ویژگی‌های یک جوان منتظر؛ از درد دین داشتن تا همرنگ جماعت نشدن
کد خبر: 3890132
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

ویژگی‌های یک جوان منتظر؛ از درد دین داشتن تا همرنگ جماعت نشدن

یک روانشناس و کارشناس مذهبی با بیان اینکه اینکه جوان مسلمان باید توجه کند که بین او با ولایت، پیوندی ناگسستنی باید وجود داشته باشد، گفت: ائمه اطهار(ع) کشتی نجات هستند و جوان مسلمان باید خود را در رکاب امام زمان(عج) خویش ببیند و در زمان غیبت امام معصوم(ع) در رکاب نائب ایشان باشد.

اویژگی‌های یک جوان منتظرحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، روانشناس و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: جوانی، مناسب‌ترین زمان براي به دست آوردن توانایی‌ها و دانش‌هاست؛ تا جایی که می‌توانیم ادعا کنیم که دوران جواني، فرصتی طلایی و در عین حال، کوتاهی است که اگر به خودشناسى و كمال‌يابى اختصاص یابد، سعادت جوان به خوبی تأمین مي‌شود.

وی افزود: حضرت علی(ع) در خصوص اهمیت جوانی و تأثیر آن در زندگی می‌فرمایند: «در ايام سلامت بدن، سرمايه‌اى فراهم و مهيا نساخته و در اوايل فرصت‌هاى زندگى و نيرومندى، درس عبرتى نگرفتند و درخشنده‌ترين ايام عمر را رايگان از كف دادند. آيا كسى كه در جوانى اهل تن پرورى بوده، مى‌تواند در پيرى جز شكستگى و ذلت انتظارى داشته باشد؟!».

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امروزه در این جهان پرآشوب که جهان غرب سعی دارد با سلطه فکری و فرهنگی و اجتماعی هویت واقعی جوانان ما را تغییر بدهد و و هویت جعلی را به جوانان ما تحمیل کند لازم است که جوانان ما، هویت و شخصیت اسلامی و انقلابی خود را به خوبی درک کنند تا بتوانند در برابر این تهاجم همه جانبه مقاومت کنند.

فلسفی با اشاره به ویژگی‌های یک جوان انقلابی و منتظر، ادامه داد: در این شرایط حساس هنر جوان مسلمان و انقلابی این است که در مسیر حق که همان صراط مستقیم است قدم بردارد؛ اما اینکه جوان ما بخواهد به این توجه کند که آیا این مسیر موافق با مسیر جماعت پرهیاهوی غربزده هست یا نیست، اصلاً اهمیتی ندارد.

وی تصریح کرد: جوان مسلمان باید به کل عالم رویکرد توحیدی داشته باشد، به عین معنا که در عالم اسباب غرق نشود و این اسباب مانع از دیدن احاطه خداوند بر تمام عالم نشود، در واقع جوان مسلمان باید توجه کند که مسبب‌الاسباب خداست و اوست که مقتدر کل است، اوست که این نظام هستی در ید قدرت اوست.

این روانشناس با بیان اینکه جوان مسلمان نباید نُؤمِنُ بِبَعضٍ و نَکفُرُ بِبَعضٍ، باشد، افزود: جوان مسلمان مؤمن باید توجه داشته باشد که دین یک مجموعه کامل و منسجم بوده و باید تمام قوانین آن را پذیرفته و به آن‌ها عمل کند.

فلسفی با بیان اینکه جوان مسلمان باید توجه کند که بین او با ولایت، پیوندی ناگسستنی باید وجود داشته باشد، افزود: ائمه اطهار(ع) کشتی نجات هستند و جوان مسلمان باید خود را در رکاب امام زمان(عج) خویش ببیند و در زمان غیبت امام معصوم(ع) در رکاب نائب ایشان باشد.

وی با بیان اینکه جوان مسلمان و انقلابی، باید گوش به فرمان ولی فقیه و نایب امام زمان(عج) باشد، اظهار کرد: جوان مسلمان نباید درباره حق، مردّد و دو دل باشد چرا که او باید دین را با برهان و دلیل بپذیرد تا بتواند از شک و وهم درآمده و ثابت قدم باشد، وقتی به دلیل و برهان پذیرفت عمل به احکام دین برایش احلی من العسل خواهد شد.

این روانشناس با بیان اینکه جوان مسلمان باید مراقب باشد که مرز جبهه حق و جبهه باطل را گم نکند، افزود: او باید با استفاده از معارف و کلام اهل بیت(ع) تفاوت‌ها و تمایزات حق و باطل را بشناسد و راه را گم نکند و بتواند در فتنه‌ها خود را حفظ کند.

فلسفی با بیان اینکه یک جوان مسلمان نباید بدون وجود حجت الهی، همرنگ جماعت شود، تصریح کرد: باتوجه به آیات نورانی قرآن کریم این جماعت نیستند که همیشه بر حق هستند و گاهی اوقات خلاف حق هستند پس جوان مسلمان باید زمانی خودش را در کنار جمع قرار بدهد که بداند برحق هستند، در واقع حق را حجتی بداند برای حضور در اجتماع.

وی با بیان اینکه جوان مسلمان نباید با کسی بر سر حق معامله کند، تصریح کرد: او با تاسی از پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و امیرالمومنین و ائمه اطهار(ع) باید این خصلت نیکو را فرا بگیرد که حق و دفاع از حق را خط قرمز خود بداند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امیرالمومنین(ع) فرمودند: «به خدا قسم، اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر افلاک است به من ببخشند تا پوست جویی را به ناحق از دهان مورچه‌ای برگیرم، چنین نخواهم کرد».

فلسفی با بیان اینکه جوان مسلمان نباید بی درد و بی تفاوت باشد، تصریح کرد: او باید با تاسی از مولای متقیان درد دین، درد جامعه، درد هدایت گمراهان، درد محرومین و پابرهنگان را داشته باشد.

وی ادامه داد: جوان مسلمان نباید گوشه‌گیر باشد، نباید فقط خودش را ببیند. او باید نسبت به مسائل اجتماعی اهمیت بدهد و غیرتمند باشد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: چنین فردی باید نسبت به عقاید و باورهای دینی، نسبت به مقدسات حقیقی، و نسبت به دارایی‌های ملی و اسلامی خود نظیر سرزمین، عزت و استقلال حساسیت نشان بدهد و با تعصب مثبت، در برابر تخریب باورها و مقدسات اسلامی و هتک حرمت نوامیس ملی و دینی، از خود غیرت نشان بدهد.

فلسفی با اشاره به اینکه جوان مسلمان باید در کار خیر از دیگران سبقت بگیرد، افزود: سیره عملی اهل بیت(ع) سرشار از سبقت گرفتن در کار خیر و کمک کردن به مردم از بقیه است.

وی خاطرنشان کرد: حماسه‌ کربلا، نمود عینی این از خودگذشتگی و سبقت گرفتن از هم است، دوران هشت ساله دفاع مقدس کرد بارز این سبقت گرفتن است، گروهای جهادی بسیج و... نمودهای عینی این سبقت گرفتن از هم در کار خیر هستند که باید الگوی یک جوان باشند.

انتهای پیام
captcha