مرور و تثبیت آیات قرآن در کنار تحصیل پزشکی
کد خبر: 3870962
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
محمدمهدی ظهوری، حافظ کل قرآن و دانشجوی رشته پزشکی می‌گوید:

مرور و تثبیت آیات قرآن در کنار تحصیل پزشکی

گروه چهره‌ها ــ محمدمهدی ظهوری، اهل تبریز است و در تهران در رشته پزشکی تحصیل می‌کند. او با روش بصری در مدت 22 ماه کل قرآن را حفظ کرد و همچنان مرور می‌کند و در مسابقات قرآن نیز حضوری فعال دارد.

به گزارش ایکنا؛ محمد‌مهدی ظهوری، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حافظ کل قرآن است. او آذرماه امسال برای نخستین‌بار در سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان حضور یافت.

ظهوری در این جشنواره در رشته حفظ 20 جزء اول قرآن شرکت کرده بود، چیزی که در میان حافظان کل قرآن مرسوم است و قطعاً چرایی آن به دلیل محک تثبیت محفوظاتشان در 20 جزء اول است. از سوی دیگر طبق آیین‌نامه مسابقات، اگر در رشته حفظ کل رتبه بیاورند، دیگر امکان حضور در رشته پایین‌تر را ندارند.

او متولد سال 77 است و درباره روش حفظش اظهار کرد: سال 1390 نزد استاد محمد زارعان در شهر تبریز شروع به حفظ قرآن کردم. استاد زارعان روش بصری را به شاگردانش آموزش می‌دهد. با این روش حافظ قرآن با تصویری که از صفحه در ذهن دارد، محفوظاتش را ارائه می‌دهد. من نیز در مدت 22 ماه کل قرآن را حفظ کردم.

ظهوری تصریح کرد: در ابتدا که محفوظات جدید داشتم برای تثبیت، نیازمند وقت و زمان بیشتری بودم، به طوری که خاطرم هست حدود پنج ساعت برای مرور و حفظ آیات جدید وقت می‌گذاشتم، اما رفته رفته با توجه به مشغله درسی و از سوی دیگر چون تسلطم بر روی محفوظات و برنامه حفظم بیشتر شد، ساعاتی را که نیاز بود به این امر اختصاص دهم کمتر شد.

این حافظ کل قرآن پس از سکونت در شهر تهران از محضر اساتیدی چون حسن ربیعیان و نصرت‌الله(عارف) حسینی بهره‌مند شد.

ظهوری درباره برکات حفظ قرآن در زندگی‌ فردی و اجتماعی‌اش گفت: همراهی و مؤانست با قرآن در زندگی، حس حمایت می‌دهد. حال این حمایت هر دو بعد مادی و معنوی را دارد. از سوی دیگر در فراگیری درس‌هایم نیز کمک کرده، به گونه‌ای که موجب تقویت حافظه‌ام و افزایش سرعت فراگیری‌ام شده است.

تشویق دوستان به حفظ قرآن

او عاملی شده تا دوستانش نیز در این عرصه گام بردارند و حتی او را تشویق کنند که بیش از پیش و استوارتر برای ادامه و تثبیت محفوظاتش گام بردارد. همچنین، مادرش را مشوق اصلی‌اش می‌داند. او در این باره ابراز کرد: ایشان موجب شد تا پس از فراگیری سوره‌های کوچک قرآن، به فکر حفظ کل قرآن بیفتم. البته باید بگویم مادرم به دلیل زمانی که برای من و برادرم می‌گذاشتند، توانستند حدود چهار جزء را حفظ کنند. بردار کوچکترم نیز حافظ 26 جزء از قرآن است.

ظهوری درباره روش حفظ بصری بیان کرد: البته پیش از آن توفیق داشتم در محضر دیگر اساتید که به روش سمعی فعالیت داشتند تلمذ کنم، اما این روش به حفظ تقلیدی و تکرار پس از پخش تلاوت قاری محدود می‌شود که نتیجه آن را نمی‌پسندم. روش قبل، انرژی و زمان زیادی از من می‌گرفت و از سوی دیگر ماندگاری نداشت. از این طریق تنها چهار جزء را طی چند سال حفظ کرده‌ بودم تا اینکه خدا توفیق داد با استاد زارعان آشنا شدم. البته چون در ابتدا حفظ باید دقیق و با جزئیات باشد، انرژی زیادی می‌خواهد، اما بعد از فراگیری روش آن و انجام حفظ، ماندگاری‌اش بیشتر و قوی‌تر از روش‌های دیگر است.

مسابقات؛ انگیزه‌بخش مرور بیشتر

این حافظ کل درباره تأثیر برگزاری مسابقات برای گروه و صنف خاص و تأثیر آن در افزایش علاقه‌مندی برای حضور در عرصه‌های قرآنی به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان اظهار کرد: حضور در مسابقات قرآن برای حافظان و قاریان قرآن اصل نیست، اما برای مرور بیشتر محفوظات، کمک‌کننده است. از سوی دیگر نیز موجب آگاهی بیشتر از مسائل فنی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل مسابقات می‌شود.

وی در پایان گفت: همچنین حضور در مسابقات موجب می‌شود تا یک حافظ قرآن همیشه در حال تمرین باشد؛ چرا که لازمه حفظ آیات، تسلط به محفوظات است، یعنی من به عنوان حافظ قرآن همیشه این مسئولیت را احساس می‌کنم که تسلط داشته باشم.

محمد‌مهدی ظهوری، دارای رتبه‌هایی در رشته حفظ کل در مسابقه‌های قرآن دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای است. کسب رتبه نخست مرحله کشوری مسابقات قرآن کنگره سمپاد، رتبه سوم مرحله کشوری مسابقات قرآن بسیج دانش‌آموزی و رتبه نخست در مرحله کشوری مسابقات قرآن بنیاد شهید در رشته حفظ کل و حفظ 20 جزء از این جمله است.

این حافظ کل همچنین دارای رتبه چهارم در بخش دانش‌آموزی مرحله کشوری مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته حفظ 20 جزء و حائز رتبه دوم در رشته حفظ 20 جزء مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

انتهای پیام
captcha