نام حضرت زهرا(س)، استادان هنر خوشنویسی ایران را گرد هم آورده است
کد خبر: 3879082
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

نام حضرت زهرا(س)، استادان هنر خوشنویسی ایران را گرد هم آورده است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: یکی از ویژگی‌های جایزه بین‌المللی خوشنویسی «یاس یاسین» این بود که تمام استادان بنام هنر خوشنویسی ایران کنار هم جمع شدند و نام مبارک حضرت زهرا(س) همه آنان را کنار هم نشاند.

نام حضرت زهرا(س)، استادان هنر خوشنویسی ایران را گردهم آورده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در اختتامیه «جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین» که شامگاه شنبه، 26 بهمن ماه، در هتل همای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نام مبارک حضرت زهرا(س) می‌تواند بسیاری از حوزه‌ها، گروه‌ها، کشورها، نحله‌ها و شاخه‌های مختلف را کنار هم بنشاند. در این مسابقات داوران با دقت به داوری پرداختند و این اندازه از استقبال را پیش‌بینی نمی‌کردند. 

وی با اشاره به این قول رسول گرامی اسلام(ص) که شجره، وجود گرامی آن حضرت است و در نسبت با این درخت، حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) قرار دارند، تصریح کرد: این شجره رسول‌الله است، ولی ما در صلوات خاصه می‌گوییم «اللهم صل علی فاطمه و پدر فاطمه، فاطمه و همسر فاطمه، فاطمه و فرزندان فاطمه»، بی‌شک جایگاه و مرتبه رسول‌الله با هیچ کس قابل مقایسه نیست اما این حلقه وصل نبوت و رسالت و امامت است.

مسجدجامعی ابراز کرد: قطعاً مرتبه علی(ع) از حضرت زهرا(س) بالاتر است و حضرت برای خاطر امر امیر وارد این عرصه‌ها شدند و این نکته در وجود ذی‌جود حضرت زهرا(س) است که همه ما را حول این محور جمع می‌کند. به هر حال ممکن است این مراسم مانند هر مراسم دیگری نقاطی داشته باشد که توجه ویژه را بطلبد و امیدواریم که جمعی که این کار را شروع کردند، شرایط برایشان فراهم شود. همچنین یکی از کارهایی که با این جایزه پیوند خورده، تقویم قرآنی است که بیش از 25 تا 30 سال منتشر و رونمایی می‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، اظهار کرد: امیدوارم که مؤسسه یاس یاسین در معرفی این شجره طیبه، بازخوانی معارف اهل‌بیت(ع) و خطبه گران‌سنگ و پرمحتوا که در همه حوزه‌های معرفتی، اخلاقی، سیاسی، دارای معارف ناب انسان‌ساز، حیات‌بخش و الهام‌بخش است، قدم‌های بلندی بردارد و اهل قلم و هنر بتوانند در این حوزه به رسالت انسانی و اسلامی خود عمل کنند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) ادامه داد: شخصیت‌های برجسته و محدثین طراز اول اهل‌سنت این روایت را از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کنند و در کتب روایی شیعه هم همین مضمون با مختصری تفاوت وارد شده است که «پیامبر(ص) می‌فرمایند: «انا شجره و فاطمه فرعها»، شاخه و فرع این درخت فاطمه زهرا(س) است، علی لقاح این شجره و در سایه اوست که این شجره میوه می‌دهد و الحسن و الحسین ثمره آن است، این دو فرزند برومند عالم اسلام میوه‌های آن درخت هستند و شیعیان و پیروان ما برگ‌های این درخت هستند.

ابوترابی‌فرد افزود: اصل آن رسول گرامی اسلام(ص) و فرع آن فاطمه است و این شجره در سایه این فرع و شاخه‌هاست که در جهان چهره نورانی خودش را ارائه می‌کند و در سایه حضرت علی(ع) بارور می‌شود و میوه‌هایش فرزندان پیامبرند و پیروان رسول اسلام(ص)، برگ‌های این درخت‌اند و به این درخت ملحق می‌شوند و هویت پیدا می‌کنند. لذا پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند که به سلمان فارسی، سلمان فارسی نگویید و بگویید سلمان محمدی. او برگ این درخت است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: عمادالدین طبری دانشمند برجسته جهان اسلام نیز در کتاب «بشارت المصطفی» اشعاری را از ابویعقوب نصرانی نقل می‌کند که این روایت را در اشعار زیبایی سروده و امید است هنرمندان در قزوین افتخار داشته باشند که بتوانند در پایتخت خوشنویسی ایران گوشه‌ای از این آثار را در معرض دید و نگاه اهل‌ هنر و صاحبان اندیشه و فکر قرار دهند.

انتهای پیام
captcha