کشف 3.5 میلیون ماسک احتکار شده/ امکان قرنطینه شهرها وجود ندارد
کد خبر: 3881421
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد؛

کشف 3.5 میلیون ماسک احتکار شده/ امکان قرنطینه شهرها وجود ندارد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از کشف سه میلیون و 500 عدد ماسک احتکار شده خبر داد و گفت: این ماسک‌ها به نهادهای مسئول و دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سید یاسر رایگانی سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، امروز، ششم اسفندماه، طی نشستی خبری از برخورد شدید با افرادی که اقدام به احتکار به‌منظور گران فروشی می‌کنند خبر داد و گفت: سه و نیم میلیون ماسک احتکار شده کشف و به نهادهای مسئول و دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل داده شده است.

وی از ممکن نبودن قرنطینه شهرها سخن گفت و تأکید کرد: هیچ کمبودی در کالای اساسی نداریم و مردم نباید نگران کمبود اقلام مورد نیازشان باشند.

رایگانی با انتقاد از محدودیت‌های قانونی که این سازمان دارد، ابراز کرد: انتظار داریم مسئولان قانونگذار اختیارات لازم را به ما بدهند. در حال حاضر تمام گشت‌زنی‌های ما به بررسی عرضه ماسک و محصولات بهداشتی و شوینده محدود شده است، اما حضور ما همراه با اختیارات تام نیست. اگر اختیار قانونی برای ورود مستقیم را داشتیم، سرعت عمل ما بسیار بالاتر می‌رفت، اما اکنون باید ابتدا با دادستانی هماهنگی و بعد ورود کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عملکرد 11 ماهه این سازمان گفت: در 11 ماهه سال جاری تعداد 540 هزار و 776 پرونده شامل 420 هزار و 655 پرونده کالا و خدمات، 77 هزار و 802 پرونده بهداشت و 42 هزار و 319 پرونده قاچاق تشکیل و متخلفان 57 هزار میلیارد ریال جریمه شده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش اجرای احکام نیز 371 هزار و 829 پرونده مختومه شده است. در خصوص پرونده‌های لبنی نیز که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سال جاری بوده است هزار و 384 پرونده برای گران‌فروشی تشکیل و متخلفان یک هزار و 225 پرونده به 53 میلیارد ریال جریمه محکوم شده‌اند.

پلمپ داروخانه‌های متخلف

رایگانی در خصوص اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص پرونده‌های مربوط به کرونا تصریح کرد: تا ظهر دیروز 18 داروخانه و مرکز فروش تجهیزات پزشکی در سراسر کشور پلپ شده‌ که بیشترین آنها در استان آذربایجان شرقی با پلپ هفت داروخانه به دلیل گران‌فروشی، عدم ارائه و اختفا به قصد گران‌فروشی بوده است.

در استان کرمانشاه 250 کارتن بزرگ دستکش‌های یکبار مصرف بهداشتی کشف شده است که به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحویل داده می‌‌شود

وی ادامه داد: طی 36 ساعت گذشته در تهران انبار سه میلیون و 500 هزار ماسک کشف شد که سه میلیون این ماسک‌ها توسط اطلاعات سپاه تهران کشف شد. دو میلیون ماسک در اختیار هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گرفت تا با تشخیص این نهاد توزیع شود. یک میلیون ماسک نیز در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شریعتی و تهران و 500 هزار ماسک نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار گرفت تا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران قرار بگیرد.

رایگانی افزود: در استان کرمانشاه نیز 250 کارتن بزرگ دستکش‌های یکبار مصرف بهداشتی کشف شده است که به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحویل داده می‌‌شود.

وی با انتقاد از بداخلاقی‌های صورت گرفته در توزیع اقلام مورد نیاز مردم و اختفا به قصد گران‌فروشی، گفت: داریم به کجا می‌رسیم؟ لیمو سنگی  که پریروز در جهرم استان فارس 12 هزار تومان برای ارسال به میادین کلان‌شهرها فاکتور شد، دیروز 20 هزار تومان و امروز 28 هزار تومان عرضه شد!

توقف صادرات مرکبات

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: در گفت‌و‌گو با مسئولان تعزیرات حکومتی فارس آنها اعلام کردند که به صورت جدی در حال پیگیری گران‌فروشی‌ها هستند و با افرادی که با سلامت جامعه بازی می‌کنند، علاوه بر اینکه برای آنها پرونده گران‌فروشی تشکیل و برخورد می‌شود، با هماهنگی دادستانی کل کشور بلافاصله بعد از تشکیل پرونده برای برخورد شدیدتر به عنوان اخلال در نظام سلامت کشور اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی به متوقف شدن صادرات مرکبات به سایر کشورها نیز اشاره کرد و گفت: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که طی روزهای آینده این مرکبات باید به بازار برگردد و به دست مصرف‌کننده داخلی برسد.

رایگانی از رصد قیمت ماسک در بازار سخن گفت و افزود: وزارت بهداشت قیمت ماسک را 410 و 510 تومان اعلام کرده است و در صورتی که بالاتر از این قیمت فروخته شود، احتکار به قصد گران فروشی و اخلال در نظام سلامت است که با آن برخورد می‌شود. هموطنان بالاتر از این قیمت ماسک نخرند و در صورت ضرورت که مجبور به خرید برای گروه‌های حساس بودند، حتماً این تخلف را به شماره تلفن‌های 110 پلیس، 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت، 135 سازمان تعزیرات و حتی به وزارت اطلاعات اطلاع بدهند.

تخلفات سلبریتی‌ها

وی ادامه داد: 100 درصد گشت‌های ما مربوط به رصد قیمت ماسک، ملزومات بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده است و با همه توانمان این کار را پیگیری می‌کنیم.

یکی از سلبریتی‌ها اقدام به تبلیغ شربتی کرده که مدعی شده‌ برای پیشگیری و درمان کرونا است، در حالی که تأثیر این محصول 100 درصد کذب است و سازمان تعزیرات حکومتی آماده هست به این تخلفات خارج از نوبت رسیدگی کنند

رایگانی با ابراز تأسف از اینکه یکی از سلبریتی‌هایی که مردم به آنها اعتماد می‌کنند، اقدام به تبلیغ شربتی کرده که مدعی شده‌ برای پیشگیری و درمان کرونا است، گفت: از هموطنانمان خواهش می‌کنیم به این تخلف در کسب‌ها دقت کنند و حتماً مسئولان دادگستری این اقدامات را زیر نظر دارند و دادستان تهران با این مسئله برخورد خواهند کرد. از مردم می‌خواهیم این محصول را نخرند، چون 100 درصد کذب است و در صورت خرید هم سازمان تعزیرات حکومتی آماده هست به این تخلفات خارج از نوبت رسیدگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح نوروزی سال 99 گفت: طرح نوروزی از 10 اسفند تا 29 اسفند در فاز خرید و از 29 اسفند تا 15 فروردین در بحث نظارت بر اماکن گردشگری، تفریحی و مراکز خرید شهرهای مقاصد گردشگری این طرح را ادامه می‌دهیم.

قرنطینه امکان‌پذیر نیست

رایگانی در پاسخ به اینکه نگرانی مردم از قرنطینه شهرها موجب هجوم آنها برای خرید اقلام شده است، آیا کمبود اقلام داریم؟ تصریح کرد: مسئله قرنطینه شدن اصلاً مطرح نیست و امکان انجام آن نیز وجود ندارد. چینی‌ها نیز از قرنطینه‌هایی که انجام داده‌اند راضی نیستند. مایحتاج مردم برای چند ماه در فروشگاه‌ها هست و نگرانی بابت اقلام مورد نیاز مردم وجود ندارد.

وی در پایان سخنانش دوباره به مسئله ضعف قانون اشاره کرد و گفت: برای برخورد با متخلفان ضعف قانون داریم. جریمه 10 تا 70 درصدی قیمت کالای مکشوفه بازدارندگی برای عدم تکرار جرم ندارد و حتی زمینه را برای تکرار تخلف مهیا می‌کند. جریمه‌های موجود نیز بازدارنده از احتکار نیست. ما نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم؛ بارها از نهادهایی مسئول خواسته‌ایم که قانون را اصلاح کنند، اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

انتهای پیام
captcha