اضافه شدن ترتیل چگونه سطح کیفی مسابقات بین‌المللی را افزایش می‌دهد
کد خبر: 3875782
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
علی‌اصغر شعاعی پاسخ داد:

اضافه شدن ترتیل چگونه سطح کیفی مسابقات بین‌المللی را افزایش می‌دهد

گروه مسابقات ــ قاری بین‌المللی کشورمان ضمن حمایت از اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، با ذکر دلایلی این موضوع را عامل ارتقای سطح کیفی مسابقات ارزیابی کرد.

علی اصغر شعاعی قاری بین المللی قرآن علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا، اضافه شدن رشته ترتیل را (به صورت آزمایشی) به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عاملی برای ارتقای سطح این مسابقات بیان کرد و گفت: اضافه شدن این رشته نیازی بود که باید سال‌ها قبل‌ به آن توجه می‌شد.

این مرتل قرآن با بیان پیشینه‌ای از قرائت تحقیق و ترتیل در کشور و جهان، ابراز کرد: در اکثر کشورهای اسلامی هنر قرائت قرآن به شیوه تحقیق رواج دارد و مستمعان از آن لذت می‌برند، اما در مجموع رشته ترتیل از عمومیت بیشتری برخوردار است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که در برخی کشورها از جمله حاشیه خلیج فارس اکثر فعالان این حوزه صرفاً ترتیل‌خوان هستند، اقبال عمومی است.

این قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: یکی دیگر از نشانه‌های توجه به ترتیل در کشورهای دیگر را باید در اجراهای متسابقان کشورهای اسلامی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران مشاهده کرد. شرکت‌کنندگان رشته قرائت تحقیق معمولاً از سطح بالایی برخوردار نیستند. این موضوع دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن ناآشنایی کافی با قرائت تحقیق است و این افراد بیشتر بر روی ترتیل تمرکز کرده‌اند. از سوی دیگر همین افراد با قرائت ضعیفی که از خود در عرصه مسابقات به نمایش می‌گذارند باعث کاهش سطح فنی رقابت‌ها و به خصوص افت کیفی رشته قرائت تحقیق می‌شوند. این ضعف در سال‌های گذشته به حدی آزاردهنده بود که مسئولان برگزاری مسابقات را ناگزیر به گزینش متسابقان قبل از ورود به ایران کرد.

جای خالی رشته ترتیل سال‌ها پیش حس می‌شد

این مدرس قرآن بیان کرد: اگر مسابقات ایران پیش از این رشته ترتیل داشت و این افراد به جای حضور در رشته تحقیق در رشته ترتیل شرکت می‌کردند، اجرای موفق‌تری داشتند و همین امر ارتقای فنی سطح مسابقات در دو رشته ترتیل و تحقیق را به دنبال داشت.

شعاعی با تأکید بر اینکه 10 سال قبل چنین پیشنهادی را به مسئولان برگزاری مسابقات قرآن داده‌ است،‌ افزود: پس از کسب رتبه در مسابقات سراسری قرآن در رشته ترتیل، نامه‌ای را به سازمان اوقاف درباره اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی ارائه دادم که متأسفانه به آن توجهی نشد. الحمد‌الله در سالیان اخیر به علت گسترش فرهنگ ترتیل‌خوانی در جامعه به ویژه در ماه مبارک رمضان، ضرورت استقلال رشته ترتیل در مسابقات بین‌المللی بیشتر احساس شده است.

وی در پایان به بیان نکاتی پرداخت که ضرورت اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات را دوچندان می‌کند و گفت: استقبال مردم از ترتیل‌خوانی قرآن در قیاس با تحقیق، سهل‌الوصول‌تر بودن یادگیری ترتیل، تسلط بیشتر برخی از متسابقان خارجی به ترتیل‌ و امکان گسترش فرهنگ ترتیل‌خوانی در جهان اسلام گوشه‌ای از دستاوردهای اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۹:۴۵
0
0
بسیاااار عاای و زیبا فرمودید استاد
captcha