بدبینی؛ آسیبی که ریشه زندگی را می‌خشکاند
کد خبر: 3857645
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

بدبینی؛ آسیبی که ریشه زندگی را می‌خشکاند

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه بدبینی آثار منفی در ابعاد مختلف دارد، گفت: احساس ناامنی و انزوا و ایجاد مشکلات روحی و جسمی از آن جمله است.

این آفت ریشه زندگی را می‌خشکاندحجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، بیان کرد: در منابع اسلامی از بدبینی و بدگمانی به سوء‌ظن تعبیر شده است. از دیدگاه اسلام شخص مسلمان دارای احترام و ارزش خاصی است و خداوند برای حفظ آبروی مسلمان، سوء‌ظن را نهی کرده است.

وی بیان کرد: ایمان درونی در شخص، محدودیت اخلاقی ایجاد کرده و باعث می‌شود او در چارچوب عقل و شرع فکر و عمل کند؛ بنابراین بدبینی را که باعث ایجاد آسیب‌ها می‌شود، به دل راه نخواهد داد.

سیدی با اشاره به اینکه ایمان در هر بن‌بست و گرفتاری مدد‌کار انسان است، افزود: شخص مسلمان باید اعمال دیگران را حمل بر درستی و صحت کند، هرچند در ظاهر نادرست به نظر رسد.

وی بیان کرد: عوامل زیادی در خصوص دلایل ایجاد شک و بدبینی در زندگی وجود دارد که همنشینی با بدان و معاشرت با افراد ناصالح از جمله آن است؛ چراکه افراد از همنشینی با این افراد متأثر می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: عامل دیگر این است که وقتی افراد، آلوده و جدا از دین هستند، دیگران را نیز آلوده می‌بینند و همین امر باعث ایجاد بدبینی می‌شود.

سیدی با اشاره به اینکه بدبینی آثار منفی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، روحی و جسمی، اخروی و دنیوی دارد، افزود: احساس ناامنی و انزوا و ایجاد مشکلات روحی و جسمی و تزلزل پایه‌های خانوادگی در زندگی زناشویی از آن جمله است.

وی یادآور شد: وقتی شخص در زندگی زناشویی دچار بدبینی می‌شود این امر باعث فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر شده و انزوا و دوری از اجتماع، اساس این زندگی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha