اطلاعیه بازگشایی سالن‌های تئاتر فاقد ارزش است
کد خبر: 3903860
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کاظمی:

اطلاعیه بازگشایی سالن‌های تئاتر فاقد ارزش است

مریم کاظمی، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت:‌ اطلاعیه‌ای که اخیرا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی سالن‌های تئاتر ابلاغ شده، فاقد ارزش و کارکرد عملی است چرا که هیچ ضمانتی برای اقدامی وجود ندارد و صرفا کلماتی است که روی کاغذ ترسیم شدند.

به گزارش ایکنا، با درخواستی که به تازگی سیدعباس صالحی برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت مشروط به رعایت مسائل بهداشتی از ستاد ملی مقابله با کرونا داشته،‌ در این جلسه مشخص شد که با حداکثر 50 درصد ظرفیت از ابتدای تیر ماه سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت بازگشایی خواهند شد و بلافاصله پس از آن نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه‌ای برای بازگشایی سالن‌ها منتشر کرد..

در ارتباط با ابلاغیه اخیر و بازگشایی سالن‌های تئاتر اول تیر ماه تصمیم داریم با کارشناسان عرصه نمایش گفت وگو کرده و نظرشان را در ارتباط با اعتماد سازی مردم، امنیت جانی هنرمندان و مردم و تمهیدات این عرصه بپرسیم که در شماره سوم با مریم کاظمی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت‌وگو کردیم.

کاظمی در این باره در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی سالن‌های تئاتر باید از چند منظر مورد توجه قرار بگیرد. نخست عنصر اطلاعیه خبری که البته من روی همین موضوع تأکید می‌کنم و بدان می‌پردازم.

وی در این باره افزود:‌ سه ماه و 15 روز از تعطیلی تئاترهای در حال اجرا می‌گذرد . گفت‌وگوها و نشست‌ها، وعده‌ها و قول‌ها و جمع آوری نظرات مجازی و ... بارها تیتر خبرها شد. ثبت نام کسب و کارهای زیان دیده هنری، جمع آوری اطلاعات مشغولان تئاتری و اجراهای تعطیل شده یا اجراهای تدارک دیده شده و آماده روی صحنه رفتن. 

کاظمی با بیان اینکه می‌داند که هیچ کدام اینها محقق نشده و هیچ توضیحی درباره روال پیشرفت کارهای اداری مربوط به ستاد زیان‌های اپیدمی کرونا با توجه به قول‌های داده شده ارائه نشده است، گفت: ناگهان در یک عملیات خلق الساعه اطلاعیه صادر می‌شود که ده روز دیگر سالن‌ها بازگشایی می‌شود. چگونه؟ من از متن اطلاعیه متوجه نشدم ، بنابراین می‌توانم اینطور تصور کنم که اگر از اول تیر نمایشی آماده اجرا باشد، حتما از قبل و به طور خصوصی به گروه یا گروه‌های نمایشی اطلاعیه انحصاری داده‌اند که اطلاعیه عمومی دیگر بی معنی است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر نمایشی روی صحنه نرود منظور از بازگشایی چیست، توضیح داد: باز اینطور تصور می‌کنم که اگر فرض دوم درست باشد، این اطلاعیه صوری و فاقد ارزش است و صرفا یک کارکرد درون سازمانی برای اینکه فرض کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقعا به فکر زیر مجموعه هنری خود است، دارد. حال اگر بپذیریم که نیت درست است به موارد زیر توجه کنید: در اطلاعیه آمده «جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کسب و کارهای هنری» که برگردیم سرکارهای اجرایی‌مان ، بلیت بفروشیم و پول در بیا.ریم و دیگر بیش از این در خانه نمانیم و ضرر نکنیم.

وی در ادامه افزود: یعنی مطمئن هستند که معیشت تامین خواهد شد. در این باره باید پرسید آیا کمک هزینه‌های مناسبی برای گروه‌ها در نظر گرفته‌اند؟ آیا فروش 50 درصد نمایش‌ها را پرداخت خواهند کرد؟ آیا ضرر عدم فروش تامین خواهد شد. 
آیا با پرسنل بخش هنری -اجرایی قرارداد بسته خواهد شد و آیاهای بیشتر که جواب ندارد. 

کاظمی اظهار داشت: به تجربه می‌دانم جواب‌ها چه خواهد بود . زیرا بدون اهمیت به حفظ هیچ اعتمادی ، وعده‌های اعلام شده قبلی ، به باد رفت . پس این اطلاعیه از نظر من فاقد ارزش کاربردی است. زیرا اگر همه ملاحظات را به کناری بگذاریم و فقط و فقط با ملاحظه عنصر «اطلاعیه درست یعنی چه ؟» به آن بنگریم ، درست این بود که اطلاعیه بدین گونه باشد. 
«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای پروتکل بازگشایی تئاترها را به صورت زیر اعلام کرد: ... مکان‌ها و سالن‌ها و دکان تئاتری از اول تیر ماه به مدت سه ماه و نیم فرصت دارند، روش‌های پیشنهادی خود را برای بازگشایی بعد از پایان ماه‌های محرم و صفر با رعایت ایمنی اپیدمی کرونا به طور قطع اعلام کنند و در این راه با مشورت  افراد زیر عمل کنند.
گروه هایی که اجرایشان متوقف شده ، گروه‌هایی که در نوبت اجرای فروردین و اردیبهشت بودند و سوم گروه‌هایی که در نوبت اجراهای سپس بوده‌اند . 

وی در ادامه گفت: به این منظور نوع حمایت مالی از گروه‌‌های نمایشی اعلام شود. مسئول فاصله گذاری تماشاچیان چه کسانی هستند؟ هزینه‌های مایع ضدعفونی و دستکش و ماسک به عهده چه کسی است.؟ ضدعفونی روزانه چگونه و توسط چه کسانی صورت می‌گیرد و اعتماد سازی می‌شود. اگر بوفه‌های کنار تئاترهای فروشی نداشت تامین می‌شوند،  اگر بلیت نفروختید تامین می‌ شوید. دستورالعمل دقیق مالی درست مثل دستورالعمل دقیق ایمنی آورده می‌شود. تامین هزینه اختصاصی آموزشگاه‌ها برای هر هنرجو به عهده تصمیم گیران بازگشایی همراه با ستاد کرونا است . بیمه کارکنان و کارورزان تئاتر و هنرمندان و تماشاچیان در صورت بیماری تامین می‌شود. با احترام ستاد بازگشایی تئاترها».

وی با اشاره به اینکه اگر این واژه «اگر طلایی» محقق می‌شد می‌توانستیم امیدوار باشیم همه اهالی تئاتر،‌کارشناسان،‌مشاوران پیدا و پنهان و مدیران دکان‌های تئاتری به سمت یک هدف حرکت خواهند کرد، افزود: از آنجایی که این یک رویای محال است پس این اطلاعیه فاقد دوراندیشی و انصاف حرفه‌ای است زیرا ضمانتی برای هیچ اقدامی اعلام نکرده است و صرفا کلمات روی کاغذ ترسیم شده است. از نظر من این اطلاعیه جز با الحاق دقیق جزئیات آورده شده در بالا ، باطل است.

انتهای پیام
captcha