وقتی دیوار علم با نوع‌دوستی بالا می‌رود
کد خبر: 3924812
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

وقتی دیوار علم با نوع‌دوستی بالا می‌رود

عده‌ای از نخبگان علمی، حامی ندارند و این یعنی سوختن هر آنچه در ذهن یک جوان خلاق ایجاد شده است، اما وقف، ظرفیتی است در دین اسلام که برای حل همین مشکلات و مسائل تعبیه شده تا دیوار محکم نوع‌دوستی بالا رفته و مشکلات سد راه برداشته شوند.

وقتی آجرهای علم با نوع‌دوستی بالا می‌روندسنت حسنه وقف، یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی و دارای ثواب و فضیلت‌های بسیاری است که تنها واقف می‌تواند آن را درک کند. با این سنت زیبای اسلامی است که ارزش‌های انسانی در جامعه زنده شده و دیوارهای سست و متزلزل خودخواهی و بی‌تفاوتی نسبت به دیگران فرومی‌ریزد و دیوار محکم نوع‌دوستی بالا می‌رود. چه خوب است که این وقف در راستای نیازهای روز جامعه و در تلاش برای رفع مشکل از افراد جامعه صورت گیرد.

در جامعه هستند جوانانی که ایده یا فکری در ذهن دارند، اما مکانی برای بروز و تجاری‌سازی آن پیدا نمی‌کنند و یا شرایطی برای عملی ساختن آن نمی‌یابند، در صورتی که اگر آن ایده عملیاتی‌سازی شود، بخش بزرگی از مسائل و مشکلات جامعه حل خواهد شد. عده‌ای از نخبگان علمی نیز هستند که فردی را برای حمایت ندارند و این یعنی سوختن هر آنچه در ذهن یک جوان خلاق ایجاد شده است. اما با ظرفیتی که اسلام در اختیار ما گذاشته می‌توانیم قسمتی از این مشکلات را حل کنیم و وقف همان ظرفیت بی‌بدیل است. حل برخی مشکلات جامعه گاهی بسیار زمان‌بر است، اما با انجام یک وقف که در حقیقت به معنای ازخودگذشتگی است، آسان می‌شود.

محمدحسین کیاپور، یک خیر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداوند یاری کرد تا بتوانم در راستای حمایت از جوانان نخبه علمی استان زمینی را وقف کنم.

وی با بیان اینکه این وقف را انجام دادم تا جوانان در راه پیشبرد اهداف اسلامی بتوانند در مسیر علم‌اندوزی گام بردارند، افزود: این زمین در روستای قاسم‌آباد بیرجند قرار داشته و در طول 12 سال توانستم آن را احیا کنیم و اکنون در راستای مسیرعلم وقف کرده‌ام. توان رفت و آمد به روستا را نداشتم، بنابراین تصمیم گرفتم این وقف را انجام دهم تا بتوانم کمکی به جامعه اسلامی کرده باشم.

کیاپور ادامه داد: از نگاه رهبری، پیشرفت علمی، پایه و لازمه‌ قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ کرد. بنابراین با اقتدا به فرمایشات مقام معظم رهبری قدم در این حوزه گذاشتم و امیدوارم بتوانم کمکی اندک به توسعه علم و پیشرفت کشور داشته باشم.

وی با بیان اینکه این زمین و مستحدثات آن در اختیار پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی قرار گرفت تا صرف کارهای تحقیقاتی شود، تصریح کرد: به افراد توصیه می‌کنم قسمتی از دارایی خود را صرف کارهای خیر که مورد نیاز جامعه است کنند تا خداوند اجرش را به آنان دهد.

30 موقوفه علمی در خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا نیز اظهار کرد: بنیاد فرهنگی البرز در سال 42 با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان بااستعدئاد ایرانی از طریق اعطای جایزه بنیاد البرز به همت فردی خیراندیش تأسیس و وقف شده است.

وی افزود: این بنیاد طی بیش از نیم قرن چندین هزار نفر از نخبگان برتر علبمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده و این مهم طی سال‌های اخیر در قالب همتیش‌های ملی و استانی محقق شده است که در امسال همزمان با 17 استان برگزار شد، از یک دانشجوی برگزیده در خراسان‌جنوبی نیز تجلیل به عمل آمد.

مدیرکل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: اکنون 30 موقوفه برای کمک به دانش‌آموزان، دانشجویان و دانشگاهیان و 141 موقوفه نیز مربوط به مدارس علوم دینی در استان وجود دارند.

بخشی‌پور با بیان اینکه متأسفانه موقوفات علمی در استان کم است، ادامه داد: در ایران قرون طلایی پیشرفت علم همزمان با گسترش موقوفات در حوزه علم بوده است.

وقف این میراث ماندگار عملی است که واقفش را تا آخرت همراهی می‌کند. این سرمایه برای واقف از دست نمی‌رود بلکه پس‌انداز می‌شود برای قیامت و چه پس‌اندازی از این بهتر.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنا خراسان‌جنوبی

انتهای پیام
captcha