مؤسسات قرآنی؛ دغدغه اعتبار و سرپناه
کد خبر: 3865470
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

مؤسسات قرآنی؛ دغدغه اعتبار و سرپناه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مؤسسات قرآنی که پیشانی کارهای قرآنی در جامعه اسلامی هستند، سال‌هاست که از مشکلات کوچکی چون سرپناه رنج می‌برند، مشکلاتی که توجه مسئولان را می‌طلبد.

مؤسسات قرآنی در کمای مشکلات/ به شماره افتادن نفس مؤسسات قرآنی / مؤسسات؛ دغدغه آب، نان و سرپناهبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مؤسسات قرآنی شاهراه رسیدن به سبک زندگی اسلامی هستند، شاهراهی که اگر به آن توجه شود، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی مرتفع خواهد شد.
به جهت بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی و به همت اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان، همایش و کارگاه مدیران مؤسسات قرآنی استان با حضور مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد تا مشکلات این مؤسسات بررسی و برای حل آن راه‌حلی اندیشیده شود.
نداشتن مکان مناسب آموزشی، بالابودن هزینه اجاره بها، نداشتن تعامل مطلوب ادارات با مؤسسات، عدم صدور گواهینامه آزمون سال گذشته برای قرآن‌آموزان و نداشتن وجدان کاری برای کار قرآنی از مشکلات مؤسسات بود که در طی نشستی که 28 آذرماه برگزار شد عنوان شد.
تعدادی از مؤسسات نیز با زحمت فراوان خیری برای ساخت ساختمان پیدا کرده بودند، اما ادارات متولی قرآن هیچ کمکی برای اختصاص زمین نکرده بودند.
در این نشست از کهنه بودن شیوه‌های جذب به سمت قرآن گلایه داشته و معتقد بودند باید متناسب با سلیقه نسل امروز آنان را به سمت مفاهیم قرآن و عترت جذب کرد.
کتب قرآنی و ادعیه برای نابینایان وجود دارد
مشکلاتی برای توزیع کتب قرآنی و ادعیه برای نابینایان و قیمت بالای کتب، ایاب و ذهاب نابینایان به کلاس‌های قرآنی و کم بهادادن به جلسات دائمی قرآن، از دیگر معضلات جامعه قرآنی مطرح شد.
در این نشست برخی از نمایندگان مؤسسات، از نبود سامانه مدیریتی جامعی برای مؤسسات قرآنی و نداشتن مرجعی برای اقامه دعوای مدیران قرآنی و نبود اولویت‌بندی فرهنگی در استان گلایه کرده و خواستار ارائه راه‌حلی شدند.
داشتن وحدت رویه در برنامه‌های قرآنی و مدیریت متمرکز و ایجاد صندوق مالی برای مؤسسات قرآنی از دیگر خواسته‌ها و پیشنهادات مؤسسات قرآنی بود.

مؤسسات قرآنی در کمای مشکلات/ به شماره افتادن نفس مؤسسات قرآنی / مؤسسات؛ دغدغه آب، نان و سرپناه
مکان؛ شاه‌بیت غصه‌های مؤسسات
بتول رضائی، مدیر موسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند در این نشست اظهار کرد: با پیگیری‌های بسیار خیرانی برای ساخت ساختمان مؤسسه پیدا کردیم، اما با وجود مکاتبات فراوان با ادارات مرتبط، زمینی به این مؤسسه اختصاص پیدا نکرد.
وی با بیان اینکه ادارات هیچ‌گونه تعاملی با مؤسسات ندارند و حتی نامه‌های مطالبات آنان را نیز پاسخ نمی‌دهند، افزود: لازم است فرهنگسرایی در استان ایجاد شود تا تمام رشته‌‌های قرآنی در آن آموزش داده شود.
مدیر موسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند بیان کرد: ادارات متولی قرآن گویی مؤسسات را رقیب خود دانسته و هیچ توجهی بعه مشکلات آنان نمی‌کنند، حال آنکه این مؤسسات برای آموزش مفاهیمی ایجاد شده‌اند که درد بزرگی را از جامعه برطرف خواهد کرد.
رضائی ادامه داد: لازم است صندوقی برای مؤسسات قرآنی ایجاد شود تا فعالان قرآنی و قرآن‌آموزان به صورت قرص‌الحسنه حمایت شوند.

مؤسسات قرآنی در کمای مشکلات/ به شماره افتادن نفس مؤسسات قرآنی / مؤسسات؛ دغدغه آب، نان و سرپناه
سامانه مدیریتی جامعی برای مؤسسات وجود ندارد
هادی مساح، یک فعال قرآنی نیز در این نشست اظهار کرد: سامانه مدیریتی جامعی برای مؤسسات وجود ندارد و مدیران نمی‌دانند از کجا و از طریق چه نهادی اقامه دعوا کنند.
وی با بیان اینکه حتی مسئولان به دلیل دوری از مرکز نمی‌توانند از مدیران برتر کشوری بهره ببرند، افزود: باید اولویت‌بندی فرهنگی صورت گیرد، در استانی مانند خراسان‌جنوبی که در لب مرز و بمباران فرهنگی قرار داشته و خطر ظهور وهابیت بیداد می‌کند، باید به برنامه‌ها و بودجه‌های فرهنگی بیشتر توجه شود.
سروری، نماینده مؤسسه قرآن و عترت قاین نیز اظهار کرد: تاثیرگذاری فرهنگی زمان می‌برد، اما دغدغه همه ماست و کار همه ما در هجمه رسانه‌ها و جذابیت آنان سخت شده و باید خود نیز جذابیت به وجود آوریم.
وی با بیان اینکه بدون حمایت اثرات برنامه‌های قرآنی نمود پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: این مشکلات نیاز به مدیریت متمرکز دارد و باید با وحدت رویه خوب آثار فرهنگی قرآن در جامعه ملموس شود.
وقف مشارکتی و بیمه مشکلات قرآنی
حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به همکاری اداره کل اوقاف برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های قرآنی، افزود: به جهت تعاملی که با فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم به مؤسسات گفته‌ایم ما را رقیب خود ندانید.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات استان‌ها به جهت دستورالعمل‌های سازمانی است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر از سوی مرکز قرآنی اوقاف کشور نگاه تصدی‌گری برداشته شده و نگاه حاکمیتی ترویج شده است.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگر قرار است که مشکل مکان مؤسسات حل شده و هزینه‌های اجرای برنامه‌های قرآنی تامین شود، جز با موقفات مشارکتی حل نمی‌شود.

عباسی با بیان اینکه سازمان اوقاف امکان این را ندارد که کوچک ترین دخل و تصرفی در موقوفات داشته باشد، افزود: در خشکسالی های اخیر استان بیش از ۵۰ درصد از موقوفات مسلوب المنفعه شده‌اند.
وی تصریح کرد: اگر قرار است کاری انجام دهیم که مؤثر باشد، باید وقف مشارکتی انجام شود و این راه‌حل است که مشکلات استان را بیمه می‌کند.
گلایه از توزیع یکسان اعتبارات در مناطق مختلف کشور
ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشلاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز گفت: در توزیع اعتبارات نباید مؤسسات مناطق کم‌برخوردار با مناطق برخوردار کشور یکسان دیده شوند.
وی افزود: نمایندگان مؤسسات لازم است کمیته‌ای تشکیل داده و برای مشکلات زمین مکاتباتی انجام دهند تا مشکلات برطرف شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کمیته‌ای با حضور استانداری تشکیل می‌دهیم و این مشکلات را مطرح می‌کنیم تا در راستای آن مشکلات مرتفع شود.
ضرورت آسیب‌شناسی مشکلات مؤسسات
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور نیز با بیان اینکه با این هزینه‌ها امکان حمایت وجود ندارد، افزود: ما یک مجموعه مستقل هیتیم و با فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل داریم و در واقع اتحادیه کانال ارتباطی مؤسسات با نهادهای دولتی است.
وی با انتقاد جدی از عدم صدور گواهینامه برای آزمون‌ها، تصریح کرد: لازم است آسیب‌شناسی شده و مشکلات گواهینامه‌ها و جوایز آزمون سال گذشته در این استان حل شود.
مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور بیان کرد: در تقسیم‌بندی بودجه‌ای و توجه، مناطق مختلف کشور باید متفاوت دیده شود، اما این امر در سیاست‌ها دیده نمی‌شود.
محمدی ادامه داد: در سال 90، اعتبارات قرآنی 98 میلیارد تومان بود و امسال نیز از بودجه 100 میلیاردی که مصوب شد، حتی ریالی محقق نشده است.

