سینما در ایام جنگ به رزمندگان روحیه و انرژی می‌داد
کد خبر: 3878010
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کارگردان «سینما شهر قصه»:

سینما در ایام جنگ به رزمندگان روحیه و انرژی می‌داد

کارگردان فیلم «سینما شهر قصه» با اشاره به اینکه سینما در زمان جنگ به رزمندگان انگیزه و روحیه می‌داد، گفت: این هنر محترم است و به همین جهت نباید آن را تخریب کنیم.

به گزارش ایکنا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» به کارگردانی مشترک علی‌اکبر حیدری و کیوان علی‌محمدی امروز ۲۰ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این جلسه، علاوه بر کارگردانان، حامد کمیلی، علی اوجی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، سیاوش مفیدی، رویا میرعلمی، بازیگران، آیدین ظریف صحنه، سیاوش پورخلیلی تدوین و منصور شهبازی صدابردار حضور داشتند. اجرای این جلسه بر عهده فرزاد حسنی و منتقد نیز علی فرهمند بود.

در ابتدای جلسه، فرهمند درباره فیلم گفت: این فیلم بر پایه یک درام پست‌مدرن ساخته شده است. در این فیلم بخشی از سینما را شاهد هستیم که به نوعی فیلمفارسی را نقد کرده است، اما در نهایت نگاه به کلیت سینما محترمانه است. این فیلم اثری در خور توجه است که دیدن آن خالی از لذت نیست.

کیوان علی‌محمدی، کارگردان فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» در آغاز سخنانش تأکید کرد: گله من از اهالی رسانه این است که چرا سراغ آدم‌های سینما نمی‌روند و تنها به کسانی می‌پردازد که در کانون توجه باشند؟ برای مثال چرا باید فیلمسازانی نظیر فریدون گله در تنهایی دق کند یا مثال‌های دیگری که در این زمینه می‌توان نام برد.

وی افزود: زمانی که انقلاب شد، من ۶ سال داشتم، ولی از همان دوران سینما را عاشقانه دوست داشته و دارم. من کودکی و نوجوانی خود را در سالن‌های سینما با تماشای فیلم‌های بزرگان این هنر گذراندم، اما چرا باید دیگر امسال فریماه فرجامی یا فرامرز صدیقی در سینما حضور نداشته باشد؟ این نکات دردآور است و بابت آن بسیار زجر می‌کشم.

علی‌محمدی در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم در اکران عمومی با مشکل مواجه نخواهد شد، گفت: چرا باید چنین باشد؟ سینما هنر لطیفی است که به ما مهر و محبت می‌آموزد، پس فکر نکنیم که سینما تنها بعد از سال ۵۷ شکل گرفته است. درباره سینما می‌خواهم نکته‌ای را بیان کنم. در زمان جنگ فیلم‌های سینمایی به رزمندگان ما امید و انرژی می‌داد، چرا باید چنین هنری را با سانسور یا تحریف، کم‌فروغ کنیم.

حیدری، دیگر کارگردان فیلم در سخنانی تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم این فیلم‌ حاصل یک سال بد است، چون فیلم اول همکارم علی‌محمدی با عنوان «گیلدا» با برخوردهای بسیار بدی مواجه شد، پس تصمیم گرفتیم این فیلم را بسازیم تا آن حال بد از یاد عوامل «گیلدا» برود.

وی درباره چرایی ساخت این فیلم اظهار کرد: می‌خواستیم فیلمی بسازیم که در آن عشق به سینما وجود داشته باشد و هر کسی که هنر هفتم را دوست دارد، با دیدن فیلم احساس لذت کند و خوشحالم آن چیزی که من در سالن نمایش دیدم، منجر به این اتفاق شد.

حامد کمیلی، بازیگر این فیلم درباره تجربه حضور در «سینما شهر قصه» تصریح کرد: زمانی که فیلمنامه را قبول کردم، تردید داشتم. آن هم به این دلیل که فیلم وسط نداشت و ممکن بود یا فیلم خوب شود یا بد، اما امروز وقتی فیلم را دیدم، سرم را بالا گرفتم، چون برخورد اهالی رسانه نشان داد فیلم اثر خوبی از کار درآمده است.

سوال بعدی در این جلسه از طراح صحنه این فیلم آیدین ظریف پرسیده شد. وی در پاسخ به این پرسش که چگونه فیلم به لحاظ طراحی صحنه کیفیت مطلوبی داشته، تصریح کرد: برای تصویرسازی دهه ۵۰ و ۶۰، ما سختی‌های بسیاری داریم. به همین جهت، در این زمینه باید با تمام وجود کار کرد. امیدوارم این اتفاق در حالی خوب رخ داده باشد و تماشاگران آن را پسندیده باشند.

انتهای پیام
captcha