هدف بعدی ارتش سوریه آزادسازی ادلب و اخراج نیروهای آمریکایی است
کد خبر: 3880449
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

هدف بعدی ارتش سوریه آزادسازی ادلب و اخراج نیروهای آمریکایی است

«سيدمحمد شاكر نظام»، تحلیلگر مسائل سیاسی اهل سوریه، گفت: با توجه به اینکه سازمان‌های تروریستی مختلفی چون جبهة‌النصره در ادلب مستقر هستند، اساسی‌ترین هدف آینده ارتش این کشور نبرد ادلب است؛ پایان بخشیدن به نبرد ادلب به‌ معنای واگشایی پرونده شرق فرات و در نتیجه پاکسازی این منطقه از باقیمانده‌­های عناصر داعش و اخراج نیروهای آمریکایی از آن است.

فردا//هدف بعدی ارتش سوریه آزادسازی ادلب و اخراج نیروهای آمریکایی است

به گزارش ایکنا، سوریه که از سال ۲۰۱۱ تا به امروز نبردی پرالتهاب و تحولاتی پرشتاب را پشت سر گذاشته، در روزهای اخیر و در پی ورود نبرد به استان حلب که در کنار استان ادلب به آخرین پناهگاه بقایای تروریست‌ها از جمله جبهة النصره در این کشور تبدیل شده، وارد مرحله‌ای جدید شده است؛ مرحله‌ای که تحولات عمده‌ای را در عرصه داخلی و تحولات بین‌المللی رقم زده و خواهد زد. پایان بخشیدن به نبرد ادلب به معنای واگشایی پرونده شرق فرات و در نتیجه پاکسازی این منطقه از باقیمانده‌­های عناصر داعش و اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی است. درباره اهمیت این روزهای بحرانی و سرنوشت‌ساز در سوریه با «سیدمحمد شاکر نظام»، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی اهل سوریه، به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ نظر شما در مورد تحولات اخیر سوریه به‌ ویژه اعلام آزادسازی مناطق و روستاهای حلب چیست؟

پیروزی‌ها و آزادسازی‌های اخیر ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت در حلب نتیجه کوشش‌­های درازمدت و تلاش‌های بی‌وقفه‌ بوده است. مقاومت و استراتژی‌های نظامی‌ ارتش سوریه و رزمندگان در حلب بی­‌نظیر بوده، به‌ گونه‌ای که می‌توان گفت جبهه سوریه مکتبی موفق در  جنگ‌های میدانی از خود بروز داده است. پیش‌روی میدانی و قدرت فوق‌­العاده برای مقابله با گروهک‌­های تروریستی مانند جبهة النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی که از حمایت کشور ترکیه بهره می­‌بردند، نتیجه این تاکتیک‌­ها و برنامه­‌ریزی‌های دقیق بوده است.

شهر حلب نقطه‌ای کاملاً استراتژیک و دارای اهمیت اقتصادی و سیاسی است. عملیات آزادسازی حلب بدون شک پیامدهای اقتصادی و سیاسی حیاتی برای کشور به ارمغان آورده که از ناحیه میدانی نیز با توجه به مساعی پیوسته در شهر ادلب نیز اهمیت‌­های فراوانی دارد.

شهر حلب نقطه‌ای کاملاً استراتژیک و دارای اهمیت اقتصادی و سیاسی است. عملیات آزادسازی حلب بدون شک پیامدهای اقتصادی و سیاسی حیاتی برای کشور به ارمغان آورده که از ناحیه میدانی نیز با توجه به مساعی پیوسته در شهر ادلب نیز اهمیت‌­های فراوانی دارد

در عملیات اخیر حلب، ترکیه از لحاظ سیاسی خسارت‌های بزرگی متحمل شده است و آنکارا سعی می­‌کند با کمترین زیان از این تنگنایی که برای خود خلق کرده است صحنه نبرد را ترک کند. اضمحلال و متلاشی شدن سازمان‌های تروریستی تحت حمایت ترکیه نتیجه عملکرد اخیر ارتش سوریه و هم‌پیماناش بوده و به نظر می‌رسد ترکیه در حال حاضر راهبرد مشخصی ندارد که این امر تا حد زیادی به توانمندی و عزم جزم ارتش سوریه برای آزادی و پاکسازی ادلب و حلب برمی‌گردد. تلاش اخیر مقامات و دیپلمات­‌ها برای نشست سه­‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه نیز در همین راستا بوده و بدون شک به اخراج ترکیه از سوریه منجر خواهد شد.

ايكنا ـ تأثیر پیشرفت­‌های ارتش سوریه بر محور مقاومت را چگونه توصیف می‌کنید؟

موفقیت‌های ارتش سوریه با همکاری پیوسته جبهه مقاومت محقق شد. بدون شک برگشت ثبات و امنیت در شهر استراتژیک حلب و همچنین افتتاح دوباره فرودگاه بین­‌المللی این شهر، پیروزی‌های چشمگیر و پیامدهای مثبت در سطح منطقه‌­ای و بین­‌المللی برای جبهه مقاومت رقم خواهد زد.

