مشارکت در انتخابات مصداق امر به معروف است
کد خبر: 3879700
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر:

مشارکت در انتخابات مصداق امر به معروف است

عبدالله فاتحی مشارکت در انتخابات را مصداق «امر به معروف و نهی از منکر» دانست و گفت: مردم باید از تاریخ‌ درس بیاموزند و بهترین‌ها و اصلح‌ترین‌ها را انتخاب کنند تا با این عمل عقلانی و صحیح، کشورشان را از نفوذ مفسدان فرصت‌طلب و بیگانگان حفظ کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بر مسلمانان و مردم جامعه واجب است که برای تعیین سرنوشت اجتماعی خود، مشارکت سیاسی داشته باشند و در اموری چون انتخابات برای برگزیدن افراد صالح، باتقوا و کاردان برای اداره امور جامعه بی‌تفاوت نباشند؛ چراکه بی‌تفاوتی در این امور مهم به حاکمیت اشرار و رواج ظلم و فساد خواهد انجامید. همچنین مشورت‌دهی عادلانه بر محور حق به حاکمان اسلامی می‌تواند از ابعاد مشارکت سیاسی در عرصه‌های اجتماعی باشد. لذا، در این رابطه عبدالله فاتحی، استاد دانشگاه و مفسر قرآن درباره اهمیت مشارکت سیاسی، عدالت‌محوری، ولایت فقیه، حفظ آرمان‌های انقلاب، اهمیت پویایی جوانان، سبک زندگی اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، عزت و اقتدار ملی، اخلاق و معنویت با خبرنگار ایکنا به گفت‌و‌گو پرداخته است که متن آن در ذیل از نظر می‌گذرد.
 
عبدالله فاتحی در این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی، اظهار کرد: امروزه در جهان، مشروعیت یک نظام به حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات و دیگر صحنه‌های حماسی است، یعنی کشورها به میزان مشارکت مردم آن کشور نگاه می‌کنند و نیز نگاه سیاست‌مداران و اندیشمندان تحلیل‌گر دنیا به میزان پشتیبانی مردم از نظام و حاکمیت است.

تبیین میزان مشارکت در حماسه‌های سیاسی

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر افزود: تأثیرگذاری ملی و بین‌المللی میزان مشارکت مردم هر کشور در حماسه‌های سیاسی و اجتماعی باید برای مردم آن کشور تبیین شود که این حضور حداکثری چقدر توانسته دشمن را مأیوس کند و رأی‌های مردم و مشارکت حداکثری به دشمنان اجازه نداده است که حکومت را از پای درآورند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) در خطبه 176 نهج‌البلاغه می‌فرماید «خدای سبحان، حقوق بندگان را بر حقوق خویش مقدم کرده است و رعایت حقوق مردم به ادای حقوق خدا خواهد انجامید»، تصریح کرد: هر فرد مسلمان باید در برابر قانون اسلامی خاضع باشد، هر چند اجرای آن به ظاهر، به زیان او باشد که البته در واقع و با نگاه عمومی به جامعه، به سود او و همگان است. لذا، از جهتی دیگر، هر کس در اجرای قانون الهی واسطه‌گری کند تا مانع اجرای آن بشود، خدای بزرگ او را در قیامت عذاب می‌کند.
 
وی نقش بالنده جوانان در انتخابات و مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را مؤثر خواند و گفت: جوانان نقش زیادی در انتخابات می‌توانند داشته باشند و با شور و عشقی که در وجود جوانان و به‌ویژه رأی اولی‌ها برای رقم زدن آینده سرنوشت‌شان است بیشتر از دیگر افراد جامعه است.
 
فاتحی اضافه کرد: جوانان در زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب افراد اصلح، باید عقلانی فکر کنند و الهی بیندیشند و فریب تبلیغات رنگین کمانی برخی از کاندیدها و هیاهوهای بیگانگان و رسانه‌های برون‌مرزی را نخورند و احساسی و عاطفی به جریان انتخابات نگاه نکنند و سعی کنند افرادی پاکدست، ولایت‌مدار، انقلابی و حافظ منافع نظام و اسلام که در انگیزه و عقیده به مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستند را انتخاب کنند.

تقویت روحیه جهادگری و انقلابی

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر گفت: جوانان ما باید فکرشان جهانی و مبتنی بر آموزه‌های تربیتی و اسلامی باشد و روحیه جهادگری و انقلاب‌گری را در وجودشان تقویت کنند. جوانان باید در تمامی برنامه‌های زندگی خود، هدف بلند داشته باشند و اگر جوانان با سعی و تلاش این کار را کنند و سبک زندگی سالم را برگزینند، پیروز می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه مصداق دیگر مشارکت مردمی را می‌توان در اصل مسلم اسلامی «امر به معروف و نهی از منکر» دانست، گفت: همکاری با ظالمانی که از امامان باطل پیروی می‌کنند، برای مسلمانان روا نیست. بهتر این است که هر فرد مسلمان، ضد ستم قیام کند و این مهم از مهم‌ترین آموزه‌های دینی شمرده می‌شود و قیام سالار شهیدان تاریخ بشر، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در برابر ستم امویان ناپاک، از نمونه‌های بارز آن است. لذا، مردم جامعه باید از تاریخ‌ها، تحلیل و عبرت‌ها درس بیاموزند و بهترین‌ها و اصلح‌ترین‌ها را انتخاب و سالم‌ترین‌ها را برگزینند، تا این عمل عقلانی و صحیح، کشورشان را از نفوذ مفسدین فرصت‌طلب و بیگانگان حفظ کنند.
 
