این برکت نمی‌خشکد
کد خبر: 3923721
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

این برکت نمی‌خشکد

وقف ابتدای راه معرفت است، راهی که به نیک‌خواهی طی شده و به سعادت می‌رسد؛ ساختمان‌هایی که چند صد سال پیش مُهر وقف بر سردر آنان حک شده است، دست نیازمندان را می‌گیرد و لبخندی بر لب می‌نشاند.

این برکت نمی‌خشکددجاده خیرخواهی و نیک‌اندیشی جاده وسیعی است که انتها ندارد. هرکس به میزان وسع خود و در طول تاریخ به روش‌های مختلف سعی کرده باری از دوش جامعه بردارد.

وقف یکی از این اصول خیرخواهی است که واقفش را برنده دنیا و عقبی می‌کند، دنیایی که از آن می‌گذرد و آخرتی که به آن چشم می‌دوزد. آثار این بریدن و چشم دوختن تا سال‌های سال بر پیکره جامعه می‌درخشد و این همان معنای خیرخواهی است‌. در خراسان جنوبی، این استان زرخیز، هرجایی که بنگری وقفی را می‌بینی از مدرسه شوکتیه تا موقوفه شوکت‌آباد و باور می‌کنی که راستی و درستی در نهاد این مردمان است.

وقف گنجینه ماندگاری است که خیرش نه تنها به واقف می‌رسد، بلکه در طول سالیان برای دستگیری از نیازمندان استفاده می‌شود و این شاید معنای واقعی شجره طیبه اسلام باشد؛ معنای به فکر خود نبودن و به دیگری اندیشیدن. حال ساختمان‌هایی که چند صد سال پیش مُهر وقف بر سر در آنان حک شده، دست نیازمندان را می‌گیرد و لبخندی بر لب می‌نشاند و چه کار خیری از این بهتر که واقفش را با هر لبخند نیازمندی در آن دنیا به فیض برساند و این است فیض رستگاری. نگین واقفان جهان، امیرالمومنین(ع) است که تمام وجود خویش را وقف اسلام کرد و پس از او تمام اولیا و صالحان خدا؛ پس اگر معتکف کوی دوست هستی به مولای خود اقتدا می‌کنی و چه اقتدایی از این زیباتر‌.

حمید بهادری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه یکی از تأکیدات رهبری، توسعه موقوفات است، گفت: برای افزایش درآمد موقوفات و تحت پوشش قرار دادن نیازهای بیشتر جامعه نیاز به توسعه موقوفات داریم.

رئیس اداره اوقاف نهبندان محوریت و رویکرد وقف را فقرزدایی و خوداتکایی در جامعه دانست و بر گسترش چنین ظرفیت‌ها و فعالیت‌هایی در سطح جامعه تأکید کرد و ادامه داد: اداره اوقاف برای خروج از حالت تک‌‌بعدی نیت واقف بر آن است که با انجام امور مشاوره نیات واقفان را به سمت نیازهای جامعه سوق دهد. موقوفات باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد. لذا باید واقفان در حوزه بهداشت و درمان و احداث درمانگاه فعالیت کنند تا نیازمندان خدماتی را دریافت کنند.

وقفی برای شروع زندگی

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند، نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از موقوفات شاخص موقوفه امیراسماعیل و محمدابراهیم شمرده می‌شود که ۹ آپارتمان برای زوج‌های جوان تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه زوج‌های جوانی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، می‌توانند از این فرصت بهره ببرند، از توزیع ۱۱۰ پک تحصیلی در بین دانش‌آموزان با استعداد از محل موقوفه پرویز رحیمی خبر داد و گفت: در راستای اجرای نیت واقف، حاج پرویز رحیمی، تعداد ۱۱۰ پک تحصیلی بین دانش آموزان روستای خراشاد و حومه توزیع شد.

خدایی با اشاره به اینکه این بسته تحصیلی شامل کیف، دفتر و مدادرنگی است، افزود: این پک تحصیلی در بین دانش‌آموزان مقاطع دبستان و متوسطه توزیع شده است. همچنین این مراسم به صورت نمادین در بین دانش‌آموزان روستای خراشاد توزیع شد و در شهرستان درمیان نیز توزیع خواهد شد.

وقتی موقوفات دستگیر نیازمندان می‌شوند

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در بحث نیازهای روز و اجرای وقف مشاوره داده می‌شود. بیش از ۸۰ درصد موقوفات مربوط به عزاداری ائمه اطهار(ع) است. قسمت دیگری از موقوفات برای کمک به ایتام و فقرا و کمک‌هزینه تحصیلی دانش‌آموزان بی‌بضاعت است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشاوره‌های وقف، موقوفات جدید با تناسب بین مذهب و موضوعات اجتماعی انجام می‌شود، واقفان، وقف را مقید به زمان و مکان نکنند، تصریح کرد: شماره تماس ۲۵۲۹ اوقاف و امور خیریه برای مشاوره وقف در خدمت واقفان است. اگر قبل از وقف مشورت صورت گیرد، نیازهای منطقه رفع شده و مشکلات کاهش می‌یابد.

بخشی‌پور از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف همکاری‌های فی مابین در راستای محرومیت زدایی و توانمندسازی مددجویان و استفاده از امکانات موجود طرفین خبر داد.

وی درباره کمک به سیل‌زدگان استان از محل موقوفات گفت:️ 130 بسته غذایی از محل موقوفه رستم بخت‌مند در استان یزد، که نیت آن کمک به سیل‌زدگان خراسان است، تهیه شده و بین خسارت‌دیدگان از سیل اخیر استان توزیع خواهد شد. مرحله دوم طرح مهر تحصیلی نیز از سوی اوقاف استان اجرا شد که در آن 600 پک تحصیلی بین دانش‌آموزان نیازمند استان توزیع می‌شود. در مرحله اول این طرح تعداد 188 بسته تحصیلی از محل موقوفات تهیه و توزیع شده و ارزش این 788 بسته لوازم التحریر 950 میلیون ریال است.

وقف میراثی است که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و صدای دستگیری‌اش در گوش تاریخ طنین‌انداز می‌شود، صدایی که صدای انسانیت است.

انتهای پیام
captcha