عدالت در سلامت با اجرای آزمون وسع
کد خبر: 3916739
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴

عدالت در سلامت با اجرای آزمون وسع

مدیرکل بیمه سلامت لرستان با تأکید بر اینکه آزمون ارزیابی وسع موجب تحقق عدالت در سلامت می‌شود، افزود: نسخه‌نویسی الکترونیکی موجب کاهش بار مالی و صرفه‌جایی در مصرف کاغذ شده است.  

عدالت در سلامت با اجرای آزمون وسعشاهدخت فتحی بیرانوند، مدیرکل بیمه سلامت لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به این‌که طرح تحول سلامت بدون در نظر گرفتن منابع، اجرایی شد، اظهارکرد: نتیجه عدم در نظر گرفتن منابع طرح تحول سلامت زیان انباشته ۱۴ میلیارد در سال ۹۶ شد و این امر موجب تغییر و تحولات در بیمه سلامت شد.

وی با اشاره به صدور دفترچه‌های بیمه همگانی، گفت: دفترچه بیمه همگانی برای افرادی است که تمکن مالی ندارد و نمی‌توانند حق سرانه را پرداخت کنند.

فتحی بیرانوند جمعیت بیمه شده سازمان بیمه سلامت لرستان را یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این رقم ۶۰ درصد بیمه شدگان لرستان را شامل می شود این در حالی است که این بیمه شدگان در صندوق‌های روستائیان و عشایر، کارکنان دولت سایر اقشار و ایرانیان تقسیم شده‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت لرستان با تاکید بر این‌که ۶۵۰ موسسه تشخیصی درمانی به بیمه شدگان بیمه سلامت لرستان ارائه خدمات می‌دهد، ادامه داد: در حوزه کمک به ترک اعتیاد در سال ۹۶ تفاهم‌نامه بیمه سلامت یا مراکز ترک اعتیاد و بهزیستی منعقد شد که طی آن به افراد معتاد می‌توانند به صورت رایگان از خدمات ترک اعتیاد استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که امسال ۱۴۱ میلیارد تومان توسط بیمه سلامت لرستان جذب اعتبار شده است که از این میزان ۷۹ میلیارد مطالبات سال ۹۸ است، تصریح کرد: با جذب اعتبارات مطالبات سال ۹۸ کاملا تسویه شد این در حالی است که سال‌های گذشته با بدهی ۱۰ ماهه موسسات تشخیصی درمانی مواجه بودیم اما در حال حاضر در پرداخت مطالبات، نسبت به استان‌های دیگر جلوتر هستیم.

فتحی بیرانوند با ذکر این مطلب که نسخه نویسی الکترونیک در لرستان همپای سایر استان‌ها شروع شده است، تصریح کرد: تاکنون ۱۷۵ هزار نسخه الکترونیکی تولید شده که این نسخه‌ها توسط پزشکان و داروخانه‌ها انجام شده و ۸۵ درصد هدف‌گذاری اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیکی در لرستان تحقق پیدا کرده است 

مدیرکل بیمه سلامت لرستان با تاکید بر این‌که نسخه‌نویسی الکترونیکی موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و استفاده از دفترچه‌های بیمه می‌شود و تحقق این امر موجب کاهش بار مالی در حوزه تولید و چاپ دفترچه می‌شود، گفت: سالیانه مواردی داریم‌ که افراد به دلیل اشتباه نسخه خوانی، دچار مشکلاتی می‌شوند و نسخه نویسی الکترونیکی موجب کاهش خطاهای نسخه‌خوانی می‌شود.

حمایت بیمه سلامت لرستان از هزار و ۴۱۷ بیمار خاص 

وی با ذکر این مطلب که بیماران خاص هموفیلی تالاسمی، پیوندی دیالیزی و ام‌اس دفترچه رایگان می‌گیرند، ادامه داد: هزینه داروهای این بیماران گران قیمت است این در حالی است تعداد بیماران خاص لرستان هزار و ۴۱۷ نفر است که در سال جاری بیش از ۳ میلیارد تومان، هزینه درمان این بیماران پرداخت شده است.

فتحی بیرانوند با ذکر این مطلب که یکی از اقداماتی که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند فرهنگ‌سازی و سوق دادن افراد به پیشگیری از بیماری‌هاست، افزود: به فرض مثال بیماری‌های دیالیزی ناشی از مشکلات فشار خون است اگر فشار خون در سنین پایین کنترل شود بدون شک شاهد کاهش آمار بیماران دیالیزی و نارسایی کلیوی خواهیم بود.

وی با ذکر این مطلب که آزمون وسع با هدف عدالت در سلامت انجام می‌شود، ادامه داد: عدالت در سلامت یعنی پرداخت افراد بر اساس توان باشد، کمااینکه ۱۷۰ هزار لرستانی در سامانه ارزیابی وسع ثبت نام کردند که برای ۱۱۷ هزار نفر پیامک ارسال شده است که پس از انجام مراحل کار، افراد دهک بندی می‌شوند به طوری‌که افراد دهک‌های ۱ و ۲ و ۳ مشمول صددرصد خدمات یارانه‌ای رایگان می‌شوند و دهک‌های ۴ و ۵ و ۶ در خصوص پرداخت حق بیمه، مشارکت ۵۰ درصدی دارند. 

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه اصحاب رسانه به انجام آزمون وسع سازمان بیمه سلامت کمک کنند، گفت: مشارکت مردم در پرداخت حق بیمه موجب ارتقای کیفیت و کمیت در خدمات و پوشش بیمه‌ای است.

انتهای پیام
captcha