چالش مادی در جریان معنوی / ارائه فعالیت‌های قرآنی از گذرگاه مجازی
کد خبر: 3923016
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

چالش مادی در جریان معنوی / ارائه فعالیت‌های قرآنی از گذرگاه مجازی

فعالان قرآنی معتقدند که با کاهش هرساله بودجه‌های قرآنی عملاً نمی‌توان برای فعالیت در این حوزه راهی از پیش برد و انتظار دارند حال که قرار نیست بودجه‌ها افزایش یابد، برنامه‌ای مدون برای ارائه فعالیت‌های قرآنی از گذرگاه مجازی پیش‌بینی شود.

چالش مادی در جریان معنوی / ارائه فعالیت‌های قرآنی از گذرگاه مجازیقرآن، این کتاب آسمانی باید محور تمام فعالیت‌ها به خصوص در جامعه اسلامی باشد، اما وقتی حتی بودجه لازم برای آن در نظر گرفته نشده است، چطور می‌توان انتظار انجام فعالیت‌های راهبردی را داشت.

فعالان قرآنی ویترین اصلی قرآن در جامعه و بین افراد هستند. آنها برای نشان دادن فرامین قرآنی نیاز به اجرای فعالیت‌های قرآنی دارند که بدون بودجه امکان‌پذیر نیست. فعالان و چهره‌های قرآنی از نبود متولی خاص برای اختصاص بودجه‌ها گلایه‌مندند و توقع دارند که دولت هرساله بودجه‌ها را افزایش دهد نه اینکه بودجه هر سال کاهش یابد. برای اجرای اصول قرآنی باید متولی خاصی برای اجرای برنامه‌ها پیش رو باشد، در حالی که این متولی وجود ندارد و در یک سردرگمی به سر می‌برند.

آنان معتقدند که با کاهش هرساله بوده‌های قرآنی عملاً نمی‌توان برای فعالیت در این حوزه راهی از پیش برد و انتظار دارند حال که قرار نیست بودجه‌ها افزایش یابد، برنامه‌ای مدون برای ارائه فعالیت‌های قرآنی از گذرگاه مجازی پیش‌بینی شود.

ابوالفضل عبدالهی‌، قاری، حافظ و معلم قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: جامعه اسلامی ایده‌آل، که مدنظر امامان معصوم(ع) و پیامبر گرامی اسلام(ص) است، جامعه‌ای درخور و شایسته است که در آن عدالت اجرا می‌شود. وقتی در جمهوری اسلامی شعار ما اجرای عدل و داد مدنظر معصومین(ع) است، اما در آن اختلاس انجام می‌شود و بی‌عدالتی جای خود را به عدالت می‌دهد، عموم مردم نسبت به مسائل دینی شکاک می‌شوند و بدبینی و بی‌اعتمادی به وجود می‌آید. لذا قرآن و جلسات مربوط به آن با کمرنگ شدن حضور افراد و دلسردی مواجه شده و تشویق کردن برای شرکت در این گونه جلسات کم‌فایده می‌شود.

وقتی حوزه قرآنی متولی ندارد

عبدالهی یادآور شد: مسلم است برای راه‌اندازی هر پروژه‌ای احتیاج به بودجه مناسب است، اگر بودجه قرآنی مناسب باشد به همان تناسب فعالیت‌های قرآنی بیشتر و فضای جامعه برای پذیرش فرهنگ قرآنی مهیاتر می‌شود. معمولاً دولت‌ها و مقام‌های اجرایی مملکت در تخصیص این بودجه‌ها مهم هستند، برخی به مسائل قرآنی توجه بیشتری می‌کنند که قاعدتاً در واریز بودجه‌های قرآنی تأثیر بیشتری دارد و برخی به این مهم کم‌توجهی می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر احساس می‌کنم رفع مشکلات قرآنی در دولت متصدی و متولی ندارد که اگر متصدی داشت وضعیت بودجه‌های قرآنی به این شکل نبود. لازم است متصدی لازم برای این بخش نیز در دولت تشکیل شود تا بودجه‌ها سامان گیرد چراکه بدون بودجه نمی‌توان کاری پیش برد. در شرایط موجود که کشور با بحران اقتصادی و مالی مواجه است، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتقای آموزش قرآن و موضوعات قرآنی به همراه تشویق مناسب می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

ترویج وقف قرآنی

عباس سروری، یک فعال قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌ جنوبی اظهار، کرد: عدم استقبال مردم از کلاس‌های قرآن در ماه‌‌های اخیر به شرایط بد اقتصادی بستگی زیادی ندارد و بیشتر بحث درگیر شدن قرآن‌آموزان به ویروس کرونا در میان است.

وی با بیان اینکه استقبال نکردن باعث ضرر و زیان مربیان قرآن شده است، افزود: در این حوزه باید تدبیری برای بلندمدت اندیشید. در سال‌های گذشته شاهد برگزاری مسابقات قرآن متعدد در سطح ادارات بودیم که متأسفانه امسال بیشتر ادارات به خاطر نبود منابع، مسابقات را لغو کردند و در کنار آن عدم برگزاری محافل قرآنی نیز مزید بر علت شده است

سروری با انتقاد از کاهش بودجه‌های قرآنی، گفت: در سال‌های گذشته به مسائل قرآنی و فرهنگی نگاه ویژه‌تری صورت می‌گرفت. متأسفانه وقف قرآنی در استان کم داریم و باید مردم را تشویق به وقف‌های قرآنی کنیم که با این کار و عدم وابستگی به منابع دولتی و پای کار آمدن خیران، می‌توان کمک شایانی به فعالیت‌های قرآنی کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط بد اقتصادی کنونی کشور، چه میزان ادغام فعالیت‌های قرآنی می‌تواند راهگشا در تبلیغ قرآنی باشد، بیان کرد: در ابتدا باید یک کارگروه قرآنی برای دستگاه‌های متولی امور قرآنی تشکیل و برنامه براساس ماهیت سازمانی تقسیم و از موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی پرهیز شود؛ به عنوان مثال برگزاری مسابقات با توجه به برنامه تدوین‌شده سالیانه اوقاف به این اداره واگذار شود و نمایشگاه‌های قرآنی به فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز برگزاری برنامه‌ها به دستگاه‌های مختلف سپرده شود.

سروری در پایان تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که قرآن برای قشر خاصی نیست و برای تک‌تک انسان‌ها یک نسخه دارد و اگر ما عامل به قرآن باشیم، قطعاً جامعه در تمام امورات زندگی موفق خواهد بود. لازم است اجرای برنامه‌های قرآنی با نظم و انسجام بین دستگاه‌ها تقسیم شود تا مردم نیز بتوانند از آن استفاده کافی ببرند.

فعالیت‌های قرآنی نیازمند انسجام و وحدت خاصی هستند، انسجامی که بتواند بودجه‌های مناسبی را جذب کند، فعالیت‌های قرآنی را وحدت بخشد و آینده‌ای تضمین شده را برای ارائه فعالیت‌های قرآنی به فعالان این حوزه ارائه دهد.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام
captcha