نکات تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
کد خبر: 3881240
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور تشریح کرد:

نکات تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع تغذیه‌ای کشور با اشاره به اهمیت تغذیه در کاهش ابتلا به بیماری‌ها، به بیان نکات تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پرداخت.

نکات تغذیه‌ای در پیشگیری از کروناجلال‌الدین میرزای‌رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نقش محوری تغذیه بر کاهش بیماری‌ها، اظهار کرد: اصول تغذیه سالم می‌تواند تا ۵۵ درصد احتمال ابتلا به بیماری‌ها را در آینده کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران دچار سوء تغذیه هستند، گفت: این موضوع موجب طولانی شدن مدت زمان بستری بیمار، اخلال جدی در درمان و افزایش هزینه‌های مادی و معنوی می‌شود.

رئیس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و نقش تغذیه در پیشگیری از آن اظهار کرد: شاه‌کلید پیشگیری از ابتلا به کرونا، افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد: در هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار می‌گیرد، مواد غذایی لازم یا از ذخایر داخل بدن تأمین می‌شوند که بسیار محدودند یا از طریق مواد خوراکی که تأمین آن‌ها نقش محوری دارد. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و افراد دارای دیابت، بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و نیز کیس‌های تروما، نیازمند مراقبت‌های ویژه تغذیه‌ای هستند.

وی با اشاره به نقش ویتامین‌های E و D و ریز مغذی‌هایی مانند Zn روی و selenium (سلنیوم) در افزایش ایمنی بدن، گفت: چنانچه شرایط رعایت اصول کلی تغذیه سالم فراهم باشد همه این ویتامین‌ها و املاح برای بدن تأمین می‌شود، اما در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیمار‌های مزمن تنفسی و نقص در سیستم ایمنی می‌توانند با مشورت متخصصان تغذیه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان لازم برای تأمین سلامت خود را مصرف کنند.

وی بیان کرد: افراد ضمن دریافت آب و مایعات کافی باید رژیم غذایی متعادل داشته باشند که از هرم غذایی تبعیت می‌کند. افرادی که به دلیل بیماری، تخریب مواد غذایی، سلول‌ها و بافت‌های بدنشان بیش از حد معمول است و به کالری بیشتری نیاز دارند باید با متخصص تغذیه مشاوره کنند.

میرزای‌رزاز تأکید کرد: شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی باید کاملاً رعایت شود و از مصرف غذا‌های نیمه پخته گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ عسلی خودداری شود. ضمن اینکه غذای سرخ‌کردنی نیز کمتر مصرف شود و برای حفظ ارزش مواد غذایی، مدت زمان‌ پخت طولانی نشود.

وی با اشاره به اهمیت سه وعده غذایی صبحانه، نهار و شام و سه میان‌وعده، اظهار کرد: باید به صبحانه کامل شامل عدسی، لوبیا، تخم‌مرغ و.. اهمیت داد و سبزیجات، هویج، کدو حلوایی و حبوبات را بیشتر از حد معمول میل کنید.

رئیس انجمن تغذیه ایران اظهار کرد: زردچوبه، زعفران، دارچین و سیر در غذا مصرف و به همراه غذا پیاز خام یا سالاد و سبزیجات، روغن زیتون، لیموترش یا نارنج میل شود. در میان‌وعده‌ها، میوه و مغزها مانند گردو، بادام، فندق، شکلات تلخ به عنوان منابع آنتی اکسیدان مصرف شود و فست‌فود و غذای رستوران‌های غیرمعتبر نیز استفاده نشود.
انتهای پیام
captcha