این پیشروی‌ها عزت و اقتدار بیشتر جبهه مقاومت در مقابل تجاوزگری‌های دشمنان را در پی خواهد داشت و رزمندگان مقاومت در تمامی گفت‌وگوها و اقدامات سیاسی آینده سرافرازتر از گذشته ایفای نقش خواهند کرد.

فردا//هدف بعدی ارتش سوریه آزادسازی ادلب و اخراج نیروهای آمریکایی است

ایکنا ـ درباره دست‌های پنهان جنگ سوریه بگویید؟ به نظر شما بحران سوریه از کجا نشئت می‌گیرد؟

مسبب اصلی این ناآرامی­‌ها نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه کاملاً واضح و مشخص است. رژیم خبیث و غاصب صهیونیستی باعث این جنگ­‌ها در منطقه خاورمیانه شده و امروزه صهیونیست­‌ها می­‌دانند که جبهه مقاومت بزرگترین تهدید برای وجود آنها در سرزمین فلسطین و بزرگترین تهدید برای پروژه­‌ استعماری آنها موسوم به معامله قرن است. 

جبهه مقاومت برخلاف برخی مقامات کشورهای مرتجع عربی که بی­‌شرمانه کوشش می­‌کنند با رژیم صهیونیستی روابط عادی و دوستانه داشته باشند باعث هراس اسرائیل است که شب و روز بدون وقفه سعی بر ضربه زدن به جبهه مقاومت دارد.

رژیم صهیونیستی بعد از شکست نظامی در مقابل اقتدار جبهه مقاومت در فلسطین و لبنان با تلاش به گسترش عادی­‌سازی روابط، به همکاری با برخی رژیم‌های خودکامه عربی روی آورده و در عین حال با حمایت سازمان‌های تروریستی در منطقه ناآرامی خلق می‌كند. جبهه مقاومت با وجود این همه مانع‌تراشی، مقتدرانه هدف خود را دنبال کرده و رژیم صهیونیستی و حامی همیشگی او یعنی آمریکا محور مقاومت را دشمن اول خود می­‌دانند. سازمان‌های تروریستی، آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل تمام اقدامات تروریستی در منطقه هستند.

رژیم غاصب صهیونیستی باعث این جنگ­‌ها در منطقه خاورمیانه بوده و امروزه صهیونیست­‌ها می­‌دانند که جبهه مقاومت بزرگترین تهدید برای پروژه­‌ استعماری آنها موسوم به معامله قرن است

ایکنا ـ ماهیت تنش‌ها در روابط بین کشورهای ضامن آتش‌­بس در سوریه بعد از تحولات اخیر در حلب چیست؟

ارتش سوریه با موفقیتی که به ثمر رساند به سازمان‌های تروریستی و همچنین رژیم صهیونیستی ضربه بزرگی زد. در حقیقت آزادسازی حلب باعث برگزاری نشست­ اخیر کشورهای ضامن آتش‌بس (ترکیه، روسیه و ایران) شده است. تركیه و رژیم صهیونیستی در سوریه شکست خوردند و طبیعتاً به همین دلیل هر یک در راستای بهره­‌گیری سیاسی به نفع خود به شدت ملتهب بوده و به تکاپو افتاده‌اند. 

ایکنا ـ به نظر شما اساسی‌ترین هدف پس از این موفقیت‌­ها برای ارتش سوریه چیست؟

همانطور که بشار اسد تأکید کرد و بررسی­‌های استراتیژيک نمایانگر هستند آزادسازی حلب و حومه­‌های آن تغییری شگرف ایجاد خواهد کرد و به مثابه گذرگاه ارتش سوریه به سوی آزادسازی و موفقیت در نبرد شهر ادلب است.

با توجه به اینکه سازمان‌های تروریستی مختلفی چون جبهة‌النصره در ادلب مستقر هستند، اساسی‌ترین هدف آینده ارتش این کشور نبرد ادلب است. پایان بخشیدن به نبرد ادلب به‌ معنای واگشایی پرونده شرق فرات و در نتیجه پاکسازی این منطقه از باقیمانده‌­های عناصر داعش و اخراج نیروهای آمریکایی از آن است.

ارتش سوریه با شایستگی­‌هایی که دارد تمامی اراضی این کشور را آزاد خواهد کرد و در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار خواهد شد. صحبت از پیروزی در حلب بدون قدردانی از شهدایی که خونشان در راه پیروزی نثار شد امکان‌پذیر نیست، خصوصاً شهید سردار قاسم سلیمانی که قهرمانانه در نبردهای سوریه به‌ ویژه در حلب حضور داشت و مردم سوریه نام این قهرمان را هرگز فراموش نخواهند کرد.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha