تنظیم بازار شب عید با قوه قهریه میسر نمی‌شود/ دامن زدن به گرانی با اقدامات سختگیرانه
کد خبر: 3881703
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
هادی غنیمی‌فر:

تنظیم بازار شب عید با قوه قهریه میسر نمی‌شود/ دامن زدن به گرانی با اقدامات سختگیرانه

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: در گذشته مشاهده کرده‌ایم که اقدامات دولتی برای تنظیم بازار، به هیچ عنوان نتیجه‌بخش نبوده است چراکه این اقدام مسئولان دولتی باعث شده است که برخی از بازاریان، اقلام مورد نیاز مردم را از دید خارج کرده و در نتیجه دوباره به گرانی دامن زده شود.

هادی غنیمی فر رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدی

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکانی درباره اهمیت تنظیم بازار شب عید و شیوه مناسب تنظیم بازار پرداخت و گفت: معتقدم اساساً‌ اقداماتی که توسط دولت برای تنظیم بازار انجام می‌گیرد باید به طور کامل تعطیل شود چراکه اقدامات قبلی هچ نتیجه مثبتی در پی نداشته است. از سوی دیگر باید دانست که رضایت مردم و مبارزه با گرانفروشی، در درجه اول نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است.


بیشتر بخوانید:

تنظیم بازار شب عید در حد شعار نباشد/ ضرورت تقویت بازارهای محلی

مشکلی در تنظیم بازار شب عید وجود ندارد


تنظیم بازار بر عهده خود مردم است

وی ادامه داد: فروشندگان ما باید این نکته را درک کنند آن شخص خریدار، ممکن است برادر، همسایه یا یکی دیگر از نزدیکان خودش باشد لذا باید این فرهنگ جا بیفتد که نباید از این فرصت‌ها سوءاستفاده کنیم تا جیب‌مان پر شود. البته با چنین کارهایی هم جیب کسی پر نمی‌شود و چون چنین پول‌هایی منشأ آلوده‌ای دارند هر لحظه ممکن است بر باد بروند.

غنیمی‌فر با اشاره به معضلاتی که استفاده از قوه قهریه برای تنظیم بازار دارد، افزود: معتقدم تنظیم بازار با اقدامات تنبیهی و فشار به بازاریان محقق نمی‌شود. نمی‌توان به زور کسی را وادار کرد که کالای خود را به فروش برساند بلکه باید چنین روحیه‌‌ای که در جامعه ما برای سوءاستفاده از موقعیت‌ها و نیازهای مردم شکل گرفته است را از بین ببریم.

اقدامات سختگیرانه باعث گرانی کالاها می‌شود

رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اقدامات سخت‌گیرانه برای تنظیم بازار در هیچ جای دنیا، مشکلی را حل نکرده است بنابراین باید این موضوع را درک کنیم که تنها راه موفقیت در این زمینه‌ها این است که فرهنگ دلسوزی در میان مردم را بالاتر ببریم تا همه درک کنند که دیگران نیز همانند ما حق زندگی کردن دارند.

کار اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای صنایع مملکت، امکان رشد ایجاد کرده و وسایل مورد نیاز آنها را فراهم کنم. مسائل بهداشتی و تنظیم بازار وظیفه این وزارتخانه نیست و اگر هم اقدام به چنین کاری کند به احتمال زیاد، کار را خراب‌تر هم خواهد کرد

وی با اشاره به نتایج منفی دخالت دولت در تنظیم بازار تأکید کرد: اگر مسئولان دولتی بتوانند این فرهنگ مهم را در جامعه جا بیندازند که نباید کلاه دیگران را بردارند، مهم‌ترین اقدام در راستای تنظیم بازار صورت گرفته است. در گذشته مشاهده کرده‌ایم که اقدامات دولتی برای تنظیم بازار، به هیچ عنوان نتیجه‌بخش نبوده است چراکه این اقدام مسئولان دولتی باعث شده است که برخی از بازاریان، اقلام مورد نیاز مردم را از دید مسئولان خارج کرده و در نتیجه دوباره به گرانی دامن زده شود.

نیازمند فرهنگ‌سازی برای ممانعت از گرانفروشی هستیم

غنیمی‌فرد با اشاره به گرانی‌هایی که پس از شیوع ویروس کرونا پیش آمد گفت: علت سوءاستفاده‌هایی که اخیراً شاهد آن بودیم، نبود فرهنگ لازم است. اگر یک شخص آنقدر سواد دارد که می‌تواند نسخه دکتر را بخواند، واقعاً برای وی مایه خجالت است که ماسک و سایر وسایل مورد نیاز بیماران را گران کند. اگر یکی از بستگان چنین شخصی مبتلا به ویروس شود چه خواهد کرد؟ همه این موارد به فرهنگ جامعه ما مربوط است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی بیان کرد: یکی از دلایلی که در ایامی همانند شب عید یا شیوع یک ویروس شاهد گرانفروشی و سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان هستیم این است که ما از ابتدا برای تنظیم بازار معتقد به اقدامات قهرآمیز و استفاده از ابزارهایی همانند جریمه و پلمپ مغازه بوده‌ایم اما واقعیت این است که چنین اقداماتی تاکنونی هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

استفاده از قوه قهریه باعث تنظیم بازار نمی‌شود

وی افزود: نمی‌توانیم با ترساندن مردم و بازاریان آنها را وادار کنیم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند بلکه باید آنها را با آشنا کردنشان به قوانین و وظایف اجتماعی، وادار به انجام وظیفه کنیم چراکه تجربیات قبلی نشان داده که استفاده از قوه قهریه نتیجه‌بخش نبوده است و اتفاقا ترساندن مردم، همواره باعث گران‌تر و نایاب‌تر شدن برخی از کالاها و محصولات شده است.

غنیمی‌فر با بیان اینکه مردم هم نباید با ایجاد صف‌های طولانی به گرانی برخی از کالاها و محصولات دامن بزنند، گفت: اساساً وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده داشته باشد. اگر مردم کالاهای گران را نخرند، گرانفروشان هم متوجه خواهند شد که حربه‌های آنها کارساز نیست. برای مثال متخصصان امر بارها در مورد ماسک گفته‌اند که باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا نخواهد شد بلکه ماسک برای کسانی‌ است که مبتلا هستند و باید از آن استفاده کنند تا دیگران مبتلا نشوند بنابراین هجوم بردن برای خرید چنین محصولاتی صرفا باعث گرانی یا کمیاب شدن آنها خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: کار اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای صنایع مملکت، امکان رشد ایجاد کرده و وسایل مورد نیاز آنها را فراهم کنم. مسائل بهداشتی و تنظیم بازار وظیفه این وزارتخانه نیست و اگر هم اقدام به چنین کاری کند به احتمال زیاد، کار را خراب‌تر هم خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha