما او نیز خانه‌اش را مامن دل‌های خسته برای عزاداری عاشورایی کرده است.

وی افزود: از ابتدای محرم تاکنون روضه‌هایی را در حیاط منزل و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کردیم تا نام امام حسین(ع) جلابخش زندگیمان شود.

این شهروند ادامه داد: زندگی به سبک امام حسین(ع) تنها نباید در عزاداری‌ها دیده شود، بلکه باید همیشه در متن زندگی‌ها حضور داشته باشد و امسال بیماری کرونا به ما فهماند عزاداری واقعی عمل کردن به سیر امام حسین(ع) است نه سینه زدنی و زنجیرزنی صرف.

اکبری، از روزهایی گفت که خانه‌اش در ظهر عاشورا در روستای زادگاهش مملو از عراداران برای عزاداری و اطعام می‌شد و امسال به علت شیوع کرونا نتوانسته آن مراسم را به آن شیوه برگزار کند، اما هنوز هم دست از میزبانی در رثای حسین(ع) برنداشته و هرگونه شده مراسم را برگزار کرده است.

خانه‌هایی با عطر عاشورا

معضل کمبود کتب دینی در حوزه کودک و نوجوان

نارمنجی، یکی دیگر از شهروندان است که مادر دو فرزند خردسال است، وی در گفت‌وگو با ایکنا می‌کوید: امسال که شیوع کرونا خانه نشینمان کرد، تصمیم گرفتم در ایام محرم و صفر هر روز روایتی از زندگی امام حسین(ع) از تولد تا شهادت را برای کودکانم بیان کنم.

وی افزود: حال که کودکمانم امکان حضور در عزاداری‌های دسته جمعی را ندارند، بر آن شدم تا خود عاشورا و محرم را در دلشان زنده کنم. اگر فرزندان از کودکی با فرهنگ عاشورایی آشنا نشوند، در بزرگسالی از سیره زندگی امام معصوم(ع) دور مانده و این آسیبی برای جامعه اسلامی است.

وی افزود: اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که متاسفانه به اندازه کافی کتاب‌هایی در رابطه با آشنایی کودکان با فرهنگ عاشورا و سیره اهل بیت(ع) در بازار وجود ندارد و این یک ضعف برای جامعه‌ای است که نامش اسلامی است. توصیه می‌کنم ادارات فرهنگی برای نگارش کتاب‌هایی در این حوزه به خصوص در سنین نوجوانی و کودکی اقدامات و حمایت‌هتای لازم را انجام دهند.

ترویج تفکر حسینی در هر خانه 

حجت الاسلام ولی الله عارفی، مسئول دفتر نماینده، ولی فقیه در خراسان‌جنوبی نیز گفت: در هر خانه می‌توان در مورد این قیام مطالعه کرد. رعایت مسائل بهداشتی همواره توصیه اصلی بزرگان دین بوده و در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از گذشته اهمیت و ضرورت دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا جدی گرفته شود و کسانی که ولایتمدار هستند باید برای حفظ سلامت عمومی جامعه عمل کنند. در این ایام پدرهای خانواده کتاب «لهوف ابن طاووس» را در خانه برای فرزندانش بخوانند، زیرا این کتاب نفیس یکی از منابع مهم و کهن واقعه عاشورا و تاریخ زندگی امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: فرهنگ عاشورا یک فرهنگ پویا بوده و تنها یک اتفاق تاریخی محسوب نمی‌شود. در محرم امسال، عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد و این امر باعث نشان دادن فرهنگ زیبای اهل بیت(ع) به جهانیان شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان دادند که تمام مصالح اسلام را درنظر گرفته و برای دین خود بسیار ارزش قائلند.

عزاداری‌های امسال که هنوز هم در ایام صفر ادامه دارد نشان داد که مردم آگاه به شرایط اقتضایی هستند که دین برایشان تعریف کرده، دینی که حفظ سلامتی انسان‌ها را در کنار محبت اهل بیت(ع) محترم شمرده است.

انتهای پیام
captcha