مسئولان غیرمرتبط با کرونا مشوق اعتماد مردم به نهادهای تخصصی باشند / خدا را شکر مجلس تعطیل شد!
کد خبر: 3881418
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
مشاور رئیس مجلس:

مسئولان غیرمرتبط با کرونا مشوق اعتماد مردم به نهادهای تخصصی باشند / خدا را شکر مجلس تعطیل شد!

مشاور رئیس مجلس با اشاره به اظهارنظرهای فراوان افراد غیرمتخصص در مورد بیماری کرونا و تبعات سخت ارائه اطلاعات غیرموثق و نادرست از سوی آن‌ها در جامعه، گفت: مسئولان غیرمرتبط باید بیش از دیگران مراقب اظهارنظرهای خود باشند و هم به مجاری رسمی کشور اعتماد کنند و هم مشوق اعتماد مردم به آنها باشند تا در این باره مدیریت واحدی وجود داشته باشد.

مصنور حقیقت پور

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهمیت فرماندهی واحد در مورد مقابله با ویروس کرونا به لحاظ امنیت ملی و اجتماعی گفت: این ویروس تهدید زیستی و امنیتی محسوب می‌شود و جامعه نیازمند آرامش برای مدیریت بحران است؛ مدیریت بحرانی که بتواند هم اطلاعات را درست و به موقع به مردم بدهد و هم در راستای درمان و پیشگیری اقدامات مؤثری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه امروز وقت ساز مخالف زدن و سیاسی‌ کردن موضوعی تا این اندازه مهم نیست، گفت: همه نهادها باید به فرمانده واحد یعنی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا کمک و نقش محوری آن را تقویت کنند. در غیر این صورت باید شورای عالی امنیت ملی مسئولیت این کار و سازماندهی آن را برعهده بگیرد که فعلاً مسئولیت این کار به این شورا واگذار نشده است.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تقویت یک قرارگاه واحد و حمایت همه‌جانبه از آن، فضای مدیریت بحران به خوبی فراهم می‌شود و مردم نیز متوجه می‌شوند که از چه مجرایی اخبار و اطلاعات صحیح و موثق را دریافت  و از چه توصیه‌ها و دستورهایی تبعیت کنند و این امر باعث فروکش کردن استرس‌ها و نگرانی‌های مردم و بهبود روحیه آنها خواهد شد.

لزومی ندارد همه اظهارنظر کنند

حقیقت‌پور درباره خطرات برخی اظهارنظرهای مسئولان غیرمرتبط مانند فوت حدود 50 نفر در قم براثر ویروس کرونا گفت: متأسفانه در هر موضوعی مانند پرونده هسته‌ای، برجام، سیل، زلزله و... همه کارشناس می‌شوند. بیان آمار غیرموثق از تریبون مجلس می‌تواند سبب بی‌اعتمادی مردم شود. لذا مسئولان غیرمرتبط باید بیش از دیگران مراقب اظهارنظرهای خود باشند و هم به مجاری رسمی کشور اعتماد کنند و هم مشوق اعتماد مردم شوند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: خدا را شکر می‌کنم که مجلس در این وضعیت تعطیل شد و حتی جا دارد یک هفته بیشتر تعطیل شود تا لااقل این‌گونه اظهارنظرها مطرح نشود. نمایندگان و سایر مسئولان نباید امنیت روانی جامعه را بر هم بزنند و مراقب تبعات اظهارنظرهای خود باشند. امروز هم فقط ایران مبتلا به کرونا نیست و کشورهایی آسیایی، حوزه خلیج فارس و حتی اروپایی درگیر این ویروس شده‌اند و باید با استفاده از تجارب سایر کشورها در مبارزه با این ویروس و کمک به همدیگر آن را هر چه سریعتر سرکوب کنیم.

مهمترین اقدامات در وضعیت بحران

حقیقت‌پور درباره مجموعه اقدامات مؤثر در مواقع بحرانی گفت: تنها راهکار مؤثر استقرار و تثبیت مدیریت واحد است. مدیریت واحد باید درست، شجاعانه و علمی باشد و مردم هم آثار عملی آن را ببیند. متأسفانه همه درباره این ویروس از ابعاد مختلف صحبت می‌کنند، در حالی که دلیلی ندارد همه در این باره اظهارنظر کنند.

مشاور رئیس مجلس ابراز کرد: در واقع یک نفر باید حرف بزند و سایر نهادها از حرف او پیروی کنند. در کلاس‌های مدیریت بحران بیان می‌شود که هر موج بحران را باید با یک موج بزرگ‌تر از بین برد و آن موج بزرگ رفع نگرانی مردم و اطمینان‌بخشی به آن‌ها با بیان انجام اقدامات مؤثر است تا امید و اعتماد در جامعه تقویت شود.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه ایثار و فداکاری مردم، گفت: استفاده افراد غیرنیازمند از ماسک اقدامی خطاست و افراد نیازمند واقعی را از داشتن یک ماسک محروم می‌کند و این الگوهای ایثار و فداکاری را در دوران دفاع مقدس دیده‌ایم. در واقع امروز روز ایثار و گذشت است نه سودجویی.

انتهای پیام
captcha