اینجا معرفت مثل آب، زلال است
کد خبر: 3922801
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

اینجا معرفت مثل آب، زلال است

جمعیت هلال‌احمری که همواره در بدترین حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کنار مردم بوده، امروز در قالب کاروان نذر آب هم قدم به راه طولانی‌ای گذاشته است تا غبار محنت و بی‌آبی را از چهره محنت ‌کشیدگان خشکسالی در نقاط مختلف استان بزداید.

اینجا معرفت مثل آب، زلال استحکایت ۲۰ سال خشکسالی در استان روایت تازه‌ای نیست؛ چراکه تاکنون مشکلات زیادی را برای نقاط مختلف استان به بار آورده است. فقر روستاها، کاهش منابع درآمد روستاییان، مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها تنها بخشی از آثار به جای مانده از خشکسالی در این دیار کویری بوده که اندکی توجه از سوی مردم و مسئولان می‌تواند نسخه‌ای شفابخش برای تسکین آلام روستاییان باشد.

جمعیت هلال‌احمری که همواره در بدترین حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کنار مردم بوده، امروز هم قدم به راه طولانی‌ای گذاشته است تا غبار محنت و بی‌آبی را از چهره محنت ‌کشیدگان خشکسالی در نقاط مختلف استان بزداید. حالا حس بشردوستی است که به همت جمعیت هلال‌احمر آمده تا آب را نذر مردمان این دیار کویری کند و با اقدامات مختلف بخشی از مشکلات را از سر راه این رنج کشیدگان بردارد.

این بار کاروان نذر آب ۳ متشکل از افرادی انسان دوست قدم در روستاهای محروم نهبندان گذاشته‌اند تا ارائه خدمات درمانی پرتوهای گرمابخش امید را بر قلوب مردمان این روستا بتاباند. برای تماشای این همدلی‌ها کیلومترها مسیر را به سمت میغان نهبندان طی می‌کنیم.

اینجا میغان از توابع نهبندان است که خشکسالی و کمبود باران، سال‌هاست درآمد روستاییان را از بین برده است. خشکسالی را می‌شد از چهره زرد و خشک روستا متوجه شد. اینجا آب معنای دیگری می‌یابد.

راه درمان سهل شد

یکی از روستاییان با بیان اینکه برای هر بار مراجعه به دکتر هزینه‌های زیادی صرف می‌کنم، به ایکنا می‌گوید: این کاروان از روز پنج شنبه در روستا مستقر شده و به درد مردم گوش می‌دهند.

این پیرمرد روستایی که آهسته آهسته مسیر را طی می‌کند، با بیان اینکه دارو و درمان توسط این افراد کاملاً رایگان است، افزود: تا آخر عمر دعاگوی این افراد و تمام خیرین هستم.

وی با بیان اینکه حضور این افراد امیدی برای روستاییان است، افزود: مردم روستا انسان‌های شریفی بوده و حتی کوچک‌ترین خدمت‌ها را فراموش نمی‌کنند.

مشقت دوری راه برای درمان

محمد کوچی، یکی دیگر از روستاییان نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: کاروان سلامت به صورت رایگان مردم را درمان می‌کند و این امر در نایاب این روزهاست.

وی با بیان اینکه حضور این افراد در روستاهایی دور دست باعث امید و نشاط مردم می‌شود، تصریح کرد: مردم میغان و روستاهای اطراف برای درمان دردهایشان باید کیلومترها به نهبندان بروند و با توجه به اینکه وسیله‌ای برای رفت و آمد ندارند، دردها را به امان خدا رها می‌کنند.

این پیرمرد روستایی ادامه داد: از مسئولان خواستارم این افراد را روزهای بیشتری و در فصل زمستان که بیماری‌های بیشتری به جان مردم می‌افتد، به روستاها بیاورند.

یکی از داوطلبان هلال احمر حاضر در کاروان نیز با بیان اینکه بنا به روایات خدمت به مردم بالاترین عبادت‌ها است، افزود: هلال احمر بستری مناسب برای خدمت به دیگران است.

وی با بیان اینکه رفع هر گره از کار مردم، باعث باز شدن گره‌های زیادی از مشکلات زندگی می‌شود، می‌‌گوید: هر دعای خیر از این روستاییان ذخیره‌ای برای آخرت مان است.

وی با بیان اینکه از روز پنج شنبه برای خدمت به مردم وارد این استان شده‌ایم، افزود: امیدواریم بتوانیم خدماتی در شأن و شایسته مردم این روستا ارائه دهیم.

درسی از ساده زیستی و فداکاری در دورترین نقاط محروم

جلیل کهکویی، روان شناس کاروان نذر آب سه گفت: حضور در مناطق محروم و خدمت به مردم نه تنها ذخیره‌ای برای آخرتمان می‌شود بلکه به خودمان درس ساده زیستی، فداکاری و گذشت می‌دهد.

وی برای اولین بار است از یزد برای خدمت‌رسانی عازم خراسان جنوبی شده است، افزود: هر لبخند که بر لب این روستاییان جاری شود، ذخیره‌ای برای دنیا و آخرتمان است.

وی تصریح کرد: بنا بر بررسی مراجعه‌کنندگان اعتیاد و افسردگی در خراسان جنوبی آمار بالاتری نسبت به دیگر مشکلات دیگر روانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

پزشکان روستاهای محروم را فراموش نکنند

زهره آخوندی، از دیگر پزشکان کاروان نذر آب ۳ نیز با بیان اینکه فقر بهداشت و کمبود آب باعث بروز بیماری‌های پوستی و عفونی در این روستا شده است، گفت: از پزشکان بومی استان خواستارم به طور دوره‌ای در این مناطق حضور یابند تا شاهد بروز و افزایش اینگونه از بیماری‌ها نباشیم.

