تعامل فعالان اقتصادی با رسانه‌ها موجب تحقق اهداف جهش تولید می‌شود
کد خبر: 3916746
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸

تعامل فعالان اقتصادی با رسانه‌ها موجب تحقق اهداف جهش تولید می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اهمیت تعامل فعالان اقتصادی با رسانه‌ها این امر را عامل تحقق اهداف رونق و جهش تولید و صادرات برشمرد.

به گزارش ایکنا از فارس، جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی فارس بعدازظهر امروز، 25 مردادماه در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه این اتاق گفت: بحمد الهی تعامل اتاق بازرگانی با رسانه‌ها هر سال بیش از سال قبل شده است و این مسئله موجب شده زبان بهتر و بیشتر فعالان اقتصادی در جهت رونق و جهش تولید و صادرات را پیدا کنیم و به اهداف تحقق شعار سال دست یابیم.

وی افزود: البته هر آنچه که ما بیشتر فریاد بزنیم و رسانه‌ها بیشتر فریاد بزنند و مطالبه‌گری کنند، هنوز جا دارد و هنوز نتیجه‌ای که باید از حرکتی که در جهت رونق و جهش تولید و صادرات صورت گیرد، نگرفته‌ایم.

رازقی بیان کرد: با توجه به تعامل بسیار خوب اتاق با دستگاه‌های اجرایی استان و استانداری و همچنین دستگاه قضا امروز به جرأت می‌توانیم بگوییم که فعال اقتصادی در استان فارس نداریم که به  اتاق مراجعه کرده و مشکل قابل حل خود را در میان گذاشته اما نتیجه نگرفته نباشد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: آخرین موردی که جزو افتخارات استان هم هست در جلسه قبلی ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مصوب شده است که اقدامات اجرایی واحدهای تولیدی با توجه به بخشنامه آیت‌الله رئیسی در مسیر کارگروه ستاد طی شود و قبل از آن حکمی صادر نشود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه چنین اقداماتی در سطح ملی انجام شود، گفت: مشکل ما اقداماتی است که در سطح ملی برای رونق و جهش تولید و صادرات باید انجام شود، اما انجام نمی‌شود. به خصوص در سالی که هم مشکل تحریم داریم هم شیوع کرونا و تعداد قابل توجهی از واحدهای اقتصادی در جریان این بیماری آسیب دیدند و همچنین صادرکنندگان نیز بابت بسته شدن مرزها به مدت طولانی لطمات قابل توجهی خوردند.

رازقی با بیان اینکه علاوه بر این‌ برخی از تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن لطمات قابل توجهی خوردند، گفت: اقدامات بانک مرکزی جهت تنبیه صادرکنندگان قابل بخشش نیست و حتماً این اقدامات قضاوت خوبی نخواهند شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با تصریح اینکه بارها نامه‌نگاری کردیم که امکان نداد صادرکننده‌ای کالای خود را در سال 97 و 98 صادر کرده باشد اما پول آن را بازنگردانده باشد، گفت: موضوعی که بانک مرکزی در این خصوص مطرح می‌کند، فرافکنی است و صادرکننده و تولیدکننده صادراتی نمی‌تواند امروز فعال باشد اما پولش را برنگردانده باشد و شاید آدرس غلط است.

وی اظهار کرد: بارها مطرح کردیم که تکلیف 22 میلیارد پولی که از ارز 4200 تومانی به دست آمده، چه شده و هنوز هم جواب آن داده نشده است. تقریباً کالایی با ارز 4200 تومان دست مصرف‌کننده نهایی نگرفته است و هر زمان موضوعی را برای حمایت از مستضعفان و اقشار آسیب‌پذیر مطرح کردیم، چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

رازقی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا قضیه 22 میلیارد تومان ارز 4200 تومانی را مطالبه‌گری کنند زیرا حق مردم ایران است که بدانند این مبلغ پول چه سرنوشتی پیدا کرد. آثار این ارز را حداقل مصرف‌کنندگان ایرانی در زندگی خود لمس نکردند و تنها گرانی ناشی از آن را احساس کردند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: اخیراً موردی شنیده‌ایم که خوب است حتماً مقامات امنیتی و قضایی آن را دنبال کنند و آن اینکه مقدار قابل توجهی از این ارز 4200 تومانی را کاسبان خشکسالی گرفتند و برخی از این کاسبان که سابقه فعالیت در فرقه‌های ضاله و ضدانقلاب دارند، شرکت‌های سوری در خارج از کشور ثبت کردند و ظاهراً این پول‌ها را به آنجا منتقل می‌کنند و از آنجا به کانادا منتقل می‌کنند.

وی از اصحاب رسانه خواست تا حتماً این موضوع را دنبال کنند و ادامه داد: اگر فشارهای بانک مرکزی بر صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادراتی همچنان تداوم پیدا کند دو اتفاق بزرگ ممکن است، بیفتد که هشدار آن را از دو سه ماه قبل داده‌ام.

رازقی با بیان اینکه ممکن است کشور با توجه به سیاست بانک مرکزی در مورد تأمین زنجیره کالاهای اساسی دچار مشکل اساسی شود، گفت: بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی که ظرف چند ماه اخیر ابلاغ شده است، عملاً صادرکنندگان را از ادامه کار بی‌انگیزه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با تصریح اینکه مطابق آمارهای رسمی 40 درصد صادرات کشورمان افت کرده است، گفت: اگرچه در استان فارس به لحاظ وضعیت صادرات افت داریم ولی به لحاظ ارزشی رشد کمی در مورد صادرات طی 4 ماهه ابتدایی سال داریم و این یک زنگ خطر برای زنجیره تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات است.

وی از دستگاه‌ها درخواست کرد تا بخش خصوصی را آزاد بگذارنند که بتوانند در شرایط تحریم و کرونا ارز و کالای مورد نیاز اساسی کشور را تأمین کنند زیرا آنان در عمل نشان دادند قادر به انجام چنین کارهایی هستند.

انتهای پیام
captcha