۵ ویژگی خانواده اسلامی در سوره انسان
کد خبر: 3916551
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱

۵ ویژگی خانواده اسلامی در سوره انسان

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد بیان کرد: ۱۸ آیه از سوره «هل اتی» در مدینه نازل شده است و خانواده‌ای با ۵ ویژگی را به سبک اسلامی ترسیم می‌کند.

5 شاخصه خانواده اسلامی در سوره «هل اتی»به گزارش ایکنا از یزد، پس از آن كه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای برآوردن حاجت خويش، 3 روز روزه نذر كرده بودند و نوبت به ادای آن رسيد، در 3 روز متوالی مسكين، يتيم و اسيری به دَرِ خانه‏ آن‏ها آمد و غذايى طلب كرد. آن بزرگواران نيز غذای خود را به آن‏ها داده و خود با آب، افطار کردند. اين خانواده‏ كريم در مقابل اين عمل، هيچ جزایی را از افراد نخواستند و اجرِ خود را از خدا طلبيدند. در اين هنگام بود كه وحی بر پيامبر اكرم(ص) نازل و سوره‏ دهر يا انسان در شأن امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فهیم‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، در برنامه‌ای که به مناسبت روز خانواده و نزول سوره «هل اتی» از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اشکذر در فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: حداقل 18 آیه سوره «هل اتی» در مدینه نازل شده و خانواده‌ای با 5 ویژگی و شاخصه را به سبک اسلامی ترسیم می‌کند. خانواده قرآنی همیشه به تعهد خود عمل می‌کنند، خوف و ترس از قیامت دارند و خود را برای قیامت آماده می‌کنند، برای نیازمندان زندگی خود را انفاق می‌کنند، نسبت به پروردگار توجه دارند و برای خشنودی او اقدام می‌کنند و اهل اخلاص هستند.

فهیم‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌هایی که خانواده در جامعه امروزی با آن مواجه است، بیان کرد: از موضوعاتی که در اسلام جنبه‌های مختلف دارد، مبحث خانواده است و علت آن هم روشن است به جهتی که همه خوبی‌ها مستقیم یا غیرمستقیم به خانواده برمی‌گردد و براساس همین اهمیت است که قرآن و روایات ما بر روی این موضوع به طور خاص مطالبی را بیان کرده‌اند. به نظر می‌رسد ما در این دهه‌های گذشته به این امر مهم توجه و خانواده را در جامعه خود از لحاظ ساختاری محکم کرده باشیم، اما متأسفانه به لحاظ بعضی غفلت‌ها دچار آسیب‌های مهمی شده‌ایم.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌ها و آسیب‌های مهمی که خانواده اکنون با آن مواجه است، «ازدواج جوانان» است که متأسفانه دختران و پسران ما که باید در دوران جوانی با ازدواج سپری کنند، اکنون مجرد هستند و عوامل مختلفی هم دارد که از آن جمله آموزش عالی گسترده و افسار گسیخته است که بی‌حساب و کتاب جوانان را به خود مشغول کرده و در این حد گستردگی نیاز نبود، البته عوامل دیگری همچون اقتصاد و ... در این زمینه تأثیر دارد. دومین آسیبی که اکنون با آن مواجه هستیم، «توجه به فرزندآوری» کاهش یافته است، لذا ملاحظه می‌کنیم درصد قابل توجهی از جمیعت ازدواج کرده به این موضوع توجهی ندارند که دانشگاه، نیروهای دفاعی، فرهنگی ما و تمام امور مهم و پایه و ساختارهای اصلی جامعه به نیروی انسانی و جوان بر می‌گردد و در آینده با این وضعیتی که داریم مشکل مهمی خواهیم داشت و درصد رشد جمعیت و نرخ آن بسیار پایین است .

فهیم‌نیا سومین آسیب را «بی‌توجهی متصدیان امر» دانست و بیان کرد: والدین که ازدواج را برای جوانان زود می‌دانند، دست اندرکاران و مسئولان امر که باید زمینه‌های لازم را فراهم کنند و همچنین افرادی که در جامعه دارای موقعیت‌های محکم اجتماعی هستند، نقش مهمی در ترویج این فرهنگ دارند.

انتهای پیام
captcha