فاتحی به تفاوت نحوه برگزاری انتخابات در دوران رژیم پهلوی و انقلاب قرآنی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در دوران رژیم ستمشاهی که انگلیسی‌ها و آمریکایی اریکه حکومت دربار پهلوی پدر و پسر را به دست گرفته بودند، انتخابات اهمیتی نداشت، یعنی مردم به‌صورت مستقیم، نقشی در تعیین سرنوشت خودشان و انتخاب نماینده خود نداشتند؛ بلکه رژیم پهلوی به خوانین و رؤسای قبیله‌ها و طوایف روستایی و شهری ابلاغ می‌کرد که شناسنامه‌های مردم را جمع کنید و به بخش مرکزی شهرستان‌ها بفرستید تا آن‌طور که حاکمان رژیم پهلوی می‌خواهند، انتخابات رقم بخورد و عملا رفتار دیکتاتوری و غیر اخلاقی در آرای مردم و انتخابات داشتند.

تظاهر رژیم پهلوی به مردمداری

وی با بیان اینکه رژیم پهلوی تظاهر به مردم‌داری می‌کردند ولی در عمل به سبک دیکتاتوری رفتار می‌کردند، یادآور شد: در رفراندوم ششم بهمن که به‌منظور برنامه‌های اصلاحات شاه پهلوی برگزار شد، در آن زمان فقط روحانی مبارز، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمحمدحسن نبوی(ره)، دبیر دبیرستان داریوش در بوشهر فقط رأی مخالف به برنامه‌های شاه پهلوی داد و بقیه مردم استان رأی موافق دادند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از به شهادت رسیدن شهید حیدری، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن نبوی به‌عنوان چهره شجاع، مردمی و انقلابی بود که در سه دوره به‌عنوان نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و هنوز لذت شیرین خدماتش در خاطر مردم استان بوشهر باقی است.
 
فاتحی به تشریح جریان فعالیت‌های دوران دانشجویی خود و همسنگرانش علیه رژیم پهلوی و 10 سال زندانی شدنش برای مخالفت با شاه و طرفداری از امام(ره) و روحانیت پرداخت و گفت: فقید سعید عالم مجاهد و روحانی مبارز شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ ابوتراب عاشوری(ره) یکی دیگر از شخصیت‌های مردمی، ولایی و انقلابی بود که سال‌ها در حوزه‌های علمیه شهر نجف اشرف مشغول به تحصیل و تدریس بود و از سال 1342 به فرمان امام خمینی(ره) و بر اساس احساس تکلیف و دفاع از حقوق مردم استان بوشهر و مبارزه با حکومت طاغوتی پهلوی به دیار خود بازگشت و با اسلحه کتاب و قرآن فعالیت‌های خود را در مکتب فاطمیه محله سنگی منطقه 1 شهر بوشهر آغاز کرد. شهید عاشوری در آن دوران به‌عنوان رهبر انقلابی مبارزات ضد رژیم پهلوی در این استان محروم جنوبی بود. ما نیز از اخلاق، علم و معرفت شهید عاشوری بهره می‌گرفتیم.
 
این چهره مبارز انقلابی درباره حکومت پهلوی افزود: شهید عاشوری از امام خمینی(ره) پیروی می‌کرد و همچنین روحانیون، جوانان، انقلابیون و علمای تبعیدی که توسط رژیم ستمشاهی به استان بوشهر تبعید شده بودند را مورد حمایت قرار می‌داد و منزل شهید - مکتب فاطمیه – به‌ عنوان مرکز اصلی فعالیت‌های معنوی و فرهنگی نیروهای مبارز علیه حکومت پهلوی بود. در ماه محرم همان سال‌ها، عوامل رژیم پهلوی، شهید عاشوری، این مجتهد اسلامی را در منزل به شهادت رساندند.

تقوا از شاخصه‌های جامعه دینی است

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه تقوا یکی از شاخصه‌ها و محورهای جامعه دینی است، گفت: آدم باید مسیر عزت‌مندی در زندگی را طی کند و هر کس که از سبک زندگی قرآنی و معارف اصولی اسلام و اسلامی بودن دوری کند، در مسیر ذلت، گرفتار و اسیر شیطان خواهد شد.
 
وی افزود: معنویت و اخلاق می‌تواند در تمامی محیط زندگی، مؤثر باشد و انسان نباید نگاه صرف به مادیات داشته باشد. امروزه بیشتر نیاز به معنویت است و اگر معنویت در جامعه نباشد، جامعه با انحطاط و شکست مواجه خواهد شد. اصولا انسان با رعایت مبانی اخلاقی و معنوی در همین دنیا می‌تواند برای خود بهشتی درست کند و به این جهت است که اخلاق و معنویت، موجب سازندگی در زندگی شخصی و اجتماعی می‌شود.
 
استاد اندیشه اسلامی و معارف قرآنی با تأکید بر اینکه رازداری و کتمان اسرار و پوشاندن عیوب برادران دینی، آثار مثبت دنیوی و اخروی دارد، بیان کرد: حفظ آبرو و اسرار مسلمانان از مسائل مهم اجتماعی و از عوامل اثرگذار بر وحدت جامعه اسلامی است. همان‌طور که در این رابطه، آیه دوازدهم سوره مبارکه حجرات در قرآن کریم، انسان‌ها را از تجسس در امور دیگران نهی کرده است.
حامد فکوری
انتهای پیام
captcha