وقف با نیت خانه‌دار شدن/ راهی که به آغاز زندگی ختم می‌شود
کد خبر: 3878275
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

وقف با نیت خانه‌دار شدن/ راهی که به آغاز زندگی ختم می‌شود

در شهر بیرجند ۹ واحد آپارتمان موقوفه با یک سوم قیمت کارشناسی از طریق ثبت‌نام و قرعه‌کشی به صورت اجاره در اختیار زوجین جوان قرار می‌گیرد.

وقف برای زوج های جوانوقف در خراسان‌جنوبی قدمتی 800 ساله دارد، وقف‌هایی که زندگی‌ها را شیرین می‌کنند و یا باری از آسیب‌‌ها و مشکلات جامعه برمی‌دارند. این وقف‌ها نیات مختلفی دارند، از صرف هزینه‌ برای مراسم جشن و یا عزای ائمه(ع) تا کمک به مساجد و یا صرف هزینه برای آسایش مردم، اما میان تمام این وقف‌ها، یکی از موضوعات بسیار جالب بوده چراکه به شکل‌گیری یک زندگی و آغاز یک راه مشترک توجه دارد.

در شهر بیرجند 9 واحد آپارتمان موقوفه با یک سوم قیمت کارشناسی از طریق ثبت‌نام و قرعه‌کشی به صورت اجاره در اختیار زوجین جوان قرار می‌گیرد. این آپارتمان‌ها از محل موقوفه امیراسماعیل و محمدابراهیم که در 70 سال قبل وقف شده، ساخته شده اس، وقفغی که از سال‌ها گذشته بنا نهاده شده و هنوز ماندگار بوده و این ماندگاری خصلت ذاتی وقف است.

از ابتدای امسال تاکنون 55 وقف جدید در استان ثبت شده که 15 مورد باتوجه به نیازهای روز جامعه بوده که در این راستا از مشاوره وقف بهره برده‌اند.

اجرای وقف براساس نیازهای روز

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در بحث نیازهای روز و اجرای وقف مشاوره داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته بحث مشاوره وقف نبوده است، اظهار کرد: اهمیت بحث مشاوره در موقوفات جدید بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی با اشاره به اینکه از سال گذشته، دفتر مشاوره وقف در استان راه‌اندازی شده است، ادامه داد: در خراسان‌جنوبی بیش از 80 درصد موقوفات مربوط به عزاداری ائمه اطهار(ع) است.

بخشی پور ادامه داد: قسمت دیگری از موقوفات برای کمک به ایتام و فقرا و کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان بی بضاعت است.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به مشاوره‌های وقف، موقوفات جدید با تناسب بین مذهب و موضوعات اجتماعی انجام می‌شود، واقفان، وقف را مقید به زمان و مکان نکنند، تصریح کرد: شماره تماس ۲۵۲۹ اوقاف و امور خیریه برای مشاوره وقف در خدمت واقفان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌‌جنوبی یادآور شد: اگر قبل از وقف مشورت صورت گیرد، نیازهای منطقه رفع شده و مشکلات کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از موقوفات شاخص موقوفه امیراسماعیل و محمدابراهیم است که نیت را در باب 9 آپارتمان برای زوج‌های جوان تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه زوج‌های جوانی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، می‌توانند از این فرصت بهره ببرند، یادآور شد: بهره بردن از مشاوره وقف که یکی از ظرفیت‌های سازمان اوقاف است، بسیار می‌تواند در ایجاد وقف برای رفع نیازهای زمانه مؤثر باشد.

انتهای پیام
captcha