بزرگداشت «مالکوم ایکس» در آمریکا + فیلم
کد خبر: 3880582
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

بزرگداشت «مالکوم ایکس» در آمریکا + فیلم

مراسم بزرگداشت پنجاه‌و‌پنجمین سالگرد درگذشت مالکوم ایکس، فعال مسلمان‌شده مدافع حقوق بشر و آمریکایی آفریقایی‌تبار در نیویورک، برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی عربی، این مراسم دیروز، دوم اسفندماه، در پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت مالکوم ایکس در محله «هارلم» (Harlem) نیویورک که این فعال مسلمان در آنجا مبارزه خود را برای عدالت و آزادی آغاز کرد، برگزار شد.

دوستداران مالکوم با شرکت در این مراسم بر سر آرامگاه وی در «فرنکلیف»(Ferncliff) واقع در شمال نیویورک حضور یافتند و شاخه‌های گل روی مقبره گذاشته و آیات قرآن تلاوت کردند.


بیشتر بخوانید:


اسکیا حسین، مسلمان آمریکایی شرکت‌کننده، در مراسم در گفت‌و‌گو با آناتولی اظهار کرد: هر سال برای گرامیداشت درگذشت مالکوم ایکس و حضور بر سر آرامگاه وی از «مریلند» به اینجا می‌آیم.

وی در حالی که نمی‌توانست جلوی گریه‌اش را بگیرد، به تلاوت قرآن بر سر آرامگاه این مبلغ مشهور، که نماد مقابله با نژادپرستی بود، پرداخت.

در همین راستا، مراسم گرامیداشتی در مرکز فرهنگ و آموزش «مالکوم ایکس» در نیویورک، جایی که این مدافع حقوق بشر در 21 فوریه 1965 هنگام سخنرانی در آنجا ترور شد، برگزار شد.

مالکوم ایکس (Malcolm X) زاده 19 می 1925 در «نبراسکا»ی آمریکا و درگذشته 21 فوریه 1965 در نیویورک، فعال سیاه‌پوست، مسلمان حقوق بشر و مدافع حقوق آفریقایی آمریکایی‌ها و نام اصلی وی «مالکوم لیتل» بود.

وی پس از پیوستن به گروه «امة الاسلام» نام مالکوم ایکس را برگزید و طی سفر حج نام حاج «مالک الشباز» را بر خود نهاد. مالکوم ایکس به دلیل مبارزاتش علیه تبعیض نژادی و همچنین زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیبش معروف است.

فیلمی درباره سفر حج مالکوم ایکس

انتهای پیام
captcha