عزاداری محرم؛ به دور از تعصب
کد خبر: 3914516
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

عزاداری محرم؛ به دور از تعصب

یک کارشناس مذهبی گفت: طبیعتا اگر بدون تعصب و با توجه به قواعد فقهی و عاقلانه و منطقی نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که در شرایط شیوع کرونا، عزاداری، شرکت در نماز جماعت، شرکت در تشییع جنازه و بسیاری از اجتماعات مستحبی اگر در تعارض با حفظ جان باشد، یا باید متوقف شود یا با رعایت تمام جوانب برگزار شود.

به بحث عزاداری محروم عاقلانه و به دور از تعصب بنگریمحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اسلام، دین عقل و درک و منطق است و طبیعتا هرآنچه دین گفته است عقل و دین یا به آن رسیده است یا با کامل شدن بیشتر به آن خواهد رسید.

این روانشناس با بیان اینکه بنابراین دین به هیچ عنوان در تعارض با عقل و علم نبوده و نیست، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دین به آن توجه زیادی شده و اهمیت فراوانی شده است بحث سلامتی و اهمیت جسم و جان است تا جایی که عقل کامل و درست در جان سالم است.

فلسفی ادامه داد: طبق یکی از مهم‌ترین قاعده‌های فقهی موجود در دین؛ «لاضرر و لاضرار فی الدین» به معنای اینکه انسان نه حق ضرر رساندن به خودش را دارد و نه حق ضرر رساندن به دیگری، است.

وی بیان کرد: حال سوال اینجاست زمانی که دین تا این اندازه به سلامتی تن و جسم اهمیت داده است، آیا می‌توان بخاطر امری مستحبی سلامتی خود و دیگران را تهدید کرد؟؛ آیا می‌توان مخالف این قاعده فقهی عمل کرد و جان خود و دیگران را به خطر انداخت؟ وقتی حفظ جان واجب است می‌توان به دلیل امری مستحبی واجبی را به خطر انداخت؟

فلسفی ادامه داد: طبیعتا اگر بدون تعصب و با توجه به قواعد فقهی و عاقلانه و منطقی نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که در شرایط شیوع کرونا، عزاداری، شرکت در نماز جماعت، شرکت در تشییع جنازه و بسیاری از اجتماعات مستحبی اگر در تعارض با حفظ جان باشد، یا باید متوقف شود یا با رعایت تمام جوانب برگزار شود.

وی افزود: تا جایی که در حج که امری واجب است استطاعت جانی یکی از شروط وجوب است و اگر شخص به لحاظ جانی امنیت نداشته باشد، بجا آوردن حج از او ساقط می‌شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امروز که جمهوری اسلامی تحت فشار بی‌رحمانه رسانه‌ای غرب است، باید نسبت به حفظ جان انسان‌ها بخصوص در مراسم دینی و مذهبی بیشترین تحفظ را داشته باشیم و اگر بخواهیم با تعصب با این مسئله برخورد کنیم و اتفاقی بیفتد که در صورت اجتماع قابل پیش‌بینی است، آن وقت نخواهد شد به راحتی جوابگوی دشمنان دین و مذهب و نظام باشیم.

فلسفی ادامه داد: لذا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید چشم و گوشمان به مصوبات ستاد ملي کرونا که امروز نگهبان سلامتی جان و تن مردم هستند باشد و براین اساس جلسات عزاداری را برگزار کنیم.

وی یادآور شد: امروز فضای مجازی و رسانه، خود بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی و معارف ناب قرآن و اهل بیت(ع) است که باید نهایت استفاده را از این فضا ببریم.

انتهای پیام
captcha