اتفاق نظر شیعیان و اهل سنت عراق برای جایگزینی «علاوی»
کد خبر: 3881394
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱

اتفاق نظر شیعیان و اهل سنت عراق برای جایگزینی «علاوی»

نماینده ائتلاف نیروهای عراقی از هم نظر بودن اهل سنت، شیعیان و کردهای عراقی برای جایگزینی فردی دیگر به جای محمد توفیق علاوی خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «المعلومه»،‌ «یحیی المحمدی» نماینده ائتلاف نیروهای عراقی در گفت‌وگویی تلویزیونی تأکید کرد: ائتلاف نیروهای عراقی هیچ مشکلی با ادامه نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی ندارد و گروه‌های اهل سنت، شیعه و کردهای عراق نسبت به جایگزینی فردی دیگر به جای علاوی به اتفاق نظر رسیده‌اند.

وی افزود: ما از سوی احزاب شیعی درخواست‌ رسمی دریافت کرده‌ایم که فرد دیگری را به جای علاوی معرفی کنیم. زیرا پنهان کردن نام وزرای کابینه نیز دلیلی بر عدم استقلال دولت علاوی است.

این نماینده عراقی ادامه داد: این حق شیعیان است که فردی مناسب را برای منصب نخست‌وزیری انتخاب کنند، اما علاوی فردی نیست که بتواند عراق را نجات دهد.

المحمدی ادامه داد: اطمینان داریم که برهم صالح، رئیس جمهور عراق،‌ چند وزیر را به علاوی تحمیل کرده است. بنابراین اهل سنت، شیعیان و کردهای عراق توافق نظر پیدا کرده‌اند که باید فرد دیگری به جای علاوی نخست‌وزیر عراق شود.

یادآور می‌شود، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، روز یکشنبه هفته جاری خواسته بود، نشستی برای بررسی جلسه رأی اعتماد به کابینه «محمد توفیق علاوی» در ساعت یازده صبح دوشنبه، 5 اسفندماه به وقت عراق برگزار شود.

با این حال، یک عضو پارلمان عراق دیروز،‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی عراق(واع)، اعلام کرد که ریاست پارلمان عراق روز پنجشنبه را برای برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی «محمد توفیق علاوی» مشخص کرده است.

کشور عراق مدتی است که درگیر مسئله انتخاب وزیران است. محمد توفیق علاوی یازدهم بهمن ماه از سوی «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق مأمور به تشکیل کابینه شد. او هفته گذشته از پارلمان درخواست کرد روزهای یکشنبه یا دوشنبه برای رأی به کابینه‌اش جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد.
انتهای پیام
captcha