ارائه 13 هزار خدمت مشاوره از سوی روحانیون روانشناس جهاد‌گر به بیماران کرونایی
کد خبر: 3912198
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

ارائه 13 هزار خدمت مشاوره از سوی روحانیون روانشناس جهاد‌گر به بیماران کرونایی

مدیر گروه جهادی روحانیون روانشناس جهادگر، از ارائه خدمات مشاوره روانشناسی جهادی به بیماران مبتلا به کرونا، خانواده‌های بیماران، خانواده متوفیان ناشی از بیماری کووید19 و کادر درمان طی پنج ماه گذشته خبر داد.

ارائه 13 هزار خدمت مشاوره از سوی روحانیون روانشناس جهاد‌گر در 16 بیمارستان کشورحجت‌الاسلام والمسلمین رضا مهکام، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیر گروه جهادی روحانیون روانشناس جهادگر، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ارائه خدمات روانشناسی جهادی به بیماران کرونایی طی پنج ماه گذشته، اظهار کرد: گروهی متشکل از طلبه ـ روانشناس‌ها با عنوان روحانیون روانشناس جهادگر از زمان شیوع بیماری کرونا اقدام به ارائه خدمات روانشناسی به صورت جهادی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹، خانواده‌های آنها، خانواده متوفیان و کادر درمان کرده‌اند. افراد عضو این گروه، طلبه و روحانی هستند که علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای روانشناسی یا کارشناسی ارشد روانشناسی هستند.

وی افزود: این گروه  قبل از کرونا و همزمان با اربعین سال گذشته طرح «همقدم تا آسمان» را اجرا کرد و با برپایی ایستگاه‌های مشاوره در کربلا، نجف و مهران خدمات مشاوره و روانشناسی را به زوار ایرانی و عراقی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ارائه داد.

مهکام بیان کرد: با شیوع کرونا در قم و مراجعه افراد به بیمارستان و با توجه به وضعیت روحی و روانی بیمارستان‌های قم، استرس ناشی از بیماری در بین افراد مبتلا، ناامیدی از بهبودی و پایین بودن تاب‌آوری که در بسیاری از افراد منجر به مرگ می‌شد، احساس وظیفه کرده و روحانی _ روانشناسان جهادگر را به چهار تیم تقسیم کردیم و هر تیم وظیفه‌ای بر عهده گرفت. نخستین تیم برای ارائه خدمات مشاوره به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ براساس پروتکل روانشناسی اسلامی، راهی بیمارستان‌ها شدند و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به بیماران را آغاز کرد.

وی افزود: بخشی دیگر از خدمات مشاوره تیم‌های روحانیون روانشناس جهادگر، به خانواده بیماران ارائه می‌شد که آن‌ها نیز دچار استرس شده بودند. تیم‌های سه‌ نفره‌ای به منازل بیماران مراجعه کرده و به آن‌ها نیز خدمات روانشناسی ارائه می‌دادند.

این روحانی روانشناس جهادگر اظهار کرد: گروه سوم نیز به آرامستان بهشت معصومه قم رفتند و به خانواده متوفیان ناشی از کرونا کمک می‌کردند. تیم چهارم نیز مشاوره مجازی و تلفنی برای تمامی کشور ارائه می‌داد. در این میان تیم پنجمی نیز وجود داشت که تیم علمی محسوب می‌شد و این چهار تیم را پشتیبانی می‌کرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه این فرایند از روز پنجم اسفند در قم آغاز شد، گفت: پس از پیوستن نیرو‌های دیگری به این مجموعه، ضمن پوشش پنج بیمارستان در قم، ارائه خدمات به پنج بیمارستان در تهران را نیز آغاز کردیم. در ادامه با توجه به قرمز شدن وضعیت استان خوزستان تیمی را نیز به اهواز اعزام کردیم که شش بیمارستان را پوشش می‌دهند. در حال حاظر روحانیون روانشناس جهادگر در سه شهر اهواز، تهران و قم در حال فعالیت‌های جهادی روانشناسی برای مبارزه با کرونا هستند.

وی افزود: حدود ۱۲۰ نفر از افراد با این گروه همکاری می‌کنند که از این تعداد، فقط یک نفر روحانی نیست، سایر همکاران طلبه روانشناس هستند. در این پنج ماه فعالیت بیش از ۱۳ هزار مشاوره انجام شد. در برخی از بیمارستان‌ها اتاق مشاوره برای تیم‌ها در نظر گرفتند که در این بین خدمات مشاوره به کادر درمان نیز ارائه می‌شد. در برخی بیمارستان‌های تهران و قم نیز کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس و افزایش تاب‌آوری و امیدواری برای کادر درمان به ویژه پرستار‌ها برگزار شد.

وی یادآور شد: در کنار این اقدامات کلیپ‌هایی نیز در راستای ارتقای وضعیت روانی در شرایط کرونایی طراحی و از سوی کانال‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در شبکه‌های مجازی منتشر شد. تعدادی پوستر‌های حاوی پیام‌های روانشناسی اسلامی مبتنی بر آیات قرآن نیز طراحی و در میان افراد توزیع شد؛ در حال حاضر نیز این برنامه‌ها ادامه دارد.
انتهای پیام
captcha