دخالت والدین یکی از دلایل طلاق/ زوجین اجازه دخالت خانواده‌ها در زندگی را ندهند
کد خبر: 3862315
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱

دخالت والدین یکی از دلایل طلاق/ زوجین اجازه دخالت خانواده‌ها در زندگی را ندهند

گروه اجتماعی ــ دادستان خرم‌دره روابط صمیمی بین زوجین را عامل تضمین دوام زندگی مشترک دانست و گفت: دخالت خانواده‌ها یکی از دلایل طلاق است و در این رابطه زوجین نباید اجازه دخالت و توهین در زندگی شخصی خود را بدهند.

دخالت والدین یکی از دلایل طلاق/ زوجین اجازه دخالت خانواده‌ها در زندگی را ندهندمهدی اصفهانی، دادستان خرم‌دره در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، از صمیمیت به عنوان یکی از عوامل موثر در بقا و دوام زندگی مشترک یاد کرد و گفت: از ثمرات حاکمیت رابطه صمیمی بین زوجین این است که فرزندان نیز در فرآیند این ارتباطات صمیمی، صمیمیت را می‌آموزند و این موضوع در وجود آن‌ها نهادینه می‌شود.

وی افزود: در روایات و احادیث منتسب به پیامبر اکرم (ص) و مولای متقیان علی (ع) نیز تأکید بر تقسیم‌بندی شبانه روز مؤمن بر سه بخش شده که یک بخش برای عبادت و رابطه با پروردگار، یک بخش برای امرار معاش و بخش دیگر برای ارتباط با خانواده و لذت‌های حلال و تفریح تعیین شده است که رعایت این تقسیم‌بندی در زندگی در رضایت‌مندی زوجین از یکدیگر و زندگی مشترک بسیار مؤثر است.

این مسئول با بیان این‌که در بسیاری از موارد در بررسی پرونده‌ها مشاهده شده است که فقدان صمیمیت بین زوجین موجب ارتباطات نامشروع یکی از زوجین می‌شود یا زمینه سوء مصرف مواد مخدر را فراهم می‌آورد، افزود: از مواردی که موجب ایجاد فضای صمیمی در خانواده و بین زوجین می‌شود، می‌توان به شنیدن سخنان طرف مقابل بدون موضع گیری، عدم مقایسه همسر با دیگران  عدم استفاده از کلمات حاوی مضامین دستوری و امری و پرهیز از به کار بردن الفاظ رکیک در بحث‌ها و جدل‌ها کرد.

دادستان خرمدره دخالت پدر و مادر را یکی از دلایل فروپاشی خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: زوجین ضمن احترام به نظرات بزرگان و استفاده از تجربیات ارزنده آنها باید تصمیم گیرنده نهایی در خصوص مسائل زندگی زناشویی خود بوده و به هیچ یک از اعضای خانواده حق دخالت و یا توهین به همسرشان را به هر علتی ندهند.

اصفهانی با اشاره به این‌که موضوع مهم بعدی در افزایش میزان صمیمیت زوجین ارتباطات زناشویی و توجه به نیازهای طرف مقابل است که در این زمینه بسیاری از زوجین با مشکل جدی مواجه هستند، اضافه کرد: همین امر منشأ اختلافات عدیده در زندگی و یکی از علل اصلی وقوع طلاق است که شاید بسیاری از زوجین بر آن واقف نیستند و شاید در ابتدای امر منشأ اختلافات موضوع دیگری تشخیص داده شود ولی با بررسی عمیق موضوع، علت اصلی اختلاف این موضوع باشد.

این مسئول انعطاف‌پذیری طرفین در رفتارهای خویش را از دیگر دلایل دوام زندگی مشترک خواند و گفت: پذیرش این موضوع لازم است که هیچ فردی نمی‌تواند تمام ویژگی‌های مدنظر ما را به طور کامل داشته باشد لذا تأکید و تمرکز باید بر نکات مثبت رفتاری و ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل باشد و طرفین بیش از پیش صبر و گذشت را سرلوحه رفتار خویش قرار دهند.

وی از اعتماد به عنوان دیگر رکن دوام زندگی مشترک یاد کرد و گفت: موضوع دیگری که باید به آن در ارتباط میان زوجین و استمرار آن توجه شود اعتماد متقابل است که لازمه اعتماد متقابل نیز مثبت‌اندیشی است از طرف دیگر طرفین هم باید از هرگونه اقدامی که موجب از بین رفتن یا کم رنگ شدن این اعتماد می‌شود، خودداری کنند.

دادستان خرم‌دره با اشاره به این‌که زوجین باید به مسائل زندگی و ارتباطات خویش توجه خاصی داشته باشند، افزود: در جامعه ما به لحاظ مشکلات اقتصادی و لزوم کار و فعالیت زیاد زوجین خصوصا مردان تک بعدی شده‌اند و به بعد صمیمیت و ارتباط توجه خاصی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات و معضلات ارتباط بین زوجین این است که طرفین اطلاع و آشنایی کافی با روحیات خاصی که بر جنس مخالف حکمفرماست ندارند و به یک موضوع خاص طرف مقابل نیز از دریچه ذهن خودشان نگاه می‌کند، در حالی که این تلقی ناصحیح عامل بسیاری از مشکلات و اختلافات بوده که در این بخش شناخت سلایق و علایق شخصی همسر بسیار مهم است و در مناسبت‌های مختلف به نحوی که همسرتان علاقمند به آن است از وی تقدیر کنید.

وی افزود: با توجه به این‌که بسیاری از مشکلات و اختلافات زناشویی از مسائلی است که رعایت آن‌ها بسیار سهل و آسان بوده و شاید از نظر طرفین دور باشد چه بسا با تکنیک‌های ساده روانشناسی و مشاوره به طور کامل حل شود، لذا مطالعه کتاب یا مراجعه زوجین به مشاوران امین و متخصص در زمینه خانواده پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha