مشکلی در حیطه نظری نداریم / وقت عمل است
کد خبر: 3879492
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

مشکلی در حیطه نظری نداریم / وقت عمل است

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه ما مشکل فکری و نظری نداریم که برخی تصور می‌کنند می‌توان مسایل را با بحث کردن حل کنیم، تصریح کرد: الان بعد از 40 سال زمان بحث و مناظره و گفت‌و‌گو نیست، بلکه وقت کار و عمل است.

ارسالی// ظلم به دیگران زرنگی نیست / دزدی و اختلاس برخی کارگزاران، ربطی به حکومت اسلامی نداردبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 28 بهمن‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف، به آیات 74 تا 76 این سوره «إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ؛ لَا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَهُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ؛ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ» اشاره کرد و گفت: در آیه 74، خداوند فرمود که مجرمین در عذاب جهنم، ابدی و خالد هستند و هیچ تخفیفی هم در عذاب آنان صورت نمی‌گیرد و از آن کم نمی‌شود و از نجات از این عذاب نومید خواهند شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: ظاهر آیات نشان می‌دهد که عذاب جهنم، ابدی است؛ «لَا يُفَتَّرُ» نشان می‌دهد کاهشی در میزان عذاب نیست و کفار هم از نجات از این عذاب ناامید می‌شوند؛ خداوند در ادامه فرموده ما به این‌ها ظلم نکردیم، بلکه این‌ها خودشان به خودشان ظلم کرده‌اند، زیرا ظالم به اولین کسی که ظلم می‌کند به خود او است، گرچه او تصور می‌کند که به دیگران ظلم کرده است. چون او در حق دیگران ظلم محدود به دنیا کرده ولی نتیجه این ظلم برای خودش ابدی است.

رئیس موسسه رواق حکمت افزود: چنین افرادی فکر می‌کنئد که زرنگ هستند، لذا وقتی به این‌ها گفته می‌شود ظلم به دیگران نکنید و چرا حق دیگران را می‌خورید، می‌گویند «می‌توانیم» یا وقتی گفته می‌شود ظلم ماندنی نیست، می‌گویند «تا حالا که مشکلی پیش نیامده» و استدلالات نادرستی از این دست بر زبان می‌آورند.

ظلم، زرنگی نیست

استاد سطح خارج و عالی حوزه علمیه اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند همان کاری را که قاجاریه و پهلوی کردند و ساقط شدند، ما هم می‌توانیم انجام بدهیم و ساقط هم نشویم؛ تصور می‌کنند خداوند با ما رابطه فامیلی و تعهد خاصی به ما دارد و با بقیه فرق داریم؛ البته مادامی که براساس ضوابط و براساس اسلام و نه به نام اسلام عمل شود خدا هم کمک می‌کند.

برخی فکر می‌کنند همان کاری را که قاجاریه و پهلوی کردند و ساقط شدند، ما هم می‌توانیم انجام بدهیم و ساقط هم نشویم؛ تصور می‌کنند خداوند با ما رابطه فامیلی و تعهد خاصی به ما دارد و با بقیه فرق داریم

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: مصیبت این است که می‌گویند: این چه حکومت اسلامی است که در آن دزدی و اختلاس و بی‌قانونی و بیت‌المال‌خواری و ... در آن زیاد است، ولی جواب ما این است که آیا اسلام گفته دزدی و اختلاس جایز یا واجب است؟ آیا اسلام گفته است که دست‌درازی به بیت‌المال مسلمین جایز و یا واجب است؟ آیا اسلام گفته نسبت به حقوق مردم بی‌توجه باشیم یا دروغ واجب است؟.

وی افزود: بارها عرض کرده‌ام که کجا به اسلام عمل شده و ما ضرر کردیم؛ هرجایی ما به اسلام عمل کردیم، سرنوشت خوبی در انتظارمان بوده است؛ البته برخی به نام اسلام کارها و اهداف خود را دنبال می‌کنند، در حالی که ضوابط اسلامی روشن است.

وی با بیان اینکه عدل، برپاداشتن قسط بر مبنای میزان و کتاب است، اظهار کرد: اینکه در اقتصاد، سیاست، مسایل فرهنگی و ... چه می‌خواهیم انجام دهیم، معیار دارد و خیلی از معیارها را هم بلد هستیم و می‌دانیم؛ آیا نمی‌دانیم دروغ حرام است؟ آیا حتما باید مجتهد جامع الشرایطی برای ما استدلال بیاورد که دروغ حرام است؟ آیا فهم این مسئله به اجتهاد نیاز دارد؟.

در مسائل نظری مشکل نداریم/ وقت کار است

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه ما مشکل فکری و نظری نداریم که برخی تصور می‌کنند می‌توان مسایل را با بحث کردن حل کنیم، تصریح کرد: قبل از انقلاب با مارکسیست‌ها بحث می‌کردیم، چون آن دوره نیاز بود، ولی الان بعد از 40 سال زمان بحث و مناظره و گفت‌و‌گو نیست، بلکه وقت کار و عمل است؛ همه چیز بین و روشن است و چیزی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد؛ مگر اینکه کسی خودش را به خواب بزند و نخواهد که بفهمد.

استاد حوزه علمیه افزود: مشکل ما مشکل عملی است و مطالب روشن است، ولی در مقام عمل باید به آن پایبند باشیم.

انتهای پیام
captcha