وی که از سال‌ها پیش در جمعیت هلال احمر یزد مشغول به خدمت رسانی است، افزود: استقبال مردم از کاروان نذر آب ۳ خوب بوده و این نشان دهنده میزان رضایت بالای آن‌ها از خدمات افراد است.

وقتی تخصص به کمک رفع محرومیت می‌آید

محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز به ایکنا گفت:  کاروان نذر آب ۳ در دهستان میغان نهبندان متشکل از ۱۷ نفر کادر درمانی شامل؛ پزشک عمومی، اطفال، ارتوپدی، داخلی، روانشناس، پزشک عفونی و ماما به ارائه خدمت پرداخت.

وی اظهار کرد: در راستای فعالیت این کاروان، 2430 نفر از ۳۲ روستای شهرستان نهبندان از خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و معیشتی این کاروان بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: توزیع ۲۰۰ کیلوگرم آرد، ۵۰ بسته لوازم التحریر و ۴۰ جفت کفش زنانه، انجام ۶۷۸ ویزیت برای ۴۵۰ بیمار از جمله خدمات این کاروان بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: ۴۰۰ پک بهداشتی و ۴۰۰ بسته معیشتی بین خانوارهای محروم در روستاهای مختلف شهرستان توزیع شده و چهار تانکر به حجم ۱۴ هزار لیتر در روستاهای منطقه شاه کوه و کوه بوبک نهبندان جایگذاری شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: ۴۰ داوطلب و ۱۰ نفر از اعضای جوانان تیم سحر هلال احمر خراسان جنوبی با کاروان نذر آب ۳ همکاری داشته‌اند.

مردم منطقه نیاز بسیاری به بهره‌مندی از تخصص‌های مختلف پزشکی و درمانی و همچنین غذای سالم و ویتامین‌های مورد نیاز بدن دارند. هرچند هلال‌احمر در قالب بسته‌های غذایی خدماتی به مردم ارائه می‌‌دهد، اما باید تمامی دستگاه‌ها به کمک هلال‌احمر بشتابند.

اینجا معرفت مثل آب، زلال است

۸۰۰ بسته حمایتی هلال احمر یزد در مناطق محروم نهبندان توزیع شد

محسن حرازی زاده، مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد نیز در جمع خبرنگاران از توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی و ۴۰۰ پک بهداشتی بین روستاهای محروم ‌شهرستان نهبندان خبر داد.

وی با اشاره به رسالت‌های هلال احمر بیان کرد: جمعیت هلال احمر طی فعالیت‌های خویش همواره به اجرای طرح‌های بشردوستانه و داوطلبانه و کمک‌های خیریه با تکریم انسان‌ها می‌پردازد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد با اشاره به اعزام کاروان‌های سلامت به اقصی نقاط روستایی و محروم کشور افزود: هدف از اعزام این کاروان‌ها صرفاً ویزیت یک بیمار نبوده بلکه ارتقا سلامت را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

حرازی زاده با اشاره به حضور کاروان نذر آب ۳ در دهستان میغان نهبندان بیان کرد: این کاروان با ۱۷ نفر کادر درمانی شامل پزشک عمومی، اطفال، ارتوپدی، داخلی، روانشناس، پزشک عفونی و ماما به ارائه خدمت پرداخت.

وی ادامه داد: در راستای فعالیت این کاروان، دو هزار و ۴۳۰ نفر در ۳۲ روستای شهرستان نهبندان از خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و معیشتی این کاروان بهره مند شدند.

حرازی زاده از انجام ۶۷۸ ویزیت برای ۴۵۰ بیمار و توزیع داروی رایگان بین مراجعه کنندگان خبر داد و افزود: از این تعداد 160 بیمار از خدمات پزشک داخلی، 125 نفر از پزشک عمومی، 63 نفر پزشک اطفال، 149 نفر از پزشک ارتوپد، 38 نفر از پزشک عفونی، 135 نفر پزشک زنان، زایمان و ماما و هشت نفر از خدمات روانشناسی بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: توزیع ۲۰۰ کیلوگرم آرد، ۵۰ بسته لوازم التحریر و ۴۰ جفت کفش زنانه بین نیازمندان از دیگر خدمات این کاروان بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رفع مشکلات آبی روستاییان بیان کرد: در این راستا چهار تانکر به حجم ۱۴ هزار لیتر در روستاهای منطقه شاه کوه و کوه بوبک نهبندان جایگذاری شده است.

حرازی زاده با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی از مهم ترین اولویت‌ها هلال احمر است، گفت: احصاء مشکلات مردم در نقاط محروم یکی از برنامه‌های کاروان نذر آب در نقاط مختلف است.

وی بیان کرد: بر اساس رایزنی‌های انجام شده آن دسته از افراد این روستا که دارای مشکلات ناباروری هستند، برای درمان در یزد حمایت می‌شوند.

حرازی زاده اظهار کرد: همچنین بر اساس پیگیری‌های انجام شده، با همکاری مجمع خیرین و بسیج سازندگی مرمت قنات و احداث سرویس بهداشتی در روستاهای هدف در دستور کار قرار می‌گیرد، تمام این خدمات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده است.

این روستاها سال‌هاست از محرومیت رنج می‌برند، رنجی که زخمش تنها با مهربانی مرهم می‌یابد، دُری که چنان که فکر می‌کنیم نایاب نیست، هنوز هم افرادی هستند که با دغدغه محرومیت شب‌ها خواب ندارند.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی 

انتهای پیام
captcha