اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان دوسالانه شد
کد خبر: 3879759
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲

اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان دوسالانه شد

«دوسالانه شدن مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه، نسبت به روزهای قبل کم‌کارتر بوده‌‌اند. در ادامه اخبار منتشر شده در این صفحات را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز کم‌کار بوده و تا ساعت 16 فقط چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان دو سالانه شد» آمده است: مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان که سه سال اخیر در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان برگزار می‌شد، از این پس، هر دو سال یکبار برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود که باتوجه به برگزاری آن در سال ۱۳۹۸، سال ۱۳۹۹ برگزار نخواهد شد و سال ۱۴۰۰ این رقابت‌ها در کنار مسابقات بزرگسالان برگزار خواهد شد. مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سال آینده به میزبانی حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

این رقابت‌ها همه‌ساله در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، طلاب و روشندلان برگزار می‌شد و مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شد که مسابقات روشندلان هم از این پس مانند مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان هردو سال یک‌بار برگزار خواهد شد. مسابقات بین‌المللی روشندلان از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است که سال ۱۳۹۶ برای اولین‌بار در سطح جهان اسلام برگزار شد. همچنین امسال هم برای اولین‌بار رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان افزوده شد.

سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «دومین چایخانه دائمی حرم امام رضا(ع) افتتاح شد+فیلم»، «بی‌توجهی به شریعت در «تصوف» مردم قزاق/ تاریخ صوفی‌گری در دیار کوچ‌نشین‌ها» و «ترتیل صفحه ۳۰۴ قرآن باصدای منشاوی+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری تسنیم نیز چهار خبر با عناوین «روایت مهدی فقیه از نقش روحانی "خروج"/ مسائل قرآنی از فیلم‌ها و سریال‌ها حذف شده است»، «برای پایداری عزت ملی در انتخابات شرکت می‌کنیم»، «درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوان‌مان دین‌گریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد»، و «چرا حضور در انتخابات وظیفه شرعی است؟» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، دو خبر با عنوان «نسل جوان را در برنامه‌ریزی‌های مساجد نادیده نگیریم» و «مفاهیم دینی را با زبان هنر و داستان منتقل کنیم» منتشر کرده است.

میزان

«حکم پرداخت هزینه مسابقه توسط بازنده» عنوان تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تا این ساعت هیچ خبری منتشر نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز امروز فقط دو خبر با عناوین «ترجمه حدیث نصب شده در حسینیه امام خمینی(ره) در دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب» و «کدام عمل فضیلت ۹ هزار سال عبادت خداوند را دارد؟» منتشر کرده است.

ایبنا

«دو کتاب جدید در حوزه مهدویت به پیشخان آمد» تنها خبر منتشر شده در صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «ظرفیت‌های عظیم کانون‌های مساجد می‌تواند قالب‌های هنری را از محتوای قرآنی غنی‌ سازد» آمده است: حجت‌الاسلام «حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رابطه با مرحله نهایی داوری این رویداد ملی در بخش قرآن و عترت اظهار کرد: خوشحالیم ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پس از تصویب اساسنامه جدید با رونقی فراوان و متنوع توانسته جایگاه خود را در سطح مساجد باز کند. دوره جدید فعالیت‌های کانونها با یک سازماندهی نوین و امیدآفرین شکل گرفته و مساجد علاوه بر این که دارای کانون های فرهنگی هنریِ بالنده، پرکار و باکیفیت شده‌اند، یک نظام جدید نیز بر فعالیت‌های آنها حاکم شده است. این نظم جدید که بر اساس سامانه فهما کلیه فعالیت‌های کانون‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، توانسته است نظام نوینی را رقم بزند و در قالب رقابتی سالم حرف‌های نو و تازه‌ای از کانونهای مساجد را به جامعه انتقال دهد. ظرفیت عظیم مسجد به عنوان «دارالعلم، دارالفکر و دارالذکر» که سه رسالت اصلی و کارکرد مهم مسجد است، می‌تواند هم در حوزه فهم قرآن، هم در حوزه علم‌آموزی قرآن و هم در عرصه ذکر و یاد قرآن کریم به عنوان سه محور اساسی فعالیت‌ در کانون‌ها مطرح باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: حُسن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از قدیم این بوده است که جهت‌گیری های هنری در امور قرآنی و عترت را به شکل پررنگ و جدی دنبال می‌کند. یکی از مسائل حساس و مهم ما نیز همین موضوع است که باید در کنار فعالیت‌های محتوایی قرآنی چه در حوزه لفظی (شامل: روخوانی روانخوانی، زیباخوانی و حفظ) و چه در حوزه معنایی (شامل: ترجمه، مفاهیم، معارف و تفسیر) باید به ابعاد هنری قرآن توجه کنیم. چرا که قرآن با معارف خود در عقل‌ها و با هنر خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند. این داور بخش قرآن و عترت‌ رویداد ملی فهما خاطرنشان کرد: البته کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ابعاد هنری کار را با تنوعاتی که در رشته‌های هنری وجود دارد در دستور کار خود قرار داده‌اند. به نظر می رسد به زودی می‌توانیم بالغ بر ۶۰ رشته هنری مرتبط با قرآن و عترت را در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شاهد باشیم. ظرفیت‌های عظیم موجود در محیط‌های روستایی، شهرستان‌ها، فضاهای استانی و سطح ملی می‌تواند قالب‌های هنری را از محتوای قرآنی غنی‌ ساخته و بالندگی جدیدی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «سازمان تبلیغات باید به پناهگاه مردم تبدیل شود»، «حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات، موجب خوشحالی دشمن و افزایش فشار و تحریم‌ها می‌شود» و «ارکان مسئولیت‌پذیری از دیدگاه اسلام» هستند.

انتهای پیام
captcha