سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد
کد خبر: 3877510
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد

آیین افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) امروز، ۲۰ بهمن‌‌ماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شدبه گزارش ایکنا از قم، آیین افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات سراسری برادران دارالقرآن امام علی(ع) امروز، 20 بهمنماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن کریم، متن پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که به‌مناسبت آغاز سیزدهمین دوره مسابقات سراسری برادران دارالقرآن امام علی(ع) نگاشته شده بود، قرائت کردند که در بخشی از آن آمدهاست: « قرآن منبعی است سرشار از حکمتها، نکات فلسفی، علمی، اخلاقی و اجتماعی که به فرموده امیر مؤمنان علی(ع): مَا جَالَسَ هَذَا اَلْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلاَّ قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى؛ هیچکس در کنار قرآن نمینشیند مگر اینکه هنگامی که از آن مجلس بر میخیزد یا چیزی بر هدایتش افزوده شده یا از اشتباهاتش کاسته گردد. امیدوارم پیام این حدیث شریف مولی امیر مومنان علی(ع) را بشنویم و بدانیم که مجالس قرآنی ما همیشه باید آموزنده باشد. البته لازم است محصول این جلسات منتشر شده و از طریق فضای واقعی و مجازی همگان از آن بهرهمند گردند.»

حوزه حفظ و فهم قرآن وضعیت خوبی ندارد

محمدرضا پورمعین، مدیر سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) و مسئول اجرایی مسابقات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: شعار این دوره از مسابقات، ارتقای کیفیت و تحول و تنوع بخشیدن به موضوعات بود به این صورت که بخشهای خوشنویسی و نقاشی و.. را نیز اضافه کردیم.

وی افزود: در حوزه حفظ و فهم قرآن کریم اوضاع خوبی نداریم؛ لذا قرار بر این است که فصل جدیدی را در این حوزه ایجاد کنیم و این عقبماندگی را به سرعت جبران کنیم زیرا مقام معظم رهبری جندین سال است که در این حوزه مطالبات خود را بیان کردند.

ذکر قلیل کارایی ندارد

در ادامه نیز ابوالفضل بهرامپور، استاد و مفسر قرآن کریم در خصوص اهمیت قرآن کریم گفت: حکمت یعنی اگر انسان اصول قرآن را متوجه شد قادر به فهم خوبیها و بدیها میشود و بصیرت پیدا میکند و مصلحت را تشخیص میدهد.

وی افزود: خداوند برای هر عبادتی در قرآن کریم یک حد یقف دارد برای مثال برای نماز، روزه و خمس و.. یک حد مشخصی تعیین شدهاست، اما ذکر الله حد یقف ندارد و مادر همه عبادات است؛ ذکر قلیل کارایی ندارد؛ لذا خداوند میفرماید: « اذکروالله ذکرا کثیرا» بنابراین ذکر کثیر گره گشاست.

بهرامپور تصریح کرد: ذکر یعنی  یاد خدا و تسبیح نیز یعنی یاد خدا، اما در لغت تسبیح از ریشه سبح و سباحت است که مفهوم «فنا فی سبیلالله» دارد.

استاد و مفسر قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن کریم در مورد قومی که ذکر خدا را اندک میشمارند میفرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا؛ همانا منافقان با خدا مکر و حیله میکنند و خدا نیز با آنان مکر میکند، و چون به نماز آیند با حال بیمیلی و کسالت نماز کنند و برای ریاکاری آیند و ذکر خدا را جز اندک نکنند. سوره نساء/آیه 142 »

وی با اشاره به «إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ؛ خداوند از غیب آسمانها و زمین آگاه است، و آنچه را در درون دلهاست میداند. سوره فاطر/آیه38» ادامه داد: ذکری که در روح انسان تحول ایجاد نکند ذکر واقع نشده است؛ لذا آن ذکر خدایی، انسان را اصلاح میکند که معرفت انسان نسبت به خداوند را افزایش یابد.

استاد و مفسر قرآن کریم با یادآوری اینکه اگر انسان یاد خدا را انجام میدهد باید معرفت او نسبت به خداوند بالا رود، اظهار کرد: یک صلوات با معرفت جایگزین 14 هزار صلوات میشود زیرا همان یک صلوات معرفت انسان را افزایش میدهد.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای معرفت خداوند در جان مردم گفت: جامعه قرآنی وظیفه دارد معرفت خداوند را به مردم القا کند زیرا امروزه حفظ، ترتیل و قرائت قرآن کریم در افزایش یافته و رغبت و میل نسبت به یادگیری آنان در جوانان وجود دارد اما آن چیزی که کمبود آن حس میشود معرفت قرآن است و جامعه قرآنی به خصوص داوران قرآنی باید در این زمینه تلاش کنند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم شرکتکنندگان در اتاقهای مخصوص جهت اجرای برنامه مستقر شدند تا در روز اول مسابقات با یکدیگر به رقابت بپردازند.

انتهای پیام
captcha