فرقه‌سازی‌‌های دینی به منظور فرار از وظایف الهی بوده است
کد خبر: 3879528
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی:

فرقه‌سازی‌‌های دینی به منظور فرار از وظایف الهی بوده است

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: بخش زیادی از فرقه‌ها در جهان اسلام به جهت فرار از بار وظیفه الهی شکل گرفته که قرآن کریم نسبت به آن آیاتی را بیان می‌کند.

به گزارش ایکنا، قاسم جوادی در نشست علمی «فرقه‌گرایی در تاریخ اسلام» که به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل بیت(ع) برگزار شد، اظهار کرد: بحث‌هایی همچون بررسی فرقه‌گرایی، نیازمند جلسات متعدد و توجه به مقوله‌های پیرامونی است. قرآن کریم آیات متعددی را درباره نهی فرقه‌گرایی به جامعه بشری عرضه می‌کند، اما متأسفانه، فرقه‌گرایی آن چنان گسترش یافته که تنها لفظ مبانی و معارف به صورت مشترک باقی مانده است.

استاد جامعةالمصطفی با بیان اینکه آیات الهی، وحدت را نعمتی الهی دانسته و بر پاسداری از این موهبت الهی تأکید دارد، افزود: در اندیشه نخبگان جهان اسلام، مهم‌ترین مسئله نظری قرآن، توحید و مهم‌ترین مسئله عملی آن، وحدت است، لذا اگر کیان اسلام بر محور توحید و وحدت استوار است، نماز به دنبال حفظ این دو اصل مهم بوده که می‌توان آن را از منظر های متفاوتی بررسی کرد.

جوادی با بیان اینکه قرآن کریم فرقه‌گرایی را شدیداً نفی می‌کند، ادامه داد: فرقه‌های مختلفی در تاریخ اسلام به وجود آمده‌اند که بی‌ربط به اسلام بوده و ساخته‌های دور از اسلام به دعاوی درون دینی تبدیل شده است، برای جلوگیری از این انحرافات، بحث قرآنی در کنار بیانات اهل‌بیت(ع) و اقوالی که اصحاب درباره ایشان ذکر کرده‌اند، از اصول فهم مبانی دینی است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. اگر توجه به فرقه‌گرایی و نفس فرقه‌گرایی را مورد توجه قرار دهیم، زندگی امام معصوم (ع) می‌تواند تحلیلی دقیق و فراتر از تحلیل‌های رایج را درباره فرقه گرایی ارائه کند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی به دایره تأثیرگذاری فرقه‌گرایی و ابعاد مفسده‌انگیز آن بر جهان اسلام اشاره کرد و افزود: در آیات الهی کمتر به مواردی برمی‌خوریم که در یک آیه، ضمن تشریح مبانی بحث، مقوله‌های امر و نهی آن را توأمان مورد توجه قرار دهد، از این موارد می‌توان به آیه؛ «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لا تفرقوا» اشاره کرد.

جوادی با تأکید بر اینکه قرآن کریم خطاب‌های شدیدی بر ضد فرقه‌گرایی دارد و عذاب الهی شدیدی برای منادیان فرقه‌گرایی عنوان کرده است، ابراز کرد: فرقه‌گرا همواره دنبال هوای نفس حرکت می‌کند و ضمن ادعای مسلمانی، شدیداً به دنبال ایجاد تفرقه و در نتیجه، تضعیف اسلام است.

انتهای پیام
captcha