کمبود امکانات ایمنی برای پرستاران در مواجهه با کرونا / نهادهای دولتی و مردمی کمک کنند
کد خبر: 3881574
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد؛

کمبود امکانات ایمنی برای پرستاران در مواجهه با کرونا / نهادهای دولتی و مردمی کمک کنند

دبیرکل خانه پرستار خواستار عمل به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در تأمین امکانات لازم برای ایمنی پرستاران اورژانس‌های درگیر با کرونا شد و گفت: نهاد‌هایی مانند تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و خیران سلامت برای تأمین این امکانات کمک کنند.

پرستاران خط اول مقابله با کرونا هستند/ امکانات برای ایمنی پرستارهای کافی نیستمحمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه پرستاران به عنوان گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه داده و در صف اول ارائه خدمات درمانی هستند و در بیماری‌های واگیردار بیشترین تماس را با عامل بیماری‌زا دارند، گفت: پرستاران بیش از همه در معرض ابتلا به کرونا هستند و بیشتر از جانب افرادی که مشکوک به این بیماری‌اند تهدید می‌شوند و این یک موضوع علمی جهانی است. پرستاران باید مسلح‌ترین افراد به سیستم ایمنی باشند که شامل کفش مخصوص، لباس، عینک، کلاه و ماسک N۹۵ است.
 
دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: پرستارانی که با افراد مبتلا سر و کار دارند، از نظر امکانات مشکلی ندارند. مشکل اصلی مربوط به بیمارانی است که مثبت بودن کرونا در آنان هنوز تشخیص داده نشده و ناقل ویروس هستند. این بیماران عمدتاً در اورژانس‌های بیمارستانی حضور  می‌یابند و علی‌رغم دستورالعمل وزارت بهداشت، پرستاران و نیرو‌های حاضر در این بخش از کمبود امکانات رنج می‌برند و باید نهاد‌هایی مانند تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح برای تأمین این امکانات کمک کنند.

شریفی‌مقدم با تأکید بر اینکه در حال حاضر افراد مشکوک به همه بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما امکانات پرستاران در اورژانس برای برخورد با این افراد کافی نیست، گفت: ممکن است موضوع مالی نباشد و مسئله مدیریت در میان باشد. مثلاً برخی سوپروایزر‌های بیمارستان‌های خصوصی پرستاران را تهدید کرده‌اند که گان نپوشند، چرا که بیماران می‌ترسند و دیگر کسی به بیمارستان مراجعه نمی‌‎کند. باید این بیماری را قبول کنیم و برای آن تمهیدات ویژه بیندیشیم.

شریفی‌مقدم با تأکید بر اهمیت مشارکت مردمی در کنترل اپیدمی، اظهار کرد: مداخله مردم در کنترل بیماری‌های واگیر بسیار مهم است و می‌توانند از انتقال بیشتر بیماری جلوگیری کنند، اما متأسفانه سیستم بهداشت و درمان از این امکان استفاده چندانی نمی‌کند.

وی یادآور شد: پرستاران سرمایه‌های نظام سلامت کشور هستند و از لحاظ قانونی وزارت بهداشت مسئولیت حفظ ایمنی پرستاران را برعهده دارد. امیدواریم این وزارتخانه با قدرت و نظارت بیشتری وارد شود. همچنین، پیشگیری از کرونا نیاز به مشارکت مردمی دارد و لازمه آن اعتمادسازی است؛ وقتی به پرستار بگوییم لباس نپوش یا ماسک نزن موجب بی‌اعتمادی و نهایتاً انتقال بیماری و شیوع آن می‌شود.
انتهای پیام
captcha