«موسوعه کلمات»؛ تلاشی تحقیقی درباره امام هادی(ع)
کد خبر: 3881761
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

«موسوعه کلمات»؛ تلاشی تحقیقی درباره امام هادی(ع)

کتاب «موسوعه کلمات امام هادی(ع)» تحقیق گروهی از محققان پژوهشکده باقرالعلوم درباره زندگی پر کرامت امام هادی (ع) است که همزمان با شهادت آن حضرت معرفی می‌شود.

«موسوعه کلمات»؛ تلاش تحقیقی دربارع امام هادی (ع)به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «موسوعه کلمات امام هادی(ع)» گردآوری سخنانی از ایشان در موضوعات گوناگون اخلاقی، اعتقادی، تفسیری، اجتماعی و فقهی است که به همت گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تدوین و روانه بازار نشر شده است.

در این اثر ابتدا به معرفی اجمالی امام هادی و اوصاف آن حضرت و نیز اقوال گوناگون مطرح از علمای شیعه و اهل سنت در شأن و منزلت والای علمی و معنوی ایشان، پرداخته شده و پس از آن احادیثی از آن امام در موضوعات مختلف جمع‌آوری و ارائه شده است.

در این روایات به مطالبی مانند توحید و معرفت الهی، اسما و صفات خداوند و شرح معنای آن‌ها، افعال بندگان و نسبت آن با افعال خداوند متعال، علم خدا، مقام و منزلت پیامبران الهی و معجزات آن‌ها، مقام و منزلت خاص پیامبر اسلام(ص) در بین سایر انبیای الهی، قرآن و تفسیر آن، فضائل قرآن کریم و اعجاز آن، مقام و منزلت اهل بیت رسول خدا(ص)، معجزات و فضائل امامان شیعه به ویژه امام علی(ع)، بیان برخی از احکام شرعی در باب طهارت، نماز، روزه، خمس و زکات، اعمال و مناسک حج، بیع، وصیت، عتق، نکاح، صدقات، ضمان، نذر، طلاق، ظهار، مسائل طبی، مسائل اخلاقی (فضایل و رذایل اخلاقی)، ادعیه و زیارات پرداخته شده است.

این موسوعه که به زبان عربی تألیف شده شامل چهار بخش عقاید، احکام، اخلاق و دعاهاست. در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: «دردمند می‌شویم که گاهی می‌بینیم ده‌ها و بلکه صد‌ها آثار و نوشته درباره زندگی برخی زمامداران، شاعران و نویسندگان غیرمشهور وجود دارد، ولی چنین همتی را درباره زندگی الهی پیامبر(ص) و خاندانش که خدا هرگونه پلیدی را از آن‌ها زدوده و به ایشان پاکی ویژه بخشیده است، نمی‌بینیم. تلاش تحقیقی در مورد زندگی پرکرامت امام هادی(ع) بسیار کم و زمینه بحث در آن فراوان است و آرزوی هر مسلمانی است که در ابعاد زندگی هر امامی، به ویژه امامانی که درباره آنان کم سخن رفته است، در هر سطحی نوشته‌هایی را ببینید که پرده جهل و بی‌خبری را نسبت به زندگی الهی آن‌ها از جلوی چشم مردم و مسلمانان بردارد، تا بتوانند از آب زلال معارف آنان بنوشند و فطرت الهی خود را سیراب و هر یک به کمال نهایی خود برسند.»

پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برای دسترسی به مجموعه کاملی از سیره امام هادی(ع)، تمام منابع گفتار، کردار و احادیث منسوب به حضرت را گردآوری و پس از بررسی، تطبیق و تنظیم به همت گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از جمله محمود شریفی، سیدحسین سجادی‌تبار، علی غلامی، احمد اسلام‌پناه، محمد بابایی، مهدی اسماعیلی و کاظم طاهری‌آشتیانی منتشر کرد تا پاسخگوی نیاز مخاطبان به ویژه پژوهشگران و محققان دینی باشد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «ابودعامه گوید: در آن بیماری که امام هادی از دنیا رفت، برای عیادت، به خدمتش رسیدم، چون خواستم برگردم، فرمود: ابا دعامه! تو بر من حق پیدا کردی، آیا حدیثی که خوشحالت کند برایت نگویم؟ عرض کردم: خود را بسیار نیازمند آن می‌بینم،‌ ای فرزند رسول خدا! فرمود: پدرانم از امیرالمومنین(ع) نقل کرده‌اند که فرمود: رسول خدا(ص) به من فرمود: علی جان بنویس، عرض کردم: چه بنویسم؟ فرمود: بنویس به نام خداوند بخشنده مهربان، ایمان، آن است که در دل جای می‌گیرد، و اعمال آن را تصدیق می‌کند، و اسلام، آن است که بر زبان، جاری می‌شود، و به سبب آن، ازدواج (با همسران مسلمان) حلال می‌شود.

ابودعامه گوید: عرض کردم:ای فرزند رسول خدا، سوگند به خدا نمی‌دانم کدامیک نیکوتر است، خود حدیث، یا سند. فرمود: این حدیث نوشته‌ای است به خط علی بن ابی طالب(ع) و املای رسول خدا(ص) که ما (خاندان نبوت) از ایشان به ارث می‌بریم.»

انتهای پیام
captcha