بارگاه امام رضا (ع) منظر تمام نمای هنر ایرانی است
کد خبر: 3907885
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
معاون امور هنری وزارت ارشاد:

بارگاه امام رضا (ع) منظر تمام نمای هنر ایرانی است

سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: حرم مطهر رضوی، مضجع عالم آل محمد و منظر تمام ‌نمایی از هنر ایران اسلامی است.

به گزارش ایکنا، آیین رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های رضوی، آلبوم آوا‌های رضوی و کتاب منتخب آثار جشنواره عکس رضوی با حضور جمعی از مسئولان هنری و هنرمندان امروز ۱۰ تیرماه در تالار رودکی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، سعید اسلام‌زاده مجری برنامه اظهار کرد: در این روز قرار است از سه اثر رونمایی شود؛ آثاری که به زبان هنر ارادت خود را به امام رضا (ع) نشان می‌دهند.
در ادامه سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد اظهار کرد: حرم مطهر رضوی، مضجع عالم آل محمد است و منظر تمام‌نمایی از هنر ایران اسلامی و منظور تمامی هنرمندانی که در همیشه تاریخ هستی از الم، دستی بر قلم داشته‌اند.
وی افزود: حرم، گسترده‌ترین نگارخانه با هزار سال قدمت است؛ سرشار از هور، نور و نوا. وجه ممتازش بر هر نگارخانه کهن دیگری، بوی حیات و زندگی است، گویی هر آنکه هستی خود را به آستان او نیاز کرده هنوز و همچنان زنده است، هست و حضور دارد. حکایت‌ها مانده از شوق هنرمندان به آستان رضا (ع)، مثلاً وصفی از سلطانیه مشهدی خطاط که قطعه نوشت و در آن نگریست و چون آن شایسته یافت نذر کرد تا اثرش در دارالسیاده به احترام و ارادت باشد. امروز هم این سنت جاری است، دستکار هنرمندان را وی استمرار تولی است نگاهی به ضریح جدید و قلم قاب استاد فرشچیان تا کتیبه‌های استاد در حد و هزار هزار اثر دیگر قصه نامکرر عشق است.

بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)؛ محملی برای آفرینش‌های هنری

حسینی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیادی فرهنگی هنری امام رضا (ع) را تأسیس کرد تا در کنار مراکز فرهنگی آستان قدس بتواند محمل آفرینش‌های هنری و خلاقیت‌های فرهنگی باشد که به نام ثامن‌الائمه(ع) به وجود آیند. در طول این سال‌ها بنیاد امام رضا (ع) بیشتر همتش معطوف برگزاری جشنواره‌های هنری بود و بیش از سی جشنواره در طول سال برقرار می‌شد.
وی اعلام کرد: در این سه سال و به تدبر محمودرضا برازش و آسیب‌شناسی جشنواره‌ها، رویدادها، دسته‌بندی و ساماندهی شدند آن جشنواره‌ها که استعداد و استطاعت بیشتر داشتند حمایت شدند و مسیر مهمی در کنار آن گشوده شد. راه، حمایت از آفرینش‌های ارزشمند هنری هر که با ارادت به آستان مقدس امام رئوف پدید آمده‌اند.
این مدیر هنری تصریح کرد: راهی که شاید تبلیغاتش از جشنواره‌ای کمتر و محدودتر باشد، اما ماندگاری‌اش بیشتر و بهتر، مسیری که در صورت امتداد می‌تواند آثار شایسته‌ای را به گنج خانه هنر ایران بیفزاید. رویکرد دیگر بنیاد امام رضا (ع) در این دوره معاضدت و همیاری بود، بنیاد در کنار دستگاه‌های مختلف درون و بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد گام‌های تحسین آمیزی برداشته از جمله امروز و به برکت‌دهی کرامت و میلاد حضرت در سه عرصه هنری موسیقی و نمایشی و تجسمی آثاری رونمایی می‌شوند.

مجموعه آوا‌ها و نوا‌های رضوی که خود نوره‌ای از نغمه‌هاست

معاون امور هنری متذکر شد: مجموعه آوا‌ها و نوا‌های رضوی که خود نوره‌ای از نغمه‌هاست و در تهیه و تولید و نشرش برادرم، ثابت‌نیا طی پنج سال اهتمامی تمام داشته‌اند. در انتها برای برادران و همکاران عزیزم در بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با دل و جان در این کارند صمیمانه ممنونم و با شاد باش میلاد امام رضا (ع) توفیق روز افزونشان را می‌خواهم.
در ادامه محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با بیان اینکه خدا را شاکر است که توفیق خادمی امام رضا(ع) را پیدا کرده است، گفت: در میان ائمه معصوم (ع) تنها امام رضا (ع) در ایران حضور دارد. او را باید مهمترین فرد در این سرزمین دانست که ما توفیق پیدا کرده‌ایم به ایشان خدمت کنیم. خدمت به امام رضا (ع) را در لباس خادمان ایشان، هفته‌ای یک بار تجربه می‌کنیم، اما در حوزه هنر این سعادت را داریم که هر روز با زبان زیبای هنر به امام هشتم خدمت کنیم.
وی افزود: در بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) تلاش می‌کنیم از زیبایی‌های هنر بهره بریم تا بتوانیم زیبایی کلام امام رضا (ع) را تصویر کنیم، زیرا بیان ارادت به زبان هنر جذابیت و کارکرد بهتری دارد. عکاسی، شعر، آوا و امور نمایشی از جمله این عرصه‌ها هستند. درباره آوا‌ها باید این نکته را اضافه کنم که در مجموعه گردآوری شده ۲۱ استان و ۷۰ هنرمند حضور دارند. درباره بخش نمایشنامه هم کمبود‌هایی احساس می‌شد که بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) با سفارشی که به خبره‌های این حوزه داد ۸ نمایشنامه به رشته تحریر در آمد. لازم به ذکر کار‌های این بنیاد در تمامی بخش‌های هنری با جدیت ادامه خواهد داشت. برای مثال به کار‌هایی که در عرصه نمایشنامه و آوا‌ها در جریان است، اشاره می‌کنم.

کلیپ‌سازی یکی از مسیر‌های مطلوب برای ابراز ارادت به امام رضا (ع)

وی با بیان اینکه کلیپ‌سازی یکی از مسیر‌های مطلوب برای ابراز ارادت به امام رضا (ع) است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم بتوانیم به مرز ۵۰۰ کلیپ در سال برسیم، چون تولید محور بودن یکی از روش‌های اصلی در بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) است. حوزه دیگری که روی آن روی آن تاکید داریم به فضای مجازی مربوط می‌شود، زیرا اهمیت این حوزه به اندازه‌ای مهم است که رهبر معظم انقلاب هم روی آن تاکید داشته‌اند. با این توضیح تلاش می‌کنیم از کانال‌های علاقمند کمک بگیریم تا بتوانیم کلیپ‌ها و دیگر آثار هنری را عرضه کنیم. این اقدام قدمی در جهت تبلیغ فرهنگ رضوی است.
مدیرعامل بیناد فرهنگی هنری امام رضا (ع) متذکر شد: لازم می‌دانم از رسانه ملی تشکر کنم. این سازمان ۱۰ برنامه در نظر گرفت تا در آن خادمان فرهنگی امام رضا (ع) معرفی شوند، همچنین از سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد بابت کمک‌هایشان تشکر می‌کنم، چراکه نیمی از جشنواره‌های استانی با کمک معاونت هنری برگزار می‌شود.
در این مراسم کلیپی به آهنگسازی امیرحسین اسکندری و صدای علی‌رضا افتخاری پخش شد. درضمن پخش تصاویری از آوا‌های محلی که توسط خوانندگان بومی اجرا می‌شد از دیگر بخش‌های این برنامه بود. در انتها این برنامه نیز با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان آیین رونمایی از آثار هنری انجام شد.
انتهای پیام
captcha