مؤسسات قرآنی در کمای مشکلات/ به شماره افتادن نفس مؤسسات قرآنی / مؤسسات؛ دغدغه آب، نان و سرپناه
فرهنگ‌سازی برای ایجاد موقوفات قرآنی
وی با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و احصای مشکلات، افزود: در حوزه فرهنگ‌سازی وقف‌های قرآنی باید کار کرد چراکه کمتر از یک درصد موقوفات کشور قرآنی است و شاید یک هزارم آن به مؤسسات قرآنی برسد.
وی وقف مشارکتی را تاثیرگذار دانست و افزود: برای موقوفات جدید باید سیاست‌گذاری و فرهنگ‌سازی کرد تا کمی از مشکلات از این طریق برطرف شود.
مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور بیان کرد: پیشنهاد ایجاد مجتمعی برای اجرای برنامه‌های قرآنی در استان پیشنهاد خوبی است، اما نباید فراموش کرد که تعدد مؤسسات در محلات مختلف کارکرد بهتری دارد.
محمدی با بیان اینکه دورهم نشستن نمایندگان مؤسسات، صرفا اگر خروجی نداشته باشد مفید نیست، افزود: باید به طور فصلی این نشست‌ها برگزار شود تا مدیران با هم‌افزایی از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.
استان‌های کم‌برخوردار در اولویت پرداخت تسهیلات
وی با بیان اینکه دوره‌های مختلف اقناع مخاطب در قالب فضای الکترونیکی آماده به کار است، تصریح کرد: از سال ۹۲ صندوق قرض‌الحسنه‌ای را تشکیل دادیم و تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به مؤسسات قرآنی اختصاص دادیم و این آمادگی وجود دارد که برای استان‌های کم‌برخوردار وام پرداخت شود.
مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور با اشاره به پرداخت بیمه فعالان قرآنی، اظهار کرد: با حل معصل بیمه مشکلات به طور کامل حل نخواهد شد، اما از طریق مجلس سعی می‌کنیم تا پایان سال اخبار خوبی در ارتباط با بیمه فعالان قرآنی منتشر کنیم.
بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و احصای مشکلات
محمدی با بیان اینکه با قول مدیرکل بهزیستی استان مشکلات کتب خط بریل حل خواهد شد، افزود: در کمبود اعتبارات باید به مناطق محروم رسیدگی کرد چراکه فضای بکرتری برای کار دارند و قطعا در زمانی که کاهش اعتبارات وجود دارد، مناطق محروم باید در اولویت قرار گیرند.
وی با بیان اینکه برای رسیدگی به مطالبات مؤسسات باید ظرفیت‌های بومی فعال شوند، تصریح کرد: سامانه اینترنتی پیگیری مطالبات مؤسسات نیز در خدمت فعالان قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد مبلغان و مروجان از دل مؤسسات هستند، یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی موجبات توانمندسازی فعالان قرآنی را فراهم خواهد کرد که لازم است بیشتر به آن توجه شود.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

 

انتهای پیام
captcha