تمدید نکردن زمان ثبت‌نام؛ سرآغازی برای برقراری نظم در ساحت‌ مسابقات قرآن + فیلم
کد خبر: 3907256
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
قره‌شیخلو بیان کرد:

تمدید نکردن زمان ثبت‌نام؛ سرآغازی برای برقراری نظم در ساحت‌ مسابقات قرآن + فیلم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تمدید نکردن زمان ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن، سرآغاز تحولی برای برقراری نظم در دیگر ساحت مسابقات است، گفت: تلاش خواهیم کرد که این نظم در اهدای جوایز برگزیدگان و دیگر موارد نیز رعایت شود.

تمدید نکردن زمان ثبت‌نام؛ سرآغازی برای برقراری نظم در ساحت‌ مسابقات قرآن + فیلمبه گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، شب گذشته، هفتم تیرماه، پس از پیگیری‌های ایکنا برای تمدید زمان ثبت‌نام چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، برای دومین بار در برنامه زنده تلویزیونی «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما این بار به صورت حضوری در مورد حاشیه‌های به وجود آمده در این زمینه سخن گفت.

مهدی صفری، مجری‌کارشناس و تهیه‌کننده برنامه مصباح، پس از انتشار گزارش ایکنا به منظور هم‌افزایی با این خبرگزاری و کمک به دریافت رضایت از رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف برای تمدید زمان ثبت‌نام، دو بار، دقایقی از این برنامه زنده را به این موضوع اختصاص داد.


بیشتر بخوانید:


قره‌شیخلو با اشاره اینکه پاسخگویی به مطالبات را وظیفه خود می‌داند، گفت:‌ به دنبال این هستیم که اگر تصمیمی اتخاذ می‌شود، علت آن تصمیم نیز تبیین شود تا همراهی بهتری در ادامه مسیر وجود داشته باشد. تمام درخواست‌هایی که طی این روزها برخی جاماندگان از مسابقات در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند، دریافت کرده‌ایم و بهانه‌های مختلفی اعم از شیوع کرونا، دشواری ثبت‌نام و بسیاری بهانه‌های دیگر را مطرح کرده‌ و خواستار تمدید ثبت‌نام بوده‌اند.

وی در ادامه به وضعیت ثبت‌نام در سال گذشته که چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود، اشاره کرد و با تأکید بر اینکه سال گذشته وضعیت بسیار عادی بود و شاهد هیچ بیماری و مشکل دیگری نبودیم، گفت:‌ اگر به نمودار شماره یک دقت کنیم، در این نمودار اعلام شده که از تاریخ پنجم بهمن‌ 1397 تا 20 فروردین‌ 1398 به مدت 76 روز زمان برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است. در هفته اول تقریباً شاهد هیچ ثبت‌نامی نبوده‌ایم و تا روزهای میانی و پایانی ثبت‌نام این نمودار میزان ثبت‌نام حداقلی را نشان می‌دهد، اما در چهار روز پایانی تا ثبت‌نام روزانه 1600 نفر نیز پیش رفته است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه مخاطبان مسابقات سراسری قرآن کریم عادت کرده‌اند تا در آخرین لحظات ثبت‌نام خود را انجام دهند، اظهار کرد: در این 76 روز 9544 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. بعد از پایان 76 روز و درخواست مخاطبان برای تمدید زمان ثبت‌نام، این مهلت به مدت 26 روز تمدید شده است. در این مدت 11 هزار نفر دیگر ثبت‌نام کرده‌اند. در ادامه و پس از درخواست باز هم شاهد تمدید مهلت بوده‌ایم.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به اینکه نمودار سوم با موضوع سومین تمدید مسابقات در سال گذشته است، گفت: در سومین تمدید مسابقات به مدت 46 روز دیگر تمدید شده است، یعنی در مجموع 148 روز فرصت برای ثبت‌نام در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم وقت در نظر گرفته شده و نمودار در روزهای پایانی آخرین تمدید به صفر رسیده است. این موضوع برنامه‌ریزی‌ها را دچار اشکال می‌کند. وقتی زمانی برای ثبت‌نام اعلام می‌شود همه باید پای‌بند باشند که در زمان مقرر، ثبت‌نام کنند. این بی‌نظمی‌ها و تأخیر در ثبت‌نام، برنامه‌ریزی‌ها را به تأخیر می‌‌‌اندازد.

قره‌شیخلو درباره دلایل تمدیدهای زیاد در سال‌های گذشته بیان کرد: یکی از این دلایل مربوط به خود مسئولان است که برنامه‌ریزی‌هایشان از نوعی بوده که تغییرات زیادی داشته است و مشکل دیگر نیز به خود شرکت‌کنندگان باز می‌گردد که همیشه آخرین لحظات را برای ثبت‌نام انتخاب می‌کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که تمدیدهای طولانی در ادوار گذشته متقاضیان را به این باور رسانده که همیشه اینگونه خواهد بود، گفت: به همین خاطر بود که از ابتدا محکم اعلام کردیم که ثبت‌نام را به روزهای پایانی موکول نکنند، چرا که هیچ تمدیدی در کار نخواهد بود. علت این تمدید نشدن هم این بود که می‌خواستیم من بعد با برنامه پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته و در چهل‌ودومین دوره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان حدود 24 هزار نفر بوده است به ارائه نمودارهایی از میزان ثبت‌نام در دوره چهل‌وسوم پرداخت و گفت:‌ در نمودار امسال نیز ثبت‌نام در روزهای ابتدایی از حداقل شروع شده و به مرور در روزهای پایانی به اوج خود رسیده است. این تبدیل به یک فرهنگ شده است، وقتی حجم کار را به روز پایانی موکول می‌کنیم قطعاً سایت با مشکل مواجه خواهد شد. دستگاه‌های دولتی همه موظف هستند در ثبت‌نام‌ها برای احراز هویت به سازمان ثبت احوال وصل شوند. امسال کل حرف ما با دوستان قرآنی این بوده است که 42 روز زمان برای ثبت‌نام تعیین شده و همه بکوشند از روز اول ثبت‌نام کنند، چراکه تمدید نخواهد شد.

قره‌شیخلو در ادامه به ارائه آماری از تعداد ثبت‌نامی‌ها در این دوره پرداخت و افزود: در چهل‌وسومین دوره مسابقات 15 هزار و 65 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. اگر تناسب زمان ثبت‌نام امسال(42) روز و سال قبل (148) را در نظر بگیریم با وجود افت حدود هفت هزار نفری، اما معدل ثبت‌نام امسال در مقایسه با سال قبل بیش از دو برابر و نیم بوده است.

وی در مورد علت کاهش تعداد شرکت‌کنندگان امسال نسبت به سال قبل، گفت: شاید بسیاری گمان می‌کردند امسال نیز همچون سال‌های قبل زمان تمدید خواهد شد، در حالی که از ابتدا قصد بر تمدید کردن نداشتیم. البته ما نیز در سیستم اجرایی مسابقات مشکلات و اشکالاتی داریم که باید آنها را برطرف کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم. البته این اصلاحات را شروع کرده‌ایم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تأکید بر برقراری نظم در مسابقات آغازگر یک سری تغییرات در فرایند مسابقات خواهد بود، بیان کرد: ما مسابقات استانی را برگزار می‌کردیم، اما جوایز آن را یک سال بعد پرداخت می‌کردیم در صورتی که نباید اینگونه باشد. امسال تلاش خواهیم کرد تا از چنین اتفاقاتی رخ ندهد و دیگر شاهد بدهکار شدن به متسابقان و دیگر موارد پشتیبانی نباشیم.

وی بیان کرد: کار قرآنی در هر سطحی که باشد باید به منظم‌ترین، بهترین و کیفی‌ترین شکل ممکن برگزار شود، چرا که اسم قرآن بر روی آن قرار دارد. مسابقات قرآن برگزار می‌شود تا فرهنگ کشور به سمت قرآنی شدن سوق پیدا کند. اجرای یک کار بی‌نظم و بدون حساب و کتاب بیشتر دافعه خواهد داشت تا جاذبه. لذا ضمن عذرخواهی از جاماندگان از مسابقات، درخواست می‌کنم که به این فضا کمک کنند تا به قول و قرارها پای‌بند باشیم.

قره‌شیخلو در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه امکان تمدید زمان وجود ندارد، گفت: ما وارد مسابقات شده‌ایم و چند استان در حال برگزاری مرحله شهرستانی هستند. لذا باز هم ضمن عذرخواهی مجدد از جاماندگان، امیدوارم این حرکتی شود تا در سال آینده با این مشکلات مواجه نباشیم. ما نیز تلاش خواهیم کرد نسبت به وظایف و قولی که به دوستان داده‌ایم تحولاتی را در مسابقات ایجاد کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مروانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۰:۰۴
0
1
خب هفته اول چهل و دومین دوره هم سایت خراب بود و حتی خود مسئولان اذعان کردند و نمیشه به هفته اول دوره قبل استناد کرد که کسی شرکت نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۰:۰۶
0
1
والا همه استان ها آمار ثبت نامی ها را 100 نفر و 200 نفر اعلام می‌کنند وحتی تو استان تهران 500 نفر چطور 16 هزار ثبت نامی داریم. ؟؟!!
ضمنا کرونا بهانه نیست واقعیتی بود که دنیا و افکار همه مردم و بهم ریخت
captcha