دعا؛ ابزار تربیتی امام سجاد(ع) برای بیان مفاهیم عاشورایی
کد خبر: 3922867
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰

دعا؛ ابزار تربیتی امام سجاد(ع) برای بیان مفاهیم عاشورایی

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم و احیای دین جدش، شمشیر می‌کشد و امام سجاد(ع) برای بیان همان مفاهیم به اقتضای زمان خود، مردم را با دعا و نیایش آشنا می‌کند.

دعا؛ ابزار تربیتی امام سجاد(ع) برای بیان مفاهیم عاشوراییحجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: باید به این نکته توجه کرد که هریک از امامان معصوم(ع) جهت تبلیغ دین اسلام، بیداری مردم و مبارزه با حکومت‌های ظالم زمان، احقاق حق و دستگیری از مظلومین شرایط متفاوتی داشتند و متناسب با شرایط زمانه خود به احقاق این مفاهیم می‌پرداختند.

وی افزود: همانگونه که می‌بینیم مبارزه با ظلم و توجه مردم به خداوند در زمان امیرالمؤمنین(ع) با زمان پیامبر(ص) متفاوت است، امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم و احیای دین جدش، شمشیر می‌کشد و امام سجاد(ع) برای بیان همان مفاهیم به اقتضای زمان خود، مردم را با دعا و نیایش آشنا می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در زمان امام سجاد(ع)، بعد از حادثه کربلا و مسائل به وجود آمده، اختناقی در جامعه حاکم و آن امام بزرگوار تحت الحفظ بودند و شرایط اقتضا کرد که با استفاده ازر دعا و نیایش مردم را بیدار کنند.

سیدی ادامه داد: در این شرایط تنها راهی که امام سجاد(ع) می‌توانست از طریق آن، نهضت را ادامه دهد، توجه به خداوند در قالب دعا بود.

وی افزود: این مسئله خدادادی بود تا سخنان خداوند از زبان فرستاده‌اش بیان شود و امام(ع) نقش مبارزاتی امام حسین(ع) را در قالب دعا تکمیل کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه به دعاهای امام سجاد(ع) که می‌نگریم، به اهمیت تبلیغ دین از این طریق پی می‌بریم، اظهار کرد: کربلا و حادثه عاشورا، منا و مشعر و دوره امام سجاد(ع) دوره معرفت‌افزایی و در حقیقت عرفات بود.

سیدی بیان کرد: در دین اسلام، سه کتاب مهم قرآن از جانب خداوند، کتاب نهج البلاغه از جانب امام معصوم که در کنار قرآن گنجینه‌ای ارزشمند است و کتاب صحیفه سجادیه که از امام معصوم برای بیان معارف الهی است، وحجود دارد که هریک در زندگی می‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: حق طلبی، مبارزه با ظلم، اصلاح امور و امر به معروف و نهی از منکر از اهداف حادثه عاشورا  بود که زنده نگه داشتن همه این امور را در دعاهای امام سجاد(ع) می‌بینیم.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امام سجاد این مفاهیم را در قالب دعا گوشزد می‌کردند و ایشان نقش گسترده‌ای در احیا و بیداری امت اسلام داشتند و جامعه را هدایت می‌کردند.

سیدی با اشاره به تاثیر دعا در زندگی انسان، افزود: دعا برای هر عصری آموزنده است؛ به طور کلی هر چیزی که وصل به منبع فیض الهی است تاثیرگذار بوده و کهنه نمی‌شود که صحیفه سجادیه نیز این ویژگی را دارد که برای هر عصر و زمانی تازگی دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دعاهای صحیفه سجادیه در بین مردم مغفول مانده است، تصریح کرد: لازم است به این ادعیه نیز در کنار ادعیه‌ای چون کمیل و ندبه توجه کرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: این ادعیه مفاهیم نابی دارند و رسم و راه زندگی را تبیین و مطرح کرده و راه را نشان می‌دهند.

سیدی ادامه داد: اگر کسی نفس دعا را بخواند آن دعا تاثیرگذاری خود را در بر قلب و جان و جسم انسان دارد، اما انسان باید به ابعاد دعا معرفت پیدا کند.

وی با تاکید بر معرفت نسبت به ابعاد شناختی دعا، افزود: می‌توانیم در طول حیات خود این دعاها را برای راهگشایی و حل مشکلات خود قرائت کنیم تا بتوانیم گمراهی را از راه درست تشخیص دهیم.

انتهای پیام
captcha