اعلام جزئیات جدید طرح ترافیک/ تهران میزبان کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک
کد خبر: 3879252
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک خبر داد؛

اعلام جزئیات جدید طرح ترافیک/ تهران میزبان کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ضمن اعلام برگزاری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، از جزئیات طرح ترافیک جدید خبر داد و گفت: بنا بر تصمیم شورای ترافیک برای ورود به محدوده دوم طرح ترافیک سقف تعیین می‌شود و در صورتی که ظرفیت تکمیل شود، امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که عصر امروز یک‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه با محوریت هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در محل ساختمان مرکزی این معاونت برگزار شد، گفت: امروزه معضل ترافیک و آلودگی هوا به عنوان یکی از دغدغه‌های شهروندان و مدیریت شهری در کلان‌شهر‌های دنیا مطرح است. راه‌های برون‌رفت از این معضل و اثرات سوء آن، باید براساس روش‌های علمی در کنار تجربه و تخصص باشد. بدون تردید، تراکم ترافیک و پیامد‌های آن، از مهم‌ترین معضلات شهرنشینی در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته یا در حال توسعه محسوب شده،ی به طوری که بخش عظیمی از وقت شهروندان کلانشهر‌ها صرف تردد روزانه می‌شود. به همین منظور، برگزاری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک گام موثری در جهت کاهش استیلای خودرو‌ها بر فضای شهری و تبدیل شهر‌ها به مکانی مناسب برای زندگی انسان‌ها خواهد بود.

سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک، مهمترین رویداد علمی کشور در حوزه مهندسی حمل و نقل و ترافیک است که طی ۲۴ سال گذشته ۱۷ دوره آن با حضور اساتید و اندیشمندان خارجی و داخلی با موفقیت برگزار شده است بر این باورم که همپای اقدامات اجرایی در جهت مدیریت و تسهیل عبور و مرور شهروندان، برگزاری هجدهمین دوره این کنفرانس می‌تواند گامی موثر در شناخت بهتر مسائل و رفع معضلات ناشی از آن باشد که بدون شک این موضوع با هم‌اندیشی و انتقال دانش متخصصین دانشگاهی و مدیران اجرایی قابل انجام خواهد بود.

حجت افزود: کنفرانس مهندسی ترافیک به عنوان یکی از همایش‌های معتبر از غنای علمی بسیار بالایی برخوردار است و با استقبال و حضور گسترده متخصصان داخلی و خارجی روبه روست، چنانچه در سال جاری قریب به هفتصد مقاله از سوی پژوهشگران ایرانی به این کنفرانس ارائه شده، ضمن این‌که از ۱۵ کشور دنیا نیز مقالاتی را دریافت کرده‌ایم.

وی، بهره‌گیری از توانمندی‌های متخصصان و اندیشمندان داخلی و بین‌المللی صنعت حمل و نقل، زمینه‎سازی جهت تبادل نظر و تعامل فعالان عرصه حمل و نقل با بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس عنوان کرد، ادامه داد: ایجاد شرایط مناسب برای ارائه ایده‌های نوین و مدیریت دانش ترافیک، فراهم کردن امکان بروز خلاقیت‌ها و نگرش‌های دانش‌پژوهان و هدفمند کردن آن با استفاده از تجربیات اساتید و صاحب‌نظران و فرصت‌سازی برای بروزرسانی و افزایش دانش کارشناسان حمل و نقل از دیگر اهداف این همایش است.

سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۸ از سوی سازمان حمل و نقل ترافیک و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می‎شود؛ تصریح کرد: با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می‎شود، تمامی مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد؛ لذا تلاش کردیم تأثیر این نمایشگاه برای کل کشور باشد و صرفاً شهر تهران در آن دیده نشود.

حجت در ادامه به مهمترین محور‌های این کنفرانس پرداخت و گفت: از جمله مهمترین محور‌های این کنفرانس شامل حمل‌ونقل همگانی، برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل و شهرسازی، ایمنی ترافیک، حمل و نقل هوشمند، حمل‌ونقل پاک و توسعه پایدار، اقتصاد حمل‌و‌نقل، مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل و ترافیک، مهندسی ترافیک، آینده پژوهی سیستم‌های حمل‌ونقل و... است. در کنار این کنفرانس نیز، نمایشگاه بزرگی برگزار می‌شود که این نمایشگاه از ۶ تا ۹ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. افتتاحیه این کنفرانس در سالن میلاد و ورکشاپ و نمایشگاه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی در ادامه به مقالات دریافتی این کنفرانس هم اشاره کرد و گفت: از میان تعداد زیادی از مقالات ارسال شده در این کنفرانس، ۵۱۷ مقاله برای داوری انتخاب و ۱۳۷ مورد برای سخنرانی و ۱۴۶ مقاله نیز برای ارائه پوستر برگزیده شدند. مخاطبان ما در این کنفرانس و نمایشگاه شهرداران، فرمانداران، معاونان حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها، محققین و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و در این کنفرانس ۱۴ کارگاه به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که در این کنفرانس استارتاپ‌ویکندی با عنوان «حمل و نقلی شو» برگزار می‌شود، گفت: این رویداد نیز تاریخ‌های ششم تا هشتم اسفند ماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

حجت در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا بهتر نبود هزینه برگزاری این کنفرانس صرف حمل و نقل عمومی برای تهران می‎شد؟ گفت: از نظر علمی هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که به آخر خط رسیده‌ایم و نباید تحقیق و پژوهش کنیم؛ لذا هرمقدار هم که در این خصوص مطالعه و پژوهش انجام دهیم باز هم باید این مطالعات ادامه داشته باشد. البته اعتباری که امسال از شهرداری تهران برای این کنفرانس دریافت کرده‎ایم، معادل یک پنجم خرید یک دستگاه اتوبوس است و نهایتاً می‌توان با آن ۵ تاکسی خرید.

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص ترافیک‌زا بودن حلقه دوم طرح ترافیک، گفت: رایگان بودن ۲۰ روزه ورود به محدوده حلقه دوم یکی از مهمترین علت ناکارآمدی حلقه دوم طرح ترافیک است. از سوی دیگر همین موضوع باعث شده تا درآمد‌های ناشی از ورود به محدوده طرح ترافیک نیز کاهش پیدا کند. در گذشته برای ورود به حلقه دوم افراد طرح را به طور کامل خریداری می‌کردند، این در حالی بود که در طرح جدی ورود به محدوده حلقه دوم با پرداخت ۵۰ درصد هزینه انجام می‎شود. امسال نیز ساکنان محدوده اول و دوم طرح ترافیک ۵۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنند.

سرپرست سازمان حمل و نقل ترافیک در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه درآمد طرح ترافیک جدید از طرح گذشته نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، به طوری که این درآمد در سال ۹۶، ۳۶۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ این میزان به ۳۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرده است، گفت: در طرح جدید بنا بر تصمیم شورای ترافیک برای ورود به محدوده دوم سقف تعیین می‌شود و بر همین اساس کسانی که قصد ورود به محدوده را دارند، باید پیش از آن رزرو انجام دهند و در صورتی که ظرفیت تکمیل شود، امکان ثبت نام وجود نداشته و کسانی که وارد محدوده می‌شوند، از سوی پلیس متخلف شناخته شده و جریمه می‌شوند.

حجت در خصوص سرانجام پرداخت یارانه سوخت از سوی وزارت نفت به شهرداری برای تأمین سوخت حمل و نقل عمومی شهر هم گفت: پرداخت وزارت نفت به حمل و نقل عمومی به علت کاهش مصرف انرژی است، چرا که به ازای هر مسافری که کمتر از حمل و نقل خصوصی استفاده می‌کنند و به حمل و نقل عمومی اضافه می‌شوند در مصرف انرژی و سوخت صرفه‌جویی می‌شود و وزارت نفت نیز براساس قانون می‌بایست مبلغی را به شهرداری‌ها بابت توسعه حمل و نقل عمومی بپردازند که ما آمار‌ها را در اختیار وزارت نفت قرار دادیم.
انتهای پیام
captcha