خانواده «نسیبه بنت کعب»؛ الگوی مجاهدت در راه خدا
کد خبر: 3909545
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
ظهیری بیان کرد:

خانواده «نسیبه بنت کعب»؛ الگوی مجاهدت در راه خدا

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: خانواده نسیبه مصداق بارز «الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ» هستند که خداوند برای آن‌ها درجه ویژه‌ای قرار داده است. نسیبه بنت کعب است، کعب جزو کسانی است که در صدر اسلام با وجود اینکه مشرکان دختران را فرومایه و فرودست نگاه می‌کردند، دختران خود را در فعالیت‌های اجتماعی تشویق کرد و به دختران خود نگاه والا و کمالی اسلام را هدیه کرد.

ولایتمداری بهترین شاخصه زنان عاشورایی استبه گزارش ایکنا، به نقل از ستاد خبری پیام اربعین، معصومه ظهیری، شامگاه سه‌شنبه، 18 تیرماه، در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «بانوان عاشورایی» که با هدف معرفی جایگاه بانوان اسلام، به صورت مجازی در قم برگزار شد، به بررسی سبک و سیره و تاریخ زندگی یکی از بانوان بزرگوار صدر اسلام، پرداخت و گفت: یکی از بانوان شاخص در صدر اسلام نسیبه است؛ نسیبه بنت کعب از بانوان سرشناس صدر اسلام به شمار می‌آید که مقام شامخی دارد و پیامبر بارها او را ستوده است.
 
وی با بیان اینکه نسيبه ملقب به «ام عمارة» است، یادآور شد: نسيبه دختر کعب و از انصار مدينه بود که چون دو پسرش به نام عماره و عبدالله و شوهرش زيد به ميدان جنگ رفته بودند او نيز مشک آبى با خود برداشت و به احد آمد تا زخميان را مداوا کند و اگر آب خواستند به آن‌ها آب بدهد.
 
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: خانواده نسیبه مصداق بارز «الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ» هستند که خداوند برای آن‌ها درجه ویژه‌ای قرار  داده است. نسیبه بنت کعب است، کعب جزو کسانی است که در صدر اسلام با وجود اینکه دختران را فرومایه و فرودست نگاه می‌کردند، دختران خود را در فعالیت‌های اجتماعی تشویق کرد و به دختران خود نگاه والا و کمالی اسلام را هدیه کرد. اولین آشنایی نسیبه با پیامبر گرامی اسلامی(ص) در لیله عقبه دوم بود که تعدادی از مردان و بانوان با پیامبر(ص) بیعت کردند و پیامبر گرامی اسلام (ص) بیعت زنان را نیز پذیرفتند.
 
وی اظهار کرد: این آشنایی زمینه‌ای برای فعالیت‌های اجتماعی و همراهی ام عماره با پیامبر را ایجاد کرد. به نحوی که در سوم هجرت وقتی جنگ احد اتفاق افتاد و در آن جنگ جان پیامبر(ص) در خطر قرار گرفت، نسیبه جزو بانوانی بود که آب‌رسانی و کمک‌رسانی به مجروحان را در کنار دیگر بانوان برعهده داشت، مشک آب را رها کرد و دست به شمشیر گرفت به نحوی که پیامبر(ص) فرمودند: بارک الله یا نسیبه. بعدها این را یاد می‌کردند که به هر طرف که نگاه می‌کردند، نسیبه را می‌دیدند.
 
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: نسیبه علاوه بر آنکه در زمان حیات پیامبر(ص) جزو کسانی بود که یاری رساندن به دین خدا را جزو برنامه‌ها و الگوهای خود در زندگی قرار داده بودند، پس از رحلت جانسور پیامبر گرامی(ص) نیز این کار را استمرار دادند به نحوی که در جنگ یمامه شرکت کرده و در دفاع از سپاه اسلام مجروح شدند و دست خود را از دست دادند و به مقام شامخ جانبازی نائل آمدند.
 
وی ادامه داد: این حرکت جهادگونه که در خانواده نسیبه شکل گرفته بود، پس از آن نیز ادامه پیدا کرد، علاوه بر آب‌رسانی حمایت و کمک از سپاه اسلام، پرستاری از مجروحان و در موارد ضروری حضور در میدان باعث شد که این بانوی مجاهده در جنگ حنین به شهادت برسد و نام او جزو شهدای صدر اسلام ثبت و ضبط شود و به عنوان بهترین چهره و الگو از زنان که ایمان آوردند، معرفی شوند. ایمان‌آوری، آگاه به زمان، تکلیف‌مداری و ولایت‌مداری به عنوان بهترین شاخصه از بانوان صدر اسلام مطرح می‌شود که می‌تواند این شاخصه‌ها برای همه نسل‌ها و نسل دوران غیبت به عنوان الگو و سرمشق معرفی شود.
انتهای پیام
captcha