توکل؛ رمز آرامش در روزهای استرس‌زا / با خدا دوست باشیم
کد خبر: 3887016
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

توکل؛ رمز آرامش در روزهای استرس‌زا / با خدا دوست باشیم

یک روانشناس گفت: انسانی که توکل او قوی باشد هیچ موقعیتی را تهدید به حساب نمی‌آورد، چراکه به نظرش مؤثر اصلی در عالم خداست و اگر اراده او نباشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

توکل؛ رمز آرامش در روزهای استرس‌زا/ با خدا دوست باشیمحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، روانشناس، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 62 سوره مبارکه یونس می‌فرماید:«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ آگاه باشید که دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.»

وی افزود: امروزه با توجه به تغییرات عجیب و غریب شرایط جامعه و مواجهه مردم با چالش‌های مختلفی مانند مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی، نبود شغل مناسب، ازدواج، طلاق، فضای مجازی و رسانه و... ناخودآگاه برای مدیریت آن دچار استرس و اضطراب می‌شویم. زندگی در چنین دنیایی که سرشار از تنش و چالش است، بسیار دشوار خواهد شد و اگر نتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

فلسفی با پرداختن به مهارت‌های دهگانه زندگی، افزود: یکی از مهارت‌ها، مهارت مقابله با استرس بوده چراکه استرس یکی از مهم‌ترین مسائلی است که بیشتر افراد جامعه با آن درگیر هستند. اصولاً به تغییر، تهدید و فشاری که بدن انسان به آن واکنش نشان بدهد، استرس می‌گویند. در مورد مقابله با استرس راهکارهای زیادی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها توکل بر خواست و اراده خداست.

این روانشناس با بیان اینکه حزن و اندوه عموماً همان حالت درونی و روحی انسان است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اندوهگین و در تنش‌ها غرق نشویم، باید با خدا دوست شویم و به او توکل کنیم.

فلسفی با اشاره به اینکه توکل یعنی همه مسائل را به خدا واگذار کرده و در سایه خدا حرکت کنیم، اظهار کرد: خداوند متعال انسان را برای دور شدن از انواع فشارهای روانی که بر او وارد می‌شود، به کارهای مختلفی رهنمون ساخته است که یکی از مهم‌ترین آنها توجه دادن انسان به فانی و از بین رونده بودن دنیاست. دنیایی که وابسته شدن به آن و مافیها بیشترین استرس را به انسان وارد می‌کند؛ لذا خداوند متعال با وعده انسان به دنیای ماوراء و اخروی او را از دل بستن به این دنیا برحذر می‌دارد.

این روانشناس بیان کرد: از جمله پیشنهادهای دیگر قرآن برای جلوگیری از استرس، صبر و استقامت بر مشکلات و گرفتاری‌ها و تنش‌هاست که در این صورت می‌توانید به خوبی مدیریت استرس را برعهده بگیرید. نماز خواندن و صحبت کردن با قدرتی مافوق قدرت بشر همان چیزی است که انسان‌ها در مواقع گرفتاری دنبال آن هستند و نماز بهترین راه ارتباطی بین انسان و این‌ قدرت عظیم است. نماز خواندن حرف زدن با خداست و چه خوب است که هرجا مشکلی به سراغمان آمد با خدا حرف بزنیم. از جمله کارهای دیگر دعا خواندن و ذکر گفتن است.

فلسفی با بیان اینکه لازمه توکل، ایمان است، اظهار کرد: هرچه ایمان انسان قوی‌تر باشد توکل او بر خدا هم بیشتر خواهد بود. توکل بر خدا باعث آرامش، شهامت، امید به آینده، افرایش قدرت اراده، دور شدن از شیطان، مثبت اندیشی و نهایتا سلامت روان انسان می‌شود.

این روانشناس بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که 20 تا 60 درصد متغیرهای سلامت روانی افراد با باورهای مذهبی تعیین می‌شود. انسانی که توکل او ضعیف باشد وقتی در شرایط استرس‌زا قرار بگیرد سریعاً دچار تنش و استرس خواهد شد و بدن او برای مقابله با استرس عکس‌العمل نشان خواهد داد.

وی در پایان گفت: انسانی که توکل او قوی باشد هیچ موقعیتی را تهدید به حساب نمی‌آورد چراکه از نظر او مؤثر اصلی در عالم خداست و اگر اراده او نباشد هیچ اتفاقی در عالم نخواهد افتاد؛ همانطور که یوسف و ابراهیم و بسیاری از انبیاء و اولیاء را نجات داد ما را هم نجات خواهد داد. کسی که توکل دارد خدا را مانند دوست می‌بیند و همه ناملایمات و مشکلات را در راستای رشد خود می‌داند، مانند حضرت ایوب و به این اعتقاد دارد که هرچه از دوست رسد نیکوست.

انتهای پیام